מסיכום לסיכום זה הולך ונהיה ברור יותר. הסערה הגדולה שמרחפת מעל המודל העסקי של ערוצי הברודקאסט - זו שפעם הייתה רק איום ערטילאי באופק על רקע מה שקורה למודל הזה בעולם, ואחר כך הפכה לדפיקות קטנות וטורדניות בחלון - הולכת ומתקרבת. יכול להיות שהיא כבר ממש כאן. נכון שבקרוב תהיה פה בכל מקרה סערה אמיתית אחרת, על רקע הפיצול של ערוץ 2 שכנראה ייצא לדרך בעוד פחות מארבעה חודשים. אבל גם בלעדיו נראה שערוצי הטלוויזיה המרכזיים בישראל, כמו מקביליהם בעולם, יצטרכו לעבוד קשה יותר ויותר כדי להמציא מחדש את עצמם ואת משדרי הפריים-טיים המובילים שלהם.
קחו למשל את נתוני התוכנית המובילה של החציון, "הכוכב הבא" של קשת. גם אם מתעלמים מהעובדה שמדובר בעונה קצרה במיוחד (9 פרקים), הנתון הממוצע שהציגה, 31.3%, היה שולח אותה למקום החמישי בלבד בשנת 2016 כולה (בחציון המקביל היא הייתה משתבצת במקום השלישי), שגם בה נתוני הצפייה כבר הציגו ירידה לעומת שנים קודמות.
וזה עוד לפני שדיברנו על מה שקורה כעת לתוכנית כמו "הישרדות" של רשת. מי שהייתה התוכנית המלאה בעלת הרייטינג הגבוה ביותר של 2016 (33.6%) - ולפחות על פי חלק מחובבי הז'אנר דווקא מציגה עונה לא רעה בכלל מבחינת תוכן - מספקת נתונים כמעט מבהילים של 23.2% בלבד, ומקום שמיני בין התוכניות בחציון.
יש לא מעט סמליות בכך שהתוכנית שהחלה את עידן המגה-ריאליטי בישראל, ובהמשך הייתה סיבה למאבק קשה בין רשת לערוץ 10, היא זו שמסמנת כעת את נקודת השבר. אחרי שנים ארוכות של מעין חוזה בלתי כתוב בין הזכייניות לבין הצופה הישראלי שאמר משהו כמו: אנחנו נביא לכם תוכניות ריאליטי בעלות של יותר ממיליון שקל לפרק, ואתם תצפו באדיקות בעונות בנות עשרות פרקים כך שאולי נצליח להרוויח על ההשקעה הזאת (שגם בשיא ההצלחה של התוכניות הללו, היה מי שפקפק במודל הכלכלי שלהן) - כעת ברור שמשהו צריך להשתנות.
נכון שהפיצול המתקרב (שבישראל כמו בישראל עדיין צריך להיזהר מלהתייחס אליו כאל עובדה מוגמרת), שיביא לירידה דרסטית ברייטינג של כל הערוצים, יאיץ את המגמה הזאת, אבל גם בלעדיו זה היה צריך להתרחש.
הרי אין מדובר בבעיה ספציפית סביב מותגי הריאליטי שנחלשים. למען האמת, סביר להניח שרובכם חווים את זה בעצמכם: פחות ופחות ישראלים מתיישבים מדי ערב מול הטלוויזיה כדי לצפות במה שמשודר בה ברגע נתון. זה קורה גם בגלל הגירויים החדשים של הסמארטפון ועולמות הדיגיטל, וגם מכיוון שגם את התוכן הטוב והפופולרי שמייצרים ערוצים 2 ו-10 אין לצופה סיבה לצרוך דווקא בזמן השידור שלו. זה הרי זמין לו גם בממיר המקליט שלו, ב-VOD ובאתרי האינטרנט.
אמנם בחודשים האחרונים בתעשייה מדווחים דווקא על התעוררות הביקושים בשוק הפרסום בטלוויזיה, אבל גם זה לא משנה את התמונה הגדולה. סך הצפייה בפריים-טיים (21:00-23:00) של הערוצים המסחריים יורד מדי שנה מאז 2013 (ראו גרף). במקביל, הגיל הממוצע של הצופה בפריים הטלוויזיוני הולך ועולה. בערוץ 10 הוא זינק במהלך שש השנים האחרונות בעשר שנים תמימות, מ-43 ל-53, על רקע השינוי שעבר הערוץ. הצופה הממוצע של קשת ורשת הזדקן במהלך התקופה הזאת בשלוש שנים, והגיע בחציון האחרון ל-45 אצל הראשונה, ו-47 אצל השנייה.
קשת: עליות קלות
אחרי שנה פחות טובה ב-2016, שבמהלכה הצליחה המתחרה רשת לעקוף אותה בחציון הראשון ולהיצמד אליה בסיכום השנתי, בקשת יכולים שוב לחייך או לפחות לנשום לרווחה. נכון שגם בשנה שעברה היו לזכיינית הסברים לא רעים בחלק מהמקרים - המרכזי שבהם נגע ל"בור" העצום שיוצר כעת יום שישי אצל הזכיינית שמשדרת בו בחציון הנתון - אבל מי כמו אנשי קשת יודע שמי שנזדקק להסברים כבר מצוי בבעיה.
את נתוני החציון הזה בקשת לא צריכים להסביר. הזכיינית מסיימת אותו ברייטינג ממוצע בפריים של 23.2%, עלייה קלה לעומת החציון המקביל (שבו שידרה בימי שישי) ובעיקר מציגה פער גדול מול המתחרה רשת, שיורדת ל-18% בלבד.
קשת גם כובשת את טבלת התוכניות המובילות של החציון. ארבע התוכניות הנצפות ביותר בתקופה שבין ינואר ליוני שייכות לה, ובסך הכול היא אחראית לשבע מבין עשר התוכניות הנצפות. הזכיינית גם יכולה להתגאות בכך ששבע התוכניות הללו שייכות למגוון ז'אנרים. שתי הראשונות הן אמנם תוכניות ריאליטי, ואת "האח הגדול" שבמקום השני קשת כבר לא תוכל לשדר מאחר שהזכויות על התוכנית עוברות לרשת, אך מלבדן יש לזכיינית ברשימה גם תוכניות סאטירה ובידור ("ארץ נהדרת", "מועדון לילה" ו"מה זה השטויות האלה?"), ותוכנית תחקירים ("עובדה", המתברגת במקום הרביעי המכובד, ומתחזקת לעומת העונה הקודמת שלה).
רשת: ירידות חדות
עבור רשת החציון הנוכחי צריך לשמש קריאת אזהרה. מה שרק בשנה שעברה היה נראה כמו תחמושת אימתנית לקראת הפיצול - שליטה בכמעט כל מותגי הריאליטי הגדולים ("הישרדות", "המירוץ למיליון", "דה ווייס", "אקס פקטור", "משחקי השף" ומהעונה הבאה גם "האח הגדול") - מתגלה לפחות בששת החודשים הראשונים של שנת 2017 כסחורה בעייתית.
אם לא מספיק שאחרי הפיצול המודל הכלכלי של כל התוכניות הללו ממילא יהפוך לבעייתי, כבר כעת מתברר כי סף הגירוי של הישראלי הממוצע לא ממש רוטט לנוכח האטרקציות שמציעות התוכניות הללו, וכי מה שעד לא מאוד מזמן היה מעורר שיחות ברזייה וסערה ברשתות החברתיות, היום ביותר ויותר מקרים מעורר בעיקר פיהוק.
מבחינת המספרים עצמם, רשת יורדת בחדות מ-24% בפריים-טיים בחציון המקביל (גבוה במעט ממה שקשת עשתה בחציון הזה באותם ימים) ל-18% בלבד. שלוש התוכניות שמכניסה רשת, במקומות החמישי, השביעי והשמיני, כוללות שתי תוכניות ריאליטי ואת "אבודים" של צופית גרנט.
בנקודות האור של רשת בחציון יש לא מעט אירוניה ואולי אפילו מסר מעודד. בזמן שדווקא ההליכה על בטוח - על מותגים גדולים ובינלאומיים כמו "הישרדות" ו"דה ווייס" שרק לא מזמן הביאו מספרים יפים - הובילה לאכזבה, הדרמות המקוריות של הזכיינית, אלה שפותחו כאן בישראל, השיגו נתונים נאים, עם רייטינג ממוצע של יותר מ-20%. העונות הראשונות של "לצבי יש בעיה" (שידורה החל ב-2016) ושל "נבסו", שתיהן סדרות חביבות, השיגו בחציון 20.8% ו-20.4%. העונה השלישית של "שנות השמונים" הגיעה ל-20.7%.
ערוץ 10 והחדשות: בין יציבות להיחלשות
ערוץ 10, שהפך בשנים האחרונות לערוץ סולידי מבחינת ההשקעה הכספית שלו בתוכניות ואופי התכנים שהוא משדר בפריים-טיים, שומר על יציבות בחציון החולף לעומת החציון המקביל ומציג ירידה קלה בפריים מ-7.7% ל-7.5%. היציבות הזאת בולטת אף יותר על רקע העובדה שבחציון הנוכחי התוכניות הנצפות ביותר שלו לא הצליחו להגיע לגבהים דומים לאלה שרשמו התוכניות הבולטות בחציון הקודם, כך שככל הנראה גם הנפילות ברייטינג היו חדות פחות.
בחציון המקביל נהנו בערוץ 10 משידור משחקי היורו ברשת, וכך, בין היתר, הצליחו להציג תוכניות עם רייטינג ממוצע של 19.1% ("גיבורים"), 15.9% ("החרדיות") ו-14.9% ("המסע המופלא של אהרוני וגידי"). בחציון הנוכחי התוכנית המובילה של הערוץ, "פנים אמיתיות" עם אמנון לוי, מסתפקת ב-11.9% (מול 10.4% אשתקד). "בייבי בום" (11%) ו"המסע המופלא" (10.8%) מציגות נתונים נמוכים יותר לעומת העונות הקודמות שלהן.
נקודת האור של ערוץ 10 קשורה דווקא ליום שישי, שהולך והופך ליום קשה מבחינת הערוצים המסחריים. לפי נתוני הערוץ, בחציון הנוכחי הוא הצליח לרשום בפריים של ימי שישי (כולל החדשות, מ-20:00-23:00) רייטינג ממוצע של 7% - הנתון הטוב ביותר ביום הזה בחציון הראשון מאז 2008. לכך תורמים גם המשך ההצלחה של "שי בשידור" (רייטינג ממוצע של 7.3% בחציון), והנתונים שמביא "שישי" עם אילה חסון. בזמן שכל משדרי החדשות בחציון הזה נחלשו, יחד עם הירידה הכללית הצפייה בטלוויזיה, תוכניתה של חסון היא היחידה שהצליחה לרשום עלייה בהשוואה לחציון המקביל, מ-7.2% ל-7.6% - בהחלט הישג נאה.
ההיחלשות של משדרי החדשות המרכזיים של חדשות 2 היא משמעותית יותר ומתבטאת בדרך כלל בירידה דו-ספרתית (המהדורה המרכזית נחלשה ב-9.9%). המהדורה של 10 נחלשה רק ב-8.5%, כך שהפער בין המהדורות בחציון הצטמצם לראשונה לנתון חד-ספרתי של 9.4%.
ולמרות זאת, ספק אם ניתן לדבר כאן על התרחשות דרמטית. הפערים בין המהדורות, גם בימי חול וגם בסופי השבוע, גדולים ונעים בדרך כלל סביב יחס של 1 ל-2 (ראו טבלה). גם כאן, פיצולו של ערוץ 2, ושידורן של כל התוכניות של חדשות 2 גם בערוץ של קשת וגם בערוץ של רשת, ייצור לקראת סוף החציון הבא מציאות שונה לחלוטין.
משחקי השפל
משחקי השפל
משחקי השפל
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.