רוכשי דירות בשכונת קריניצי החדשה ברמת גן גילו לאחרונה כי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ביצעה שינויים בתוכנית המאושרת, זו שהם ראו ובדקו ערב רכישת הדירה. בין השינויים שהכעיסו אותם במיוחד, היה ההחלטה להנמיך קיר אקוסטי שצפוי לקום במסגרת סלילת כביש ראשי בשכונה - מגובה של 12 מטר כפי שנקבע בתוכנית המאושרת, לשישה מטרים בלבד. את השינויים מבקשת הוועדה המקומית לאשר במסגרת תוכנית מפורטת, המצויה בסמכות ועדה מקומית.
162 רוכשי דירות בשכונת קריניצי החדשה הגישו התנגדות נגד הוועדה המקומית לתכנון ובנייה רמת גן, ובה הם דורשים מהוועדה לחזור בה מהשינוי, או להעביר את השינוי המבוקש לבחינתה של הוועדה המחוזית.
בהתנגדות, שהוגשה באמצעות עו"ד יעקב מ. בויאר, שותף במשרד בויאר, אור, שפרנט, מישור ושות', טוענים רוכשי הדירות, שחלקם מתגוררים בשכונה החדשה וחלקם עתידים להתגורר בה בקרוב, כי שינוי בתכנון התשתיות צפוי לפגוע באיכות חייהם של מאות תושבים פגיעה מהותית, וערך דירותיהם צפוי לרדת.
לטענתם, הם פנו לוועדה המקומית בבקשה לבטל את התוכנית, אך לא נענו. עוד הם טוענים כי השינוי יצור סיכון מהותי בהיבט הבטיחותי והסביבתי, זאת בין היתר כתוצאה מרעש ומזיהום אוויר לכל רוכשי הדירות והמשתמשים בפארק המתוכנן בין הכביש לבין הבניינים.
לטענת רוכשי הדירות, התוכנית אושרה בוועדה המחוזית לפני 11 שנים, עוד בשנת 2008, ולוועדה המקומית אין כל סמכות לבצע בה שינויים ללא אישור הוועדה המחוזית ובלי להגיש חוות דעת של מהנדס העירייה והיועץ המשפטי, הקובעת כי התוכנית הפוגעת אינה סותרת את התוכנית שאושרה בוועדה המחוזית.
עוד הם טוענים כי הניסיון של הוועדה המקומית לקבוע כי השינוי הוא בסמכותה הוא ניסיון בלתי ראוי ואף מטעה, מאחר שלא מדובר בשינוי של "בינוי" או "עיצוב אדריכלי", אלא בשינוי מהותי שעתיד לפגוע באיכות חייהם של מאות תושבים, רוכשי הדירות. לטענתם, לא ייתכן כי תוכנית מפורטת תפגע בתוכנית יסוד.
"ההבדל בשיקוע של שישה מטרים המוצעים בתוכנית הפוגעת, לבין שיקוע של 12 מטרים המוצעים בתוכנית המקורית, שנבחן על ידי הוועדה המחוזית ואושר על ידה, הוא שינוי מהותי המשנה באופן משמעותי וכבד משקל את היקפי הרעש, זיהום האוויר ואת ההיבט הסביבתי כגון פליטת עשן, רעש כלי רכב לרבות משאיות כבדות ואוטובוסים, אשר אמורים לנוע בציר תנועה זה, סירנות של אמבולנסים שצפויים לעבור בכביש זה בדרך לבית חולים שיבא בתל השומר, כאשר לכל אלה מתווספת תנועה של הרכבת הקלה", טוענים המתנגדים בהתנגדות.
לטענתם, שינוי מסוג זה המוצע בדרך עתירת תנועה שמובילה לבית החולים תל השומר, לאוניברסיטת בר אילן, ללשכת הגיוס ולעיר קרית אונו, ולא בסמטה צדדית, דורש תסקיר סביבתי חדש, ובדיקה של הגורמים הממונים על איכות הסביבה והבריאות כפי שנעשה בעת אישור התוכנית המקורית בוועדה המחוזית.
בנוסף, טוענים המתנגדים, הוועדה המקומית לתכנון ובנייה התעלמה לחלוטין מהעובדה כי כל רוכשי הדירות במתחם רכשו אותן לאחר שניתן תוקף לתוכנית, תוך הסתמכות ברורה כי השיקוע בכביש מגיע ל-12 מטרים, וכי בנוסף יהיה קירוי או מינהור ובוודאי מיגון אקוסטי לכל המתחם ולכל הדירות.
"גם אם בבניינים מסוימים קיים זיגוג כפול, הוא לא יכול להיות תחליף לשיקוע לקירוי, למינהור או למיגון אקוסטי", טוענים המתנגדים, "שכן מטבע הדברים רוכשי דירות אינם ספונים בדירותיהם וברור כי הם נדרשים מעת לעת 'באופן מפתיע' לאוורר את דירותיהם ולהשתמש באוויר הצח כדי לא להזדקק לקירור או חימום מלאכותיים".
הם מדגישים כי התוכנית המקורית לפיה הדרך שתיסלל תכלול קיר אקוסטי בן 12 מטרים, הוצגה לרוכשי הדירות על ידי עיריית רמת גן והקבלנים הבונים, עוד לפני שניתנו היתרי בנייה בשכונה, והרוכשים הסתמכו על כך.
"קבלתה של התוכנית הפוגעת, אם תאושר, תגרום בסבירות גבוהה ביותר להגשת תביעות (לפיצויים על ירידת ערך הדירות) מכוח סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה, מחמת התוכנית הפוגעת בשיעור נכבד ביותר, שיוביל לנטל כספי שהוועדה המקומית במחדליה מטילה על הקופה הציבורית", טוענים המתנגדים.
הם מוסיפים כי הוועדה קיבלה מקבלני הפרויקטים הון עתק על ידי תשלום היטלי השבחה ופיתוח שנועדו להשבחת התשתיות והשבחת איכות חייהם של רוכשי הדירות, שרכשו אותן בממון רב.
וכאמור, חשש נוסף שמטריד את התושבים הוא המעבר המתוכנן של קו הרכבת הקלה מול בתיהם, ברחוב רפאל איתן ("הקו הסגול"). מדובר בקו שמתפצל בבית החולים שיבא לשני כיוונים - צפונה, דרך רחובות רפאל איתן (רמת גן) וקציר (קרית אונו), ועד לגבול הרשויות גבעת שמואל-פתח תקווה בדרך רבין, ודרומה, עד ליהוד וצומת בני עטרות.
העירייה: התוואי שונה
העבודות על הקו הסגול אמורות להתחיל בעוד כ-3 שנים ולהמשך כ-6 שנים. לדברי התושבים, "ברור כי אם הרכבת הקלה תעבור אף היא בסמוך לכביש, יתווסף משקל מצטבר וכבד לכל הנימוקים באופן מהותי ומשמעותי ביותר בין השאר בעומס התנועה התחבורתית והחניה אל תחנות הרכבת הקלה. אין ספק כי השינוי בשיקוע ומניעת הקירוי האקוסטי מגבירים באופן מסכן חיים את נגישות הכביש, לאוכלוסיה שאמורה להשתמש בפארק הסמוך".
מעיריית רמת גן נמסר בתגובה: "סלילת הכביש שבנדון הופסקה על ידי ההנהלה הנוכחית של העיר, לאחר שהובהר לה כי הכביש לא שוקע כנדרש בתוכנית בניין העיר (תב"ע) התקפה.
"כמו כן, לאחר ביצוע הסלילה הראשונית הובהר כי תוואי קו הרכבת הקלה שונה בהתאם באופן שעובר במרכז הדרך. לאור זאת הכינו הגורמים המקצועיים בעיריית רמת גן תב"ע חדשה, ולפיה צומצם הכביש משלושה נתיבים לכל כיוון לשניים לכל כיוון - והשיקוע החדש נקבע על שמונה מטרים.
"התוכנית החדשה הופקדה להתנגדויות רק לאחר שנבחנה מבחינה אקוסטית ונמצא שאין כל פגיעה בתושבים משני צדי הדרך: כפר אז"ר וקריית קריניצי החדשה. אנו מאמינים שתוכנית זו תטיב עם התושבים יותר מזו שתוכננה בתב"ע הקודמת. העירייה תקיים דיון מסודר בעניין ההתנגדויות ביום ראשון הבא (23.7), שם תינתן לפונים אפשרות להשמיע את טיעוניהם ויינתן להם מענה מקיף ומקצועי".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.