"בקשה זו מותירה אחריה טעם רע, רע מאוד" - במילים אלה נפתחת בקשה לתביעה ייצוגית, שהוגשה לפני כשבועיים לבית המשפט המחוזי בלוד, נגד חברת ש. שסטוביץ', יבואנית מותג הפסטה האיטלקי ברילה לישראל.
בפתח הבקשה לתביעה נכתב: "החברה מפרסמת באתר האינטרנט שלה כי ברילה היא 'הטעם של איטליה אצלכם בבית'. אלא שלמרבה הצער, במקרים רבים מאוד לסלוגן שיווקי זה יש להוסיף 'בתוספת חרקים'".
הבקשה לתביעה הייצוגית, בסך 120 מיליון שקל, הוגשה בידי עו"ד יעקב דוידוביץ' בשמם של שני צרכני המותג. אביה, אם לשלושה משכונת גני אביב בלוד, רכשה בחודש מארס האחרון פסטה מסוג "פרפרים" של המותג ברילה - וגילתה חרקים בתוך החבילה. בועז, אב לארבעה מרמת-גן, רכש גם הוא באותו החודש עלי לזניה של ברילה, וגילה גם הוא חרקים בתוך החבילה.
שני התובעים, שומרי כשרות, העידו בין היתר על הקושי שבחשיפה למראה של חרקים בתוך הפסטה. "מבחינתי זה היה קשה מאוד. אני שומרת כשרות, וברור לי שאם הייתי אוכלת את הפסטה, הייתי עוברת על איסור חמור". כמובן שהיא מוסיפה שנגרמה לה עוגמת-נפש, או לפי התצהיר שהוגש לבית המשפט: "גועל נפש רב".
כמו כן, שני התובעים הצהירו עוד כי לאחר המקרה פנו ליבואנית ודיווחו על החרקים בפסטה, אולם לא קיבלו כל מענה לפנייתם.
במסגרת הבקשה לתביעה הייצוגית, מוצגת חוות-דעתו של ראש המעבדה לאריזה בטכניון, אשר בדק את האריזות ומצא כי "קופסת הקרטון בה השתמשו לאריזת דפי פסטה ללזניה של ברילה אינה מתאימה לאריזת דפי פסטה יבשה לשם השגת חיי מדף ארוכים, במיוחד במקומות חמים ולחים כמו בישראל, וכדי למנוע התפתחות או חדירת חרקים".
בבקשה לתביעה צוין עוד כי עדויות להימצאות חרקים במוצרים של המותג קיימות כבר משנת 2013, כמו תלונה לגבי מוצר הלזניה שזכתה להתייחסות של משרד הבריאות. התלונה הייתה בנוגע להימצאות חרקים מסוג חיפושיות, כאשר בחברת ברילה טענו אז כי ההדבקה התרחשה במחסנים של מי ששיווק את המוצר למרכול; אך לשכת הבריאות במחוז תל-אביב קבעה כי טענה זו אינה הגנה סבירה, וכי "חובה חקוקה לארוז את המוצר באריזה שתמנע חדירת זיהום" על-ידי החברה.
הבקשה לתביעה מציגה גם מסמכים פנימיים של חברת ש. שסטוביץ', יבואנית ברילה, ובהם התפלגות של מאות תלונות שהגיעו לחברה בנוגע למותג. "במהלך השנים האחרונות החלו להיערם במשרדי המשיבה מאות תלונות מטעמם של צרכנים, אשר נחשפו להימצאותם של חרקים מסוגים שונים שחדרו או התפתחו מבעד לאריזה של מוצרי ברילה", נכתב בבקשה.
עוד נכתב כי "המשיבה ריכזה תלונות שהגיעו למשיבה ואשר לא פורסמו ברבים, ומהן עולה, בין היתר, כי ב-2014 נרשמו 369 פניות מתועדות המתייחסות לתלונות בנוגע למוצרי ברילה; וכי ב-2015 תועדו 525 פניות מתועדות המעידות על תלונות בנוגע למוצרי ברילה. ב-2016 היו 936 תלונות, מתוכן 66% בגין חרקים במוצר".
מחברת ברילה נמסר בתגובה: "פסטה ברילה משווקת בישראל ובכל העולם תוך הקפדה על איכות גבוהה. איננו מנהלים את עניינו המשפטיים באמצעות התקשורת".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.