אחרי מפעילת ההימורים המקוונים 888 ואחרי מובילת המסחר בחוזי הפרש Plus500, הגיע התור של ענקית אינטרנט ישראלית מצליחה נוספת להיות נותנת החסות הראשית של מועדון כדורגל אירופאי. פלייטיקה (Playtika), ענקית המשחקים החברתיים, הפכה אמש לנותנת החסות הראשית של מועדון הכדורגל סביליה. סביליה זכתה לאחרונה 3 שנים ברציפות במפעל "הליגה האירופאית" (2014 עד 2016) והיא מדורגת במקום השישי בדירוג אופ"א העולמי. החוזה נחתם לשנה עם אופציה להארכה לעוד שנה והוא נאמד במיליוני דולרים לשנה. סביליה היא בעלת התקציב הרביעי בגודלו בליגה הספרדית (אחרי ברצלונה, ריאל מדריד ואתלטיקו מדריד). בקיץ האחרון יצא המועדון למסע של רכישות, ומטרתו להשתלב גם בעונה שהחלה אמש בין 4 הראשונות בליגה הספרדית.
ואם הזכרנו את אתלטיקו מדריד, נותנת החסות הראשית שלה היא Plus500, מהשחקניות המובילות בעולם בשוק המסחר בחוזי הפרש (CFD) ואחת החברות הישראליות המצליחות מבין אלו שהונפקו בשוק ההון הבריטי. Plus500, שנסחרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר, הפכה בתחילת 2015 לנותנת החסות הראשית של אתלטיקו מדריד בחוזה שהוערך אז במעל 10 מיליון אירו לשנה. אתלטיקו סיימה את העונה הקודמת במקום השלישי בליגה הספרדית. 888, לעומת זאת, הייתה לפני 11 שנה - כשהייתה בשיאה רגע לפני שנקלעה למשבר בעקבות סגירת השוק האמריקאי - נותנת החסות הראשית של סביליה, וכרגע החברה, שנסחרת בשוק ההון הבריטי לפי שווי של 1.2 מיליארד דולר, נותנת חסות ראשית ל-2 קבוצות כדורגל בליגה האנגלית: בירמינגהם סיטי ונוטינגהאם פורסט.
פלייטיקה, נזכיר, צמחה בישראל אך כעת היא סמי-ישראלית מכיוון שהבעלות עליה נמכרה. החברה, שהיא למעשה חברת המשחקים המצליחה ביותר שצמחה כאן, נמכרה בדיוק לפני שנה על ידי בעלת השליטה בה, ענקית בתי הקזינו סיזר'ס האמריקאית, לקונסורציום סיני תמורת 4.4 מיליארד דולר במזומן. זאת, לאחר שהפכה לשחקנית מספר 1 בתעשיית המשחקים החברתיים בעולם. הקונסורציום שרכש אותה כולל 6 חברות: Giant Investment (חברת השקעות בעלת פעילות של משחקים מקוונים); Yunfeng Capital (קרן פרייבט אקוויטי של ג'ק מא, מייסד ומנכ"לית ענקית הקמעונאות המקוונת עליבאבא; China Oceanwide Holdings Group (חברת החזקות); China Minsheng Trust (חברת השקעות); CDH China HF Holdings (חברת השקעות); Hony Capital Fund (קרן השקעות).
משחק חברתי, נזכיר, הוא משחק שמשוחק ברשתות חברתיות כמו פייסבוק. תעשיית המשחקים החברתיים (מדובר בעיקר במשחקי קזינו) צפויה לגלגל השנה מחזור שנתי של 4.4 מיליארד דולר. פלייטיקה מחזיקה כרבע מהשוק. לחברה יש היום 7 משחקים, 5 מהם משחקי קזינו - שלשחקן הלא מנוסה יהיה כנראה קצת קשה להבדיל ביניהם - 1 פוקר ו-1 בינגו. משחק הקזינו העיקרי של החברה, שהפך למותג מוביל בתחומו, נקרא Slotmania. המודל העסקי של החברה נקרא Free to Play (עליו מתבססת כל תעשיית המשחקים המקוונים העולמית) ופירושו שניתן להוריד חינם את המשחקים שלה אך כדי להתקדם מהר יותר, צריך לשלם. 90% מהמשתמשים של פלייטיקה לעולם לא שילמו על המשחק, וזה אומר שהכנסות החברה נוצרות רק מ-10% מהם - נתון די מדהים. את הרבעון השני של 2016 (האחרון שדווח לפני שהחברה נמכרה) סיימה פלייטיקה עם הכנסות של 237.4 מיליון דולר, גידול שנתי של 35%, ונתון המעיד על קצב הכנסות שנתיות של כמיליארד דולר. הנתון שמעיד שיותר מכל על היותה פרת מזומנים הוא ה-EBITDA שלה: 99.2 מיליון דולר (שולי רווחיות של מעל 40%) כלומר EBITDA של 400 מיליון דולר בשנה.
- אריק סנדלר, סמנכ"ל הכספים של פלייטיקה, האם יש קשר בין הסכם החסות למכירת החברה לקונסורציום הסיני?
"אין שום קשר. גם אחרי המכירה, פלייטיקה עובדת כיחידה עצמאית בלי מעורבות של הסינים, לא בהחלטות שיווקיות, מוצריות ופיתוחיות. זו אמירה ממש גורפת. בהקשר של סביליה, כל המו"מ מולה היה מאוד זריז והרבה אחרי מכירת החברה לסינים".
- כמה זריז?
"שבועות ספורים. לוחות הזמנים היו לחוצים כי העונה בספרד החלה אמש (מוצ"ש), ולכן היה רצון מאוד גדול אצל שני הצדדים לסגור את העסקה לפני יום שבת, כדי שביום שבת כבר נקבל את חבילת החסות המלאה כולל חולצות, שילוט וכדומה".
ואכן, כבר במשחק שנערך אתמול, עלו שחקני סביליה למגרש עם חולצות שנושאות את הלוגו של פלייטיקה. אגב, המשחק נגמר בתיקו. "סביליה עלתה לשחק עם הרכב שני כי ביום שלישי יש להם משחק הרבה יותר חשוב והם רוצים לשמור כוחות", מספר סנדלר בשיחת טלפון מספרד. "סביליה עשתה עבודה ממש טובה. לא ראיתי כזו. לא האמנתי שהם יספיקו להכין הכול כל כך מהר. זו הייתה עבודת הפקה מאוד רצינית".
ולמה בעצם להיות נותנת חסות לקבוצת כדורגל?
"במסגרת החסות, בחרנו לפרסם את משחק הפוקר היחיד שלנו כי הוא מאוד מצליח בארה"ב אך פחות באירופה. קיבלנו החלטה לחזק אותו בשווקים מחוץ לארה"ב, שהם לא הקלאסיים שלו, והחסות הזו היא אחת השיטות. בחרנו בקבוצת כדורגל כי יש מן הסתם קורלציה מאוד גבוהה מבחינה מגדרית בין קהל של צופי כדורגל לבין קהל של שחקני פוקר חברתי. זהו רק מהלך אחד מתוך כמה שמטרתם לחזק את הנוכחות של פלייטיקה בשווקים הלא מקוריים שלה. אנחנו רוצים להיות חברה יותר מבוזרת גיאוגרפית. המשחקים של סביליה ושאר קבוצות כדורגל אירופיות משודרים בשווקים מחוץ לאירופה, כמו סין, ולכן זו חשיפה בינלאומית ולא רק לוקלית".
- עד כמה החפיפה גבוהה בין מי שמהמר על משחקי כדורגל לבין מי שמשחק פוקר חברתי?
"מאוד גבוהה. באחת הפעמים שאלנו שחקנים שלנו במה הם אוהבים לשחק חוץ מאשר במשחקים שלנו, וקיבלנו קשת של תשובות, כשפוקר הייתה אחת העיקריות שבהן".
במסגרת הסכם החסות, לוגואים של המשחקים הפופולריים (כרגע כאמור משחק הפוקר) מבית פלייטיקה יופיעו על חולצת שחקני הקבוצה. כמו כן, המיתוג יופיע על גבי השילוט באצטדיון, על אוטובוסים של הקבוצה ועל שער כניסת השחקנים למגרש. בנוסף, פלייטיקה תייצר קטעי וידאו בהשתתפות שחקני הקבוצה ותקדם את משחקיה באפיקים הדיגיטליים של הקבוצה. "הסכם החסות עם סביליה, שחולקת ערכים משותפים עם פלייטיקה, יאפשר לנו להגיע לקהלים חדשים ומגוונים", אומר סנדלר. נטע גילון, מנהלת הפעילות הישראלית של החברה, ואלעד קושניר, סמנכ"ל פיתוח עסקי, פרשו לאחר רכישתה בידי הקונסורציום הסיני. גילון הוחלפה על ידי אמיר יגיל, שחזר לישראל בסוף השנה שעברה כדי להחליף את גילון, לאחר שניהל את הפעילות של פלייטיקה בקנדה במשך כמה שנים והוא אחד מהעובדים הראשונים בחברה. רוברט אנטוקול, מייסד החברה, מוגדר כמנכ"ל.
פלייטיקה
שנת הקמה: 2010
מה החברה עושה: מובילת שוק המשחקים החברתיים בעולם
שווי במכירה לפני שנה: 4.4 מיליארד דולר
מספר עובדים: 1,600, מתוכם 400 בישראל; 15 מרכזי פיתוח בכל העולם
מייסד ומנכ"ל: רוברט אנטוקול
אומדן הכנסות שנתיות: כמיליארד דולר
אומדן EBITDA שנתי: 400 מיליון דולר
סביליה: בין המועדונים היחידים בספרד שנקי מחובות לבנקים וללווים אחרים
סביליה נחשבת בשנים האחרונות ל"קבוצה הרביעית של ספרד", אחרי ריאל מדריד, ברצלונה ואתלטיקו מדריד. היא נמנית דרך קבע על צמרת הליגה ובכל 12 העונות האחרונות סיימה בחלק העליון של הטבלה. סביליה קורצת לספונסרים בעיקר בזכות ההצלחות שלה בזירה האירופית: הקבוצה מחבל אנדלוסיה רשמה בין השנים 2014-2016 שלוש זכיות רצופות בליגה האירופית ומחזיקה בשיא של חמש זכיות במפעל.
ההצלחות האירופיות הביאו איתן צמיחה גדולה מבחינה כלכלית. בעונה שעברה העמידה הקבוצה תקציב של כ-150 מיליון אירו - עדיין רחוק מברצלונה וריאל (התקרבו לרף של 700 מיליון אירו) שהספיק כדי לסיים עוד עונה ברווח ולהפוך את המועדון לאחד היחידים בספרד לנקי מחובות לבנקים וללווים אחרים. המודל העסקי של סביליה בנוי בעיקר על הכנסות מתשלומי טלוויזיה (כ-48 מיליון אירו בעונה), ומהישגים ספורטיביים - בעיקר אלו בליגה האירופית (כ-43 מיליון אירו). בצד המסחרי, פלייטיקה נכנסת למועדון שבשנים האחרונות עדיין התקשה לתרגם את ההצלחות לכסף גדול בדמות ספונסרים - ההכנסה הכוללת מסעיף זה עמדה על 13 מיליון אירו בלבד. מקור הכנסה עיקרי נוסף הוא עסקאות בשוק השחקנים: ב-4 העונות האחרונות ייצרה הקבוצה רווח של 81 מיליון אירו ממכירת שחקנים (מכירת שחקנים בניכוי רכישת שחקנים).
בשנים האחרונות התקשתה סביליה למצוא ספונסר חולצה קבוע בדומה לקבוצות הגדולות. בסוף העשור הקודם התקשרה בעיקר עם חברות הימורים - בתחילה 888 ואחר כך חברת 12Bet. ב-2014 היא החזיקה בהסכם עם משרד התיירות של מלזיה שהופסק. את עונת 2014/15 החלה ללא חסות חולצה ואף דחתה לפי פרסומים הצעה ממשרד התיירות הישראלי לפרסם על חזית החולצה. את העונה שעברה החלה עם משרד התיירות של פורטו ריקו על הסכם חסות ראשי - אחרי שנתיים שבהן שיחקה ללא חסות ראשית - אולם כעבור תקופה קצרה גם הוא הופסק. היעד שהציבה לעצמה לחסות חולצה בשנים אלו עמד על 4 מיליון אירו לעונה. סביליה משחקת באצטדיון רמון סנצ'ס פיחואן הישן (נפתח ב-1958), המכיל 42,700 צופים.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.