מחיר הדלק צריך לרדת ב-8 אגורות לליטר, כך המליצה היום (ג') ועדת המחירים המשותפת למשרד האוצר ול משרד האנרגיה . הוועדה הפיצה היום את הדוח המעודכן שהוכן בנושא מרווח השיווק של חברות הדלק לקראת ה שימוע שייערך להן. כפי שנחשף ב"גלובס", מהדוח עולה כי מרווח השיווק צפוי לרדת בכ-8 אגורות לליטר ויעמוד על 52 אגורות, מדובר בירידה של יותר מ-13%.
בנוסף, עמלת התדלוק בשירות עצמי תרד באגורה ותעמוד על 16 אגורות לליטר.
מרווח השיווק מתעדכן פעם בחמש שנים ומורכב מכלל עלויות האספקה בהן נושאות חברות הדלק מבית הזיקוק ועד לרכב המתודלק, וכוללות עלויות כמו שכר, פחת, דמי שכירות, אחזקת התחנות, הובלות, הנהלה וכלליות ועוד.
במשרד האנרגיה מציינים כי השימוע הופץ לאחר תהליך ארוך של בדיקות כלכליות. ״בשנה האחרונה ערך מינהל הדלק במשרד האנרגיה בחינה של מאפייני השוק, ממנה עלה כי רמת התחרותיות במשק עדיין נמוכה מהמצופה, והוחלט להתקדם לבדיקת מרכיבי העלות של מרווח השיווק״.
בין השאר עלה מהבדיקה כי היקף המכירות השנתי של בנזין עלה בשיעור של 15% ביחס לבדיקה הקודמת (2011). כמו כן, תהליכי התייעלות שבוצעו בחברות הדלק שהובילו להפחתת עלויות במרכיבי השכירות, השכר ועוד בהשוואה להוצאות שנמדדו בבדיקה הקודמת. לפיכך הוחלט במסגרת טיוטת הדוח להציג מרווח אשר הינו נמוך ב-8 אגורות מהמרווח הקיים.
במסגרת השימוע חברות הדלק יקבלו את פירוט החישובים הרלוונטיים אליהן, ולאחר קבלת ההתייחסויות (עד 16.11) תתכנס ועדת המחירים המשותפת, תגבש המלצותיה ותעביר אותן להחלטת השרים.
במשרד האנרגיה מציינים כי הורדת מחיר הדלק באגורה תתרום לחיסכון של כ-28 מיליון שקל לשנה לציבור המתדלקים, כלומר, במידה והמלצת הוועדה תתקבל חסכון הנהגים יעמוד על יותר מ-220 מיליון שקל בשנה.
אומנם לציבור המתדלקים מדובר בבשורה משמחת, אולם חברות הדלק, בעיקר הקטנות שבהן, מלינות על כך שהפחתה משמעותית במרווח השיווק תשחק את רווחיותן עד כדי חשש להמשך פעילותן. בהתאם לממצאי דו"ח אחרון של רשות ההגבלים העסקיים שעסק בריכוזיות בענף התדלוק, חשיבותן של חברות הדלק הקטנות - רבה. הדו"ח מצא כי נוכחותה של חברת דלק קטנה בסמיכות לפעילות של השחקניות הראשיות בשוק הדלק, תורמת להורדת המחירים בשוק. זאת, נוכח העובדה שחברות הדלק הקטנות משקיעות מאמצים גדולים במבצעי מכירות וגוררות אחריהן ירידת מחירים כללית, גם אצל השחקניות המרכזיות.
מרווח השיווק התעדכן לאחרונה ב-2012, גם אז המליצה הוועדה להוריד אותו ב-25%. מאז המשיך המרווח לרדת, עקב היותו צמוד למדד המחירים לצרכן ושיעור ההתייעלות של 1% מדי שנה שנקבע עבור חברות הדלק באותה תקנה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.