לפני קצת יותר מעשור, כאשר השיקה אמזון את שירותי האינטרנט שלה, ניתן אות הפתיחה למלחמת ענקים על עתיד האינטרנט. בתחילה נראה הרעיון יומרני, להציע לארגונים ובהמשך לפרטים לוותר על חדרי שרתים רבי עוצמה לטובת תפעול ותחזוקה חיצונית של המידע הנשמר בארגון והתוכנות בהן נעשה שימוש יומיומי. עשור לאחר מכן מחשוב הענן נוגע לכל תחום וכמעט לכל חברה בתחומי ה-IT. גם מהפכת הכלכלה השיתופית, הרשתות החברתיות, הבינה המלאכותית והשירותים הניתנים על-ידי ממשלות וארגונים, מבוססים ויתבססו על תשתית זו בהווה ובעתיד הנראה לעין.
סך תחום שירותי מחשוב ה-IT החשופים או עשויים להיחשף לתחרות מצד שירותי ענן שונים, הוערך בשנת 2016 ב-1.5 טריליון דולר, כאשר תחום החומרה הוא החשוף ביותר לתחרות ולאחריו תחום התוכנה והשירותים. גופי מחקר העריכו את סך שוק שירותי הענן בכ-415 מיליארד דולר בשנת 2025 - צמיחה מרשימה של כ-20% ויותר בשנה וזאת, לעומת צמיחה חד-ספרתית נמוכה בסך הגידול בהוצאות ה-IT. בגלל גודל שוק פוטנציאלי זה ושיעורי הצמיחה הגבוהים הצפויים, לא פלא שכל חברות הטכנולוגיה מטילות יהבן על הענן.
סוגי השירותים המרכזיים על תשתיות ענן נחלקים לתוכנה כשירות - SaaS, ענן כפלטפורמה לפיתוח אפליקציות PaaS וענן כתשתית לצורך גיבוי ואחסון IaaS. כל אלה נחלקים לתתי-תחומים רבים, כאשר ה-SaaS לדוגמה נחלק לתחומים כמו CRM, בו מובילות סיילספורס, מיקרוסופט ו-Zendesk; תחום ה-ERP, בו מובילות השוק הן SAP אורקל ו-Infor; תחום ה-HR, בו מובילות ADP ו-Workday, עליה נרחיב בהמשך; ותחום שיתוף המידע, בו מובילות מיקרוסופט, סיסקו וגוגל. סך תחום ה-SaaS צמח במחצית הראשונה השנה בכ-30%, והגיע להכנסות רבעוניות של 15 מיליארד דולר. חברת המחקר Synergy מעריכה כי ההכנסות מהתחום יגיעו בשנת 2020 לכ-200 מיליארד דולר, כאשר שאר התחומים שהוזכרו לעיל, צפויים לצמוח בשיעורים של 23%-30% בממוצע לשנה בחמש השנים הבאות.
שיעורי צמיחה של 99% ו-150%
חלוקה נוספת של תחום הענן היא האבחנה בין ענן ציבורי (Public Cloud), הנגיש לכל; ענן פרטי (Private Cloud) המשרת חברות וארגונים כמערכת סגורה; וענן היברידי (Hybrid Cloud), המשלב את שני אלה לפי צרכי הארגון. מבחינת הכנסות, מתחום הענן הציבורי והפרטי מובילה בהכנסות אמזון בפער ניכר, אולם חברות מיקרוסופט וגוגל משקיעות משאבי עתק כדי לסגור את הפער. הכנסות אמזון ברבעון השני משירותי ענן ציבורי, התחום הצומח ביותר מבין השלושה, עמדו על 14.5 מיליארד דולר, תוך צמיחה מהירה של 46% אחוז בשנה האחרונה אחורה וזאת לעומת מיקרוסופט, שם זינקו ההכנסות ב-99% בשנה האחרונה ל-4.2 מיליארד דולר וגוגל שהכנסותיה זינקו ב-150% ל-1.5 מיליארד דולר. שיעורי צמיחה אלה מעידים יותר מכל על המהפכה שרק מאיצה השנים אחרונות.
לעומת אלה, במזרח צומחת ענקית שירותי ענן חדשה ישנה. אליבאבא באמצעות שירותי AliCloud, שהכנסותיה ברבעון השני בתחום הענן הציבורי צמחו ב-95% בשנה האחרונה לכ-1.1 מיליארד דולר.
עוד חברות שצומחות במהירות בתחום להכנסות משמעותיות, הן אורקל שצמחה בתחום ב-60% ל-1.36 מיליארד דולר; וחברת Salesforce, מראשונות החברות שסיפקו תוכנות לתחום, שהכנסותיה צמחו ב-36% ל-1.54 מיליארד דולר. תחום הענן, כאמור, רחב וגדול וחברות נוספות המוזכרות בהקשרים שונים הן HP, דל, IBM ואחרות, כמו גם אינספור חברות פרטיות בשלבים שונים של פיתוח.
מחר (ה') צפויה חברת מיקרוסופט לדווח על תוצאותיה, כאשר מבין החברות שכבר פרסמו דוחות ניתן לציין את SAP, שהכנסותיה בתחום הענן עלו ב-27% ל-938 מיליון דולר; וכן אורקל, שפירסמה דוחות בתחילת אוקטובר. אורקל, שהחלה מעט באיחור את כניסתה לענן, משקיעה משאבים רבים בסגירת הפערים וביום האנליסטים שנערך בתחילת החודש, הציגה את תוכניותיה האסטרטגיות לתחום. הכנסות החברה מתחום הענן עמדו על 1.5 מיליארד דולר, צמיחה של 43%, שהסתייעו ברכישת חברת NetSuite בנובמבר 2016. תחום ה-SaaS בולט בצמיחה של 67% בשנה האחרונה.
כולם משקיעים באבטחת ענן
תחום נוסף שבולט מאוד בצמיחה מהירה ומובנת לכל, הוא האבטחה לשירותי הענן השונים. התחום מהווה את הנקודה הקריטית לכל ארגון בעת המעבר לענן ובכל סקרי המנהלים ומנהלי המחשוב בארגון, הוא חוזר ועולה כתחום מוביל להשקעות. חברות רבות פועלות בו, חלקן ציבוריות כפאלו אלטו, Splunk ו-Proofpoint, שפרסמה דוחות בשבוע שעבר; וכן צ"ק פוינט, שצפויה ליהנות ממעבר חברות מרשת ארגונית סגורה לענן היברידי. נציין גם את מיקרוסופט, שרכשה בארץ את אדאלום ואאורטו בתחום אבטחת הענן ואת Cloudyn ו-Hexadite, הפועלות בתחומי ענן אחרים.
חברות פרטיות ישראליות רבות פועלות בתחום הענן, מהן ניתן לציין את Velostrata ,Zerto Credifi ,Coshare ,Elastifile ,Seculert ,Ctera ,Twistlock ,Neutron ,Spetinst Reduxio ,Dome9 ועוד.
הדילמה עם מניית Workday
מעטות הן חברות הענן ה"טהורות", כשהמוכרת שבהן היא Salesforce. לצידה ניתן לציין את Workday (סימול Wday), שמספקת לארגונים קטנים כגדולים יכולת ניהול כוח אדם מלאה דרך הענן משלב הגיוס ועד הניהול השוטף. החברה משרתת כשליש מחברות הפורצ'ן 500 והיא צומחת במהירות בכל רבעון. בדוחות החברה שפורסמו בסוף אוגוסט, היא היכתה כהרגלה את הערכות האנליסטים והעלתה תחזיות קדימה. הכנסותיה ברבעון עמדו על 525 מיליון דולר והיא צפויה לחצות את רף 2 מיליארד הדולר השנה, תוך הצגת צמיחה של כ-23% בשנתיים הקרובות. למרות שהחברה מפסידה, היא נסחרת בשווי שוק של 22 מיליארד דולר לאחר זינוק של מעל 70% במחיר המניה השנה. העובדה כי החברה מפסידה, מהווה דילמה למשקיע הסביר, אם לקנות מניות חברה מפסידה הצומחת במהירות רבה או לא. התשובה טמונה בפרופיל הסיכון של כל משקיע ובפיזור נכון של שאר השקעותיו.
בכנס שנערך מוקדם יותר החודש בלאס וגאס בנושאי HrTech, ציינה החברה כי פלטפורמת ניהול כוח האדם המלאה שלה HCM מותקנת היום אצל 370 מתוך 1,800 לקוחותיה. נציין כי בשל שווי השוק הגבוה, נחלקים האנליסטים בהמלצותיהם וחלקם אף נתנו המלצת מכירה.
חברת SaaS נוספת היא ServiceNow (Now), שמספקת מערכות לניהול יישומים שונים בסביבת ענן ומאפשרת אוטומציה של פעילות ה-IT בארגון דרך הענן לשימושים פנימיים וחיצוניים בארגון. לפני מספר שנים החברה רכשה את Neebula הישראלית. בדוחות לרבעון השני, הציגה ServiceNow צמיחה של 38% בהכנסות, שעמדו על 471 מיליון דולר, כאשר ברמה השנתית צפויים אלה לעמוד על 1.9 מיליארד ולהגיע ל-3.1 מיליארד בשנת 2019. החברה מפרסמת היום (ד') את דוחותיה וציפיות האנליסטים גבוהות. במונחי מכפיל תזרים, EV/FCF, המקובל בקרב חברות טכנולוגיה מפסידות או צומחות במהירות, נסחרת החברה במכפיל 19, מעל החברות האחרות בתחום ב-SaaS, אולם כאן הפרמיה כנראה מוצדקת. הזמנות החברה צמחו בשיעור של 50% ותזרים המזומנים צפוי לצמוח בכ-45% בשנתיים הקרובות.
חברה נוספת עליה התכוונתי לכתוב, היא Adobe, אולם תחזית אופטימית שפרסמה החברה בסוף השבוע שעבר, הקפיצה את מנייתה חדות, עובדה המקשה על המלצה לטווח קצר גם לבעלי פרופיל סיכון גבוה. Adobe הציגה בדוחות שפורסמו לפני חודש צמיחה של 26% בהכנסות תוך שנה לרמה של 1.84 מיליארד דולר ברבעון, וההערכות אומדות את ההכנסות השנתיות בכ-7.2 מיליארד דולר, ושיזנקו ל-10 מיליארד בשנת 2019. ההכנסות הישירות ברבעון מתחום הענן עמדו על 508 מיליון דולר והן נובעות משימוש עולה בפתרון Creative Cloud של החברה, המאפשר יצירת תוכן וגרפיקה לצרכי שיווק ומכירות ברמה גבוהה, תוך שיתוף משתמשים נוספים בארגון לעבודה מיטבית. סך השוק אליו פונה החברה בתחום הענן עומד להערכתה על 24 מליארד דולר השנה.
חברות נוספות שכדאי לבחון בתחום הן Instructure (INST), HubSpot (HUBS) ו-GoDaddy (GDDY) וכן Mulesoft, הפועלת בתחום הסבות וקישוריות בין תוכנות בסביבת ענן; Cloudera, עליה הרחבנו כאן בכתבה על תחום הבינה המלאכותית, וחברת אבטחת ענן סינית, שפחות נגישה למשקיע המקומי, בשם Venustech, הנסחרת במכפיל מעניין של 22 לרווחי 2019 ואשר חתמה לאחרונה הסכם עם חברת Lenovo Cloud.
לסיכום, תחום הענן הוא אחת הבשורות החשובות ביותר עבור חברות הטכנולוגיה ושירותי המחשוב בעשור האחרון. צמיחת התחום המהירה והפיכתו לסטנדרט כמעט בלתי מעורער בתחומי אחסון מידע, שואבים תקציבי עתק מחברות וארגונים, תקציבים מהם נהנות מלבד חברות האחסון כאמזון, מיקרוסופט וגוגל, גם חברות תוכנה רבות הממנפות את יתרונות הענן ליישומים שימושיים מרמת הפרט ועד רמת הארגונים הגדולים בעולם.
הכותב הוא מייסד ומנהל ההשקעות בפמילי אופיס Feller wealth service advisory. לכותב המאמר ו/או לחברה עשוי להיות עניין אישי בנושא. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.