קבוצת שיכון ובינוי מנהלת מגעים עם חברת ההשקעות אלייד, בראשות יצחק סוארי, בקשר עם אי הפעלת זכות סירוב ראשונה ע"י אלייד בעסקה שבה מבקשת קבוצת שיכון ובינוי למכור את עיקר החזקותיה בכרמלטון, מפעילת פרויקט מנהרות הכרמל, לידי גופים מוסדיים - כך נודע ל"גלובס". אלייד ושיכון ובינוי מחזיקות כיום כל אחת ב-50% ממניות כרמלטון, ששוויה מוערך בכ-1.3 מיליארד שקל.
עוד נודע כי בין הצדדים מתנהלים מגעים בנושא זה מספר שבועות, כאשר עמדתה של שיכון ובינוי היא שזכות הסירוב של אלייד אינה תקיפה, מאחר שמניות כרמלטון אינן נמכרות למוסדיים באופן ישיר אלא באמצעות שותפות מוגבלת שתחזיק בהן.
היום (ה') צפויה פתיחת המעטפות במכרז שבאמצעותו מבקשת שיכון ובינוי, קבוצת הנדל"ן והתשתיות שבשליטת שרי אריסון, לממש את עיקר החזקותיה בכרמלטון ובחברת נתיבי הצפון.
כפי שנחשף לאחרונה ב"גלובס", פנתה שיכון ובינוי (שו"ב) למספר גופים מוסדיים מרכזיים בשוק ההון, כדי לעניין אותם ברכישת יחידות בשותפות המוגבלת אשר תחזיק 45% ממניות כרמלטון ו-50% בנתיבי הצפון.
על פי ההערכות, מצפה שו"ב לקבל במכרז הצעות שישקפו שווי של 600-700 מיליון שקל לשותפות המוגבלת, שהמשקיעים בה (השותף המוגבל) יהיו מספר גופים מוסדיים, בעוד ששיכון ובינוי תנהל אותה כשותף כללי. את המכירה מובילה שו"ב, בסיוע היועצים ניר אפשטיין ואמיר צ'צ'יק. המהלך לא כולל בשלב זה את החזקות שו"ב בפרויקט התפלה בחדרה (50%), והוא עשוי להיות מוכנס לשותפות המוגבלת בעתיד. מדובר במהלך מורכב שדורש אישורים שונים וצפוי להיארך עוד מספר חודשים.
קבוצת אלייד, בראשות היו"ר, פרופ' יצחק סוארי, פועלת זה עשרות שנים בענפי הנדל"ן והרכב. בין החזקותיה נמנות, מלבד כרמלטון, גם יבואנית הרכב צ'מפיון מוטורס והחברות UPS, ניופאן, מיניליין ועוד. לאחרונה הודיעה הקבוצה על הקמת חברה בת חדשה שתשקיע בתחום התשתיות, "אלייד תשתיות", בניהולו של עמי לנדאו, מי ששימש עד לאחרונה כמנכ"ל חטיבת הזכיינות בשיכון ובינוי.
חברת כרמלטון מחזיקה בזיכיון לניהול, הקמה והפעלת פרויקט מנהרות הכרמל בחיפה, לרבות גביית אגרה מהמשתמשים בהן במשך תקופת הזיכיון, שעתידה להסתיים בשנת 2040. בתום תקופת הזיכיון יועבר הפרויקט לידי המדינה, ללא תמורה. כרמלטון היא חברה בעלת גירעון בהון העצמי, הממומנת באמצעות הלוואות בעלים. דוחות שו"ב לשנת 2016 מגלים כי כרמלטון, שהחלה לרשום הכנסות בשנת 2011, רשמה אשתקד הפסד של כ-13.4 מיליון שקל, לאחר הפסד של 17.6 מיליון שקל ב-2015 והפסדים גדולים יותר בשנים קודמות.
החזקה נוספת של שיכון ובינוי שתועבר לשותפות המתוכננת היא כאמור 50% מחברת נתיבי הצפון (שבה היא מחזיקה 60%), בעלת זיכיון לשיקום, תפעול ואחזקה של רשת כבישים בצפון המדינה, שהוענק לה במסגרת הסכם זיכיון עם החברה הלאומית לתשתיות תחבורה - נתיבי ישראל - עד שנת 2030. נתיבי הצפון סיימה את 2016 ברווח נקי של 2 מיליון שקל (בדומה לרווח הנקי ב-2015).
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.