שבועות ספורים לאחר שניצחו את פייסבוק והשיבו לאוויר את עמוד "סטטוסים מצייצים", חוזרים בעלי העמוד אבי לן ועדי בנטוב לבית המשפט - הפעם כדי להגן על זכויות היוצרים שלהם על הלוגו של העמוד.
בתביעה שהוגשה היום (ג') לבית המשפט, באמצעות עורכי הדין גיא אופיר ורועי בן דוד, תובעים השניים מפייסבוק וממנכ"לית החברה בישראל, עדי סופר-תאני, להסיר את כל העמודים בפייסבוק הנושאים את סימן הציפור הכתומה של "סטטוסים מצייצים" הרשומה כסימן מסחרי.
בנוסף הם דורשים להורות לפייסבוק להכניס את הלוגו למערכות ההגנה, להעלות את הלוגו לפייסבוק ולהורות לרשת החברתית להעביר ל"סטטוסים מצייצים" את כל הלייקים שקיבלו עמודים חקייניים. בנוסף מבקשים השניים פיצוי כספי בסך 300 אלף שקל ותשלום הוצאות.
בעבר היה עמוד "סטטוסים מצייצים" מעמודי הפייסבוק הפופולריים ביותר בישראל עם כ-800 אלף לייקים, אך בעקבות החלטה של פייסבוק כי בעלי העמוד מפרים את חוקי הקהילה, הורד העמוד מהאוויר ללא אזהרה מוקדמת. במשך 3 שנים ניהלו לן ובנטוב קרב משפטי מול פייסבוק במטרה להחזיר את העמוד לאוויר, ואכן לפני כ-3 שבועות קבע בית המשפט כי התגובה של פייסבוק להפרות של לן הייתה לא מידתית, וכי יש להחזיר את העמוד.
לאחר עיכובים העמוד אכן עלה מחדש, אך גולשים שניסו למצוא אותו נתקלו בקשיים רבים לעשות זאת. במהלך השנים שחלפו קמו לעמוד המקורי חיקויים גם בתוכן וגם בצורת הלוגו, ולן סבור כי פייסבוק אינה עושה די כדי למנוע זאת.
"מסתבר כי פייסבוק השיבה את העמוד לרשת אך לא אינדקסה אותו במנוע החיפוש שלה", נכתב בכתב התביעה. "כך יצא שכל מי שחיפש העמוד, מצא את החקיינים המנסים להתחקות לעמוד, ולא עלה בידו למצוא את העמוד האמיתי".
עוד עולה כי טרם השבת העמוד ולאחריה, לן ובנטוב דרשו מפייסבוק כי תסיר עמודים חקיינים שמשתמשים בסימן ההיכר שלהם. לטענתם, כל שנדרש מפייסבוק כדי להסיר את העמודים האלה הוא ביצוע פעולה פשוטה העורכת דקות בודדות, בה צריך לכתוב את שם העמוד במנוע החיפוש של פייסבוק, לזהות את החקיינים שעולים בתוצאות ולמחוק אותם.
נראה כי עורך הדין של השניים, גיא אופיר, שמנהל מספר תיקים נגד פייסבוק, כבר ערוך לטיעונים לגבי קושי ליישם הסרות למיניהם. בכתב התביעה הוא טוען כי כשמדובר באינטרסים של פייסבוק, היא יודעת לפעול ביעילות יוצאת מהכלל.
עוד נטען כי פייסבוק מרוויחה מעצם קיומם של חקיינים, מכיוון שהיא מאפשרת להם שימוש במערכות הפרסום שלה כדי לקדם את אותם עמודים בפרסום ממומן. "עובדה זאת מקבלת משנה תוקף לאור הצהרותיה של פייסבוק כי כל המודעות הפרסומיות בפייסבוק עוברות בדיקה אנושית. כלומר, פייסבוק מודעת לכל פרסום ופרסום שבוצע או מבוצע על-ידי העמודים המפרים".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.