האתגרים שהמהפכה התעשייתית הרביעית מזמנת לענפי המשק השונים לא פוסחים גם על ענף הבנייה שנתפס כשמרני. בשבועות הקרובים תפתח שיכון ובינוי מעבדת חדשנות שתפעל מחיפה, לאחר שהיא וחברת האנרגיה הגדולה באירופה, Enel, זכו במכרז של רשות החדשנות. המעבדה תהווה בית גידול ל-6 סטארט-אפים שיובילו תוכניות פיתוח שעונות להגדרה "דיגיטציה של אתרי הבנייה", תוך ניטור של תהליכי הבנייה, ליקויים, גילוי פערים בין התכנון המקורי לבין הביצוע ועוד.
"כשמתבוננים על רמת הדיגיטציה, ענף הבנייה נמצא כמעט במקום האחרון ברשימה והוא קודם רק לחקלאות", אומר סמנכ"ל קיימות, חדשנות ושיווק בשיכון ובינוי, אורי בן-פורת. "רמת הפריון לשעת עבודה של עובד בתחום נמצאת כבר עשרות שנים בירידה, בעוד שברוב הענפים האחרים היא עולה". בן-פורת סבור שהמענה לכך הוא דיגיטציה והטמעה של טכנולוגיות חדשניות באתרי בנייה, שעד כה התאפיינו בהפעלה של כלים כבדים, בשינויים תכופים בתוכניות ובצורך לנהל מאות תיקונים בתכנון בזמן הביצוע.
"רובו הגדול של הענף מבוסס על קבלני משנה שמסיימים את העבודה באתר אחד ומיד עוברים לאחר. היכולת להעביר ידע מאתר לאתר באמצעות טכנולוגיות מתאימות מהווה יתרון בענף שמתאפיין בשיעורי רווחיות נמוכים. איתור בזמן אמת של פערים בתכנון ביחס לביצוע יכול לחסוך לעתים לחברת בנייה גם עשרות מיליוני שקלים", אומר בן-פורת.
חברות הסטארט-אפ שיפעלו בחסות המעבדה של שיכון ובינוי ו-Enel יזומנו מעל 160 מיזמי פיתוח - מאתרי בנייה ועד כבישי אגרה. "זה הופך אותנו לנכס אדיר עבור יזמים, שכן התשתיות שלנו ישמשו אותם בתוכניות הפיתוח; ומצד שני, אנחנו נהנה מהטכנולוגיה שתפותח על-ידם", אומר בן-פורת.
טכנולוגיות חדשניות, כך הוא מעריך, יוטמעו בשנים הקרובות גם בתוכניות פיתוח ובנייה של תשתיות גדולות כמו כבישים. אם התרגלנו לקבל את ההתראות על עומסי תנועה או על כבישים חסומים באמצעות אפליקציות ייעודיות כמו ווייז, הרי שבחזונו של בן-פורת בעתיד הלא מאוד רחוק המכונית האוטונומית והחכמה "תדבר" מהכביש, והוא ידווח לה באמצעות מערכים של חיישנים אודות המהירות המותרת, על עומסי תנועה חריגים ועוד. מכאן, השמיים הם הגבול: כבישים שיצבעו בצבעים ייעודיים יוכלו להפוך לפאנלים סולריים שבזמן נהיגה יטעינו מכוניות חשמליות באנרגיה חינמית. "עדיין לא ברור מה יקרה בעוד 5 שנים, אבל אין לי ספק שניסע אחרת על כבישים", הוא מעריך.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.