מניית דלק רכב סיימה אתמול את המסחר בבורסה בירידה של יותר מ-3%, לאחר שהחברה דיווחה על ירידה של 41% ברווח הנקי ברבעון הרביעי של 2017, ל-75 מיליון שקל, בהשוואה לרווחיה ברבעון המקביל ב-2016. לירידה החדה ברווח תרם בעיקר סעיף הכנסות המימון (נטו) שירד ל-5 מיליון שקל ברבעון, לעומת 96 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2016.
תחום הפעילות העיקרי של דלק רכב הוא יבוא ושיווק של מכוניות מתוצרת מאזדה, פורד, ב.מ.וו ומיני, ולכן מושפעת החברה מתנודות בשערי המטבעות הזרים מול השקל. ברבעון הרביעי של 2016 נפל שער המטבע היפני (ין) ב-11.6% מול השקל, והוביל לרישום הכנסות המימון הגבוהות. כך, שבנטרול תנודה זו, כמו גם הכנסות חשבונאיות וחד פעמיות אחרות כמו עליית ערך נדל"ן, רשמה דלק רכב דווקא שיפור ברבעון האחרון לעומת הרבעון המקביל.
ההכנסות ברבעון צמחו ב-11.3% ל-551 מיליון שקל, למרות ירידה של 2% במספר כלי הרכב שמכרה החברה בתקופה זו ל-2,768. גם הרווח הגולמי טיפס ב-15.2% לעומת הרבעון המקביל, ל-80 מיליון שקל, ואילו הרווח התפעולי (לפני עליית ערך נדל"ן וסעיפים אחרים) עלה ב-5.6% ל-41 מיליון שקל.
תוצאות 2017 כולה מעידות דווקא על שנה חלשה יחסית שאפיינה את פעילותה של דלק רכב, כפי שמתבטא בירידה במספר כלי הרכב שמכרה החברה, שינוי בתמהיל המכירות ובשחיקת מרווחי המכירה בשל התחרות השוררת בענף הרכב. ההכנסות השנתיות ירדו ב-0.6% ל-3.4 מיליארד שקל, מספר כלי הרכב שנמכרו ירד ב-7.7% ל-20,653, הרווח הגולמי התכווץ ב-12.6% ל-532 מיליון שקל, ואילו שיעורו מסך ההכנסות ירד ל-15.6%, לעומת 17.7% מההכנסות ב-2016.
דלק רכב מציינת כי ב-2017 ירד הרווח התפעולי מפעילות היבוא והמכירה של כלי רכב ב-17.5% ל-311 מיליון שקל, כתוצאה מתמהיל כלי הרכב שנמכרו, השחיקה ברווחיות בשל התחרות בענף והשינויים בשערי החליפין. הרווח התפעולי במגזר החלפים ושירותי המוסך נשחק בשיעור גבוה עוד יותר של 33.3% ל-58 מיליון שקל, לאור הירידה המתמשכת במכירות כלי רכב על ידי החברה בשנים האחרונות והשחיקת ברווחיות המגזר.
עם זאת, בשורת הרווח הנקי נרשמה בשנה החולפת ירידה מתונה יותר של 5.6% ל-349 מיליון שקל, וזאת בשל עלייה של 48 מיליון שקל בערך הנדל"ן להשקעה בהקמה שבידי החברה (לעומת עלייה של 29 מיליון שקל ב-2016), והכנסות מימון נטו שנתיות של 27 מיליון שקל (לעומת הוצאות מימון נטו של 12 מיליון שקל ב-2016).
דלק רכב מסבירה בדוח כי בשנים האחרונות חלה עלייה בדרישה לכלי רכב קטנים, חסכוניים וזולים, בשל צריכת הדלק הנמוכה שלהם ומחירם הנמוך, שמושפע גם מרפורמת המיסוי הירוק. לדברי החברה, למרות מגוון הדגמים שבידיה, היא אינה משווקת כלי רכב קטנים וזולים. בנוסף, מדגישה דלק רכב כי בשנים האחרונות ניכרת מגמה של מעבר לכלי רכב בעלי רמות זיהום נמוכות, ונרשמת ירידה מהותית ביבוא כלי רכב מזהמים. ב-2017 נרשמה שנת שיא ביבוא כלי רכב היברידיים (כולל רכבים נטענים), ושיעורם מסך הרכבים שנרשמו לתנועה בישראל זינק ל-10%, לעומת 4.2% ב-2016.
במקביל, ממשיכה בשנים האחרונות מגמת ההעדפה של רכבי פנאי-שטח על חשבון המכוניות המשפחתיות שהנתח שלהן ממשיך להצטמצם. ב-2017 למשל, עמד חלקם של רכבי הפנאי-שטח על כשליש מהמסירות.
כל אלו הובילו ב-2017 לירידה בנתח השוק של דלק רכב ל-7%, לעומת 8% ב-2016. מנתונים שמפרסמת החברה עולה עוד כי אשתקד היא שיווקה 13,215 כלי רכב מתוצרת מאזדה ו-3,306 כלי רכב מתוצרת פורד, המשקפים ירידה של 7.7% ו-26.4% בהתאמה לעומת שנה קודמת. מנגד, צמחו מכירות ב.מ.וו ומיני ב-12.2% ל-4,132 כלי רכב.
על השינויים בטעמי הצרכנים ניתן ללמוד מהשינויים במכירות שני הדגמים המרכזיים של החברה: מצד אחד צנחו מכירות דגם מאזדה 3 המשפחתית ל-507 מיליון שקל, לעומת 651 מיליון שקל ב-2016 ו-805 מיליון שקל ב-2015; מנגד, טיפסו ב-2017 מכירות דגם הפנאי-שטח מאזדה CX5 ל-507 מיליון שקל, לעומת 381 מיליון שקל ב-2016 ו-453 מיליון שקל ב-2015.
מספר הרכבים שמכרה דלק רכב
הראל מצטרפת לרכישת ורידיס
דלק רכב, נזכיר, הפתיעה את המשקיעים בחודש שעבר, כאשר הודיעה כי היא מנהלת מו"מ לרכישת ענק של מניות השליטה בקבוצת ורידיס (VERIDIS) מידי קרן אוקטרי הבינלאומית. ורידיס פועלת בתחומי הסביבה והתשתיות בישראל, כך שרכישתה צפויה להרחיב משמעותית את תחומי עיסוקיה של דלק רכב, ולהפוך אותה מחברת יבוא לחברת החזקות בעלת מספר פעילויות. בדוח השנתי היא מדגישה כי הצדדים במשא ומתן מתקדם לקראת חתימה על הסכם הרכישה.
"במסגרת שאיפות החברה להתפתח לתחומים נוספים, ובין השאר לנוכח האי ודאות לגבי שיעורי הצמיחה לטווח הארוך של יצרניות הרכב, ובהתאמה לגבי ענף יבוא הרכב בישראל, החברה בחנה כניסה לתחומי פעילות מעבר לענף זה", מסבירים בדלק רכב. עם זאת, החברה חושפת כי מבנה העסקה השתנה במקצת, וכי לצד הרוכש תצטרף גם קבוצת הביטוח הראל.
במקור, הייתה דלק רכב אמורה לרכוש 75% ממניות ורידיס תמורת 1.05 מיליארד שקל, אולם אתמול (ג') נחשף בדוחותיה השנתיים כי היא תרכוש רק 70% מהמניות והלוואות הבעלים ב-ורידיס תמורת 992 מיליון שקל. קבוצת הביטוח הראל תרכוש 10% נוספים - 5% מקרן תשתיות ישראל (תש"י) שמחזיקה בזכויות אלה, ו-5% נוספים מקרן אוקטרי, בהתאם לתנאים שדלק רכב מקבלת. העסקה משקפת לחברת ורידיס שווי של 1.42 מיליארד שקל, כך שהראל תשקיע ברכישת המניות כ-142 מיליון שקל.
פעילותה של ורידיס מתרכזת בתחום הסביבה והתשתיות בישראל, וכוללת בין השאר איסוף, טיפול ומיחזור פסולת עירונית, טיפול בחומרים מסוכנים, התפלת מים, ייצור חשמל ופתרונות אנרגיה. החברה, שעד 2015 נקראה "דלקיה", הוקמה בשנת 1993. לפני כמה חודשים מכרה אוקטרי כ-20% מהחזקותיה בורידיס לידי קרן תש"י של קבוצת הראל, עו"ד יהודה רווה ומנכ"ל קרן תש"י, ירון קסטנבאום.
עבור הראל מדובר בעסקה אלטרנטיבית נוספת, כחלק משורת עסקאות ריאליות שהיא מבצעת בשנים האחרונות במטרה לגוון את תיק ההשקעות שלה, ולהפחית את הקורלציה עם שוקי ההון של התוצאות בתיקי העמיתים והמבוטחים שלה.
שכר של 7.1 מיליון שקל ב-2017 לשחר שמש, מנכ"ל דלק מוטורס
עוד חושפים דוחות דלק רכב כי עלות שכרו של המנכ"ל גיל אגמון ב-2017 עמדה על 3.5 מיליון שקל, ומבוססת בעיקר על מענק שנתי של 3.3 מיליון שקל. אגמון אינו זכאי לשכר חודשי מדלק רכב, אלא לתגמול שנתי המותנה בתוצאות העסקיות של החברה, לצד רכב צמוד מדרגה 7 והחזר הוצאות.
עם זאת, בראש רשימת המשתכרים בחברה נמצא דווקא שחר שמש, מנכ"ל החברה הבת, דלק מוטורס, עם עלות שכר של 7.1 מיליון שקל. חבילת התגמול של שמש ל-2017 כוללת שכר והטבות בעלות של 1.3 מיליון שקל, מענק של 1.1 מיליון שקל ואופציות בשווי של 4.6 מיליון שקל.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.