בשבועות הקרובים יפרסמו חברות התקשורת בישראל את הדוחות הכספיים לשנת 2017. לאור ההתרחשויות בשוק, ובעיקר ענייני בזק ושאול אלוביץ, הרי שעבור כמה מהחברות והמשקיעים הדוחות הללו יהוו סימנים לעתיד לבוא - ולא בטוח שהם מעודדים.
1. פלאפון צפויה לשנה קשה, כמו יתר חברות הסלולר. לאנליסטים פלאפון משדרת אופטימיות גבוהה ויש להעריך שהיא נשענת על תוצאות סבירות ברבעון האחרון של השנה. אולם במקרה שלה - המספרים זניחים, כך שההשפעה על הרווח הנקי של הקבוצה כולה כמעט ולא תורגש. שאלה חשובה יותר בהקשר של פלאפון נוגעת להערכת השווי שלה. כזכור, הערכה שנערכה בסוף 2017 על-ידי גיזה, בהתבסס על תחזיות שסיפקה הנהלת החברה, קבעה לחברה שווי של כ-6.5 מיליארד שקל.
לכל בר דעת ברור שחברה שרווחיה זניחים אינה יכולה להיות שווה סכום כזה, ויש להניח שרוחו של בעל השליטה היוצא בבזק, שאול אלוביץ, עוררה בהנהלת פלאפון אופטימיות בלתי מוסברת וגרמה לה לספק תחזיות שבעדינות נאמר כי אינן מתיישבות עם המציאות.
ל"גלובס" נודע כי הערכת השווי החדשה של פלאפון צפויה להיות נמוכה יותר. הערכה זו כבר לא תבוצע על-ידי גיזה, שמנועה לעשות כן בשל ניגודי עניינים (מטפלים בהסדר הנושים של יורוקום). כמה נמוכה יותר? את זה עוד נראה. בכל מקרה, יהיה מסקרן לראות כיצד ישפיעו המאורעות האחרונים, והתפטרותו של בעל השליטה בקבוצה מהדירקטוריון, על מצב הרוח של הנהלת פלאפון ועל התחזיות שהיא תספק להערכת השווי. ההשפעה של הערכת השווי תהיה בעיקר על בעלת השליטה - חברת ביקום.
ככל שפלאפון תרשום מחיקת שווי משמעותית, תתקשה ביקום לחלק דיבידנדים לחברת האם שלה - אינטרנט זהב. אי חלוקת דיבידנדים במשך שמונה רבעונים רצופים (במקרה של הפסד) הוא מצב שלא יוסיף לאטרקטיביות של עסקת המכירה המקרטעת ממילא.
2. קבוצת בזק עברה שנה לא קלה בלשון המעטה. בזק היא החברה היחידה בענף התקשורת שמספקת תחזית לרווח, וזו עמדה על כ-1.4 מיליארד שקל לשנת 2017. היות והחברה לא פרסמה אזהרת רווח, יש להניח שהתוצאות של השנה עומדות, פחות או יותר, בתחזיות. להערכתנו, הרווח נמוך מעט מהתחזית אבל לא באופן שמחייב את החברה להוציא תיקון.
במונחי רווח בקבוצה - בזק קווי היא המשמעותית ביותר, ולמעשה הרווח שלה הוא רווח הקבוצה כולה - yes מפסידה, בזק בינלאומי מרוויחה פחות מ-100 מיליון שקל בשנה, ורווחיותה של פלאפון היא שולית וזניחה. למרות כל הסערות, הרווחיות של הפעילות הקווית נשחקת בקצב נמוך. המגמות שתיארנו בעבר נמשכות - הירידה בהכנסות מטלפוניה מקוזזת ברובה על-ידי צמיחת שירותי האינטרנט ושרותי התקשורת לעסקים, והשחיקה הנוספת מגיעה משירותים לספקי תקשורת.
מה שמסייע לבזק לשמור על הרווח ב-2017 הוא יישום התקן החשבונאי ifrs 15, שצפוי לשפר את הרווח בעיקר בבזק קווי ובפלאפון. אבל אל תתבלבלו - מדובר בשינוי חשבונאי שצפוי להתהפך כבר ב-2018, ולכן בזק ופלאפון (כמו יתר חברות התקשורת) רק הרוויחו מעט זמן, ונהנו מהאשליה האופטית שהתקן מייצר. לא לחינם בזק הודיעה שתעבור לתקן ifrs 16. גם חברות אחרות ינסו לאמץ את התקן החדש ששוב מעניק להן רוח גבית זמנית, אבל מטשטש את הכאב של התוצאות החלשות.
מה שיותר מסקרן ביחס לדוחות בזק הוא דווקא התחזית ל-2018. בזק אינה מנוהלת כבר חודשים ארוכים, וקביעת תקציב הקבוצה ל-2018 נעשתה בצל החקירות. מאחר שקביעת תקציבים ותכניות עבודה אינה נסמכת רק על מספרים יבשים, אלא ביעדים ובדחיפה של המערכת להישגים - התחזית שתפורסם צפויה ככל הנראה לשקף תמונה עגומה במיוחד לשנה הנוכחית.
בעיקר אמורים הדברים לכיוונה של yes. התחרות הפרועה בתחום הטלוויזיה הרב-ערוצית, שטרם נתנה אותותיה ב-2017, צפויה להשפיע על תוצאות 2018 באופן קשה, ולהוביל את yes לפגיעה של 200-300 מיליון שקל, שיעמיקו את הפסדיה באופן ניכר.
3. מעבר לבזק, צפויות גם יתר חברות הסלולר לפרסם את תוצאותיהן. מעניינות במיוחד יהיו המספרים של פרטנר, או ליתר דיוק תוצאות הרבעון האחרון של 2017. הרבעון הרביעי של 2017 הוא הראשון שבו יבואו לביטוי באופן מלא תוצאות ההשקה של שירותי הטלוויזיה של פרטנר.
בקרב האנליסטים המסקרים את הענף יש הצופים תוצאות עגומות במיוחד. ההכנסות משירותי הסלולר בפרטנר, אומרים אותם אנליסטים, ממשיכות להישחק כתוצאה משחיקה חריפה בהכנסה הממוצעת למנוי, והחברה אינה מצליחה להתרומם בתחום מכר ציוד הקצה (למעשה עד לרבעון השלישי היא הייתה האחרונה בשוק בהיקף המכר), כאשר גם השירותים הקוויים ממשיכים להישחק בקצב מהיר.
כך שהשאלה העיקרית היא לאן הולכים שירותי הטלוויזיה. כרגע נראה שהנהלת החברה שמה את כל יהבה על אסטרטגיית הטלוויזיה, ומשלמת על כך מחיר כבד בפעילות הסלולר ובפעילות הקווית, כפי שניתן לראות בהשוואה מול יתר המתחרות בענף. בנוסף, התקווה ששירותי הטלוויזיה יגבירו את נאמנות הלקוחות נגוזה לאור פרסום ניידות המספרים של השבועות והחודשים האחרונים.
לא נמהר כמובן לומר אחרי רבעון אחד האם האסטרטגיה תהיה מוצלחת כפי שמקווה הנהלת החברה, או כזו שתטביע את החברה לחלוטין - אבל ניתן יהיה לראות את עומק הבור שמשאירה הפעילות בשוק הטלוויזיה בתוצאות החברה. העובדה שפרטנר בחרה לקבוע את יום פרסום הדוחות ליום האחרון האפשרי של חודש מארס, יום לפני ליל הסדר, עשויה אולי ללמד על תוצאות חלשות שהחברה מעדיפה לטשטש. מי שרוצה לחפש סימנים דווקא לאופטימיות, יכול למצוא אותם בביטחון שמפגינה הנהלת החברה בשיחות עם אנליסטים. נצטרך להמתין עד לסוף החודש כדי לדעת.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.