בית הדין הארצי לעבודה בירושלים הורה הבוקר לעובדי נמל חיפה שפתחו אמש בעיצומים לחזור לעבודה סדירה באופן מיידי, זאת לאחר שאתמול הופסקה פריקת האניות ברציפי הנמל. העובדים חזרו לעבודתם.
אירוע דומה מתרחש בימים אלה גם בנמל אשדוד - כזכור, אתמול הפיצו חברי ועד הציוד המכני והתפעול מכתב ללקוחות הנמל. במכתב, עליו חתומים יושבי ראש של שני הוועדים החזקים, מזמינים חברי הוועד את לקוחות הנמל לפנות ישירות אליהם ולא לעבור דרך הנהלת החברה, זאת בעקבות "התנהגות בריונית של ההנהלה שנוקטת במנהגי התעמרות".
בין הוועד להנהלת נמל אשדוד קיימת מערכת יחסים עכורה מזה שנים - מקורה בניסיונות הידברות בין הצדדים בנוגע להתייעלות החברה לקראת פתיחת הנמלים החדשים בעוד כשלוש שנים. כתוצאה מכך, בחודשים האחרונים הושבת נמל אשדוד כמה פעמים. למרות שמדובר בפרקי זמן קצרים יחסית של השבתות, הפגיעה בלקוחות הנמל היא בלתי נמנעת, וגרמה למצב בו חלק מהאניות הושטו בזמן השביתה לנמל בחיפה.
אתמול, כאמור, גם עובדי נמל חיפה הצטרפו לעובדי נמל אשדוד ופתחו בעיצומים. הרקע לעיצומים דומה - חששות גוברים מפני התחרות מול נמלים חדשים שיוקמו במסגרת הרפורמה, שיהיו לא רק חדישים יותר אלא מופרטים ורזים יותר מבחינת כוח אדם.
במהלך הדיונים שהתקיימו בשלוש השנים האחרונות בנושא השביתות בנמלים, עמד בית הדין הארצי לעבודה על סירובו לעיצומי העובדים על רקע הרפורמה בנמלים. רק לפני כחודשיים נרשם אירוע דומה כאשר ועדי עובדי סקטור התפעול והציוד המכני בנמל אשדוד השביתו את פעילותם. גם אז לא התבצעה עבודת הפריקה והטעינה ברציפי הנמל ונגרמו שיבושים בעבודה הסדירה. בסופו של דבר החזיר בית הדין האזורי לעבודה את עובדי הנמל לפעילות באמצעות צו ארעי.
לדברי עו"ד אוהד גלעדי, שותף בנ. פינברג ושות*, המייצג את הנהלת נמל חיפה: "בדיון הבהיר בית הדין לעבודה את חוסר שביעות רצונו על כך שננקטו צעדים ארגוניים למרות צו בית המשפט. אנו מברכים על חזרה מיידית לעבודה כסדרה בנמל חיפה, בסיוע בית הדין".
בתוך כך, בעקבות השיבושים הקשים בנמלי הים, שלחו הבוקר נשיא התאחדות התעשיינים, נשיא איגוד לשכות המסחר, נשיא לשכת הספנות, ויו"ר איגוד המובילים, מכתב לראש הממשלה שבו הם מבקשים את התערבותו הדחופה בנעשה בנמלים.
"בשבועות האחרונים אנו חווים עיצומים ואי סדר בפעילות השוטפת של נמל אשדוד, כאשר מטענים בייבוא ובייצוא לא מועמסים ונפרקים מאוניות בפרק זמן סביר. היום, נמל חיפה הצטרף לעיצומים אלו, אשר פוגעים באופן ישיר במגזר העסקי ובכלכלת מדינת ישראל", נכתב בפנייה.
עוד נטען כי בעקבות השיבושים בעבודת הנמלים "כל סחר החוץ של מדינת ישראל נפגם קשות. הסיבות להתפתחות המצב הנוכחי כוללות שורה ארוכה של סכסוכי עבודה, החל מהמאבקים ברפורמה ובנמלים החדשים, וכלה בהתנגדות לגיוס עובדים חדשים", כתבו.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.