הולכות נגד השקיפות והתחרות: חברות תעופה בארה"ב פנו לממשל האמריקאי בבקשה לאפשר להן להסתיר את תעריפי הטיסה באתרי האינטרנט שלהם. הכוונה היא לבטל את חובת הצגת המחיר המלא בפרסום - כלי שהוא ראשון במעלה עבור הצרכנים.
עוד ביקשו החברות להסתיר את תנאי הביטול והשינוי מהרוכשים כרטיסי טיסה באתרים. בקשה תמוהה זו באה בעקבות התחרות של חברות התעופה אל מול ענקיות תיירות מקוונות בהן גוגל, Kayak או Hipmunk שגוזלות להן שיעור ניכר מהמזמינים. אתרים אלה ואחרים נסמכים על המידע שחברות התעופה עצמן מחויבות לפרסם במטרה לספק לצרכנים כלי להשוואת מחירים (חובה שנכנסה בתקופת הממשל הקודם של אובמה).
קבוצה המייצגת בין היתר את החברות יונייטד, אמריקן איירליינס וג'ט בלו נימקה את בקשתן בכך שעודף המידע שהחברות מחויבות להציג לנוסעים מסבך את דף הזמנת הטיסות והופך אותו לפחות נוח לקריאה. בפועל יש להניח שהסיבה היא שחברות התעופה רוצות להשאיר את הצרכנים בקרבן, לכל אורך תהליך הקנייה - במעין מערכת סגורה. ואכן, אם לאתרים חיצונים לא תהיה גישה למחירים - הרי שהדבר יוציא מהם את העוקץ והוא יסתור את כל תיאוריות החופש של הצרכן בעידן הנוכחי.
בקשת החברות אינה לגמרי תלושה לגישתן מהמציאות: בחודש דצמבר האחרון הכריזה מחלקת התחבורה בממשל האמריקאי (DOT) על שינוי במדיניות הצגת המחירים בקרב חברות התעופה בארה"ב. לפי הכרזה זו החברות לא מחויבות עוד לחשוף את מחירי הכבודה בעת הליך הרכישה באתר. בדומה לדרישות לשקיפות מירבית ככלי חשוב עבור הצרכנים בכל הנוגע למחירים, חובת הצגת מחירי הכבודה נכנסה לתוקף בממשל של אובמה, ממשל שהיה ידוע כפרו צרכני בהיבטים רבים.
אילו יקבל הממשל את דרישת חברות התעופה, מדובר בבשורה רעה למדי עבור הצרכנים. בעולם התעופה המשתנה שבו חווית הטיסה נדחקת לטובת מחיר זול לאור ההבנה שתפקיד הטיסה מסתכם בהבאת הנוסע מנקודה לנקודה - למחיר חשיבות מרובה. לפי נתונים שפורסמו ברויטרס בארה"ב בחודש אוגוסט האחרון עבור 83% מהנוסעים טיסה שהוגדרה כ"הכי פחות גרועה" היא זו שגם הייתה הכי פחות יקרה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.