חברת אקספון 018 של חזי בצלאל תשיק ביום שלישי את פעילות הסלולר החדשה שלה תחת המותג We4G. הכניסה של בצלאל לתחום צפויה להשפיע על ענף הסלולר.
זה לא חשוב באיזה מהלך שיווקי ינקוט בצלאל וכיצד החברה הולכת לפעול, בשורה התחתונה הכניסה של אקספון תיצור אפקט. הכניסה שלה תחזק את הלחץ על המתחרות להימנע להעלות מחירים. והרי זו התשוקה הבוערת של כל החברות, להגיע למצב שהן יוכלו להעלות את המחירים, אפילו בכמה שקלים בלבד, כדי שיוכלו לצוף מעל פני המים ללא תרגילים חשבונאיים.
כמה ישלמו הצרכנים?
טרם ידוע מה יהיו המחירים של אקספון, ובשוק יש לא מעט ספקולציות, אבל מה שיודעים פחות או יותר אלו העלויות שצפויות לה. לפי ההסכם שחתמה אקספון עם סלקום, אקספון נדרשת לשלם לה בכל חודש 25 שקלים לכל מנוי סלולרי שהיא מעלה על הרשת המשותפת בשנה הראשונה. בשנה השנייה המחיר עולה ל- 27.5 שקלים, ובשנה השלישית המחיר קופץ ל-31.5 שקלים. המשמעות של ההסכם היא שאקספון תידרש לסבסד לקוחות אם היא רוצה לקחת נתח שוק גדול, שהרי מתחרותיה מוכרים כבר במחירים שהם מתחת לעלות שלה לסלקום. מצד שני, ככל שאקספון תצבור יותר לקוחות, היא תגדיל את כוח המיקוח שלה מול סלקום מה שיאפשר לה להשיג מחירים נמוכים יותר בעתיד.
האינטרס: נתח משמעותי מול סלקום
לאקספון יש אינטרס להשיג נתח שוק משמעותי מול סלקום מהיבט נוסף. ככל שהיא תגדל ותשיג נתח שוק, היא תוכל להוות כוח משמעותי לצורך השגת הסכם משופר בשימוש בתשתיות. זכרו את מקרה הוט מובייל שהייתה בהסכם עם פלאפון בתחילת הדרך, וכיצד אחרי כמה שנים כשצמחה ונהייתה כוח הרבה יותר חזק, נטשה את פלאפון ועברה להקים רשת משותפת עם פרטנר. סביר להניח שיעקב נדבורני, מי שכיהן בעבר כמנכ"ל הוט מובייל, והיום משמש כמנכ"ל אקספון, מבין זאת היטב.
בנוסף לתשלום עבור כל לקוח, קיים בהסכם גם מנגנון תשלום קבוע לסלקום שיכול לנוע בין 21 ל-100 מיליון שקלים לשנה, בהתאם לכמות המנויים שאקספון מעלה על הרשת. לכל זה צריך להוסיף את העלויות של ההשקעות ברשת המשותפת, עלויות השיווק והחדירה, את התשלום עבור הערבות שהפקידה בגובה 80-100 מיליון שקלים ואת המחיר ששילמה עבור רצועת תדרים. יוצא כי מדובר בפרויקט מאד אתגרי עבור חזי בצלאל, הבעלים של אקספון, ויהיה מעניין לראות האם הוא יצרף אליו שותף שיסייע לו במימון או שייקח את הכל על גבו.
האם לאקספון יש סיכוי בשוק תחרותי?
על פי הערכות בשוק, אקספון תהיה חייבת להציע מחיר אטרקטיבי במיוחד כדי לשים יד על נתח שוק גדול תוך זמן קצר. ברמות המחירים הנהוגות כיום בשוק, מדובר על מחירי רצפה של ממש. חלק מהחברות, כמו גולן טלקום או 012, מוכרות חבילות תמורת 25 שקלים לחודש. האם בשביל לחסוך עשרה שקלים מישהו יעבור מפעיל? סביר להניח שיהיו כאלה שכן, אבל לא נראה שהמונים יסתערו על המוקדים של אקספון ויעברו בשביל לחסוך עשרה שקלים. יחד עם זאת, לא ברור מה האינטרס של חזי בצלאל להיכנס להרפתקאה בשוק הרווי ממילא של הסלולר. אחת הערכות היא החשש של אקספון מאיבוד הערבויות שהפקידה בגובה 80-100 מיליון שקלים.
מחיר קבוע לתקופה ארוכה?
השמועות בשוק מדברות על כך שאקספון תציע חבילות במחיר קבוע לתקופה ארוכה. מדובר בנוסחה שנוסתה בעבר על ידי כמה מחברות התקשורת, ולא בהצלחה מרובה. צריך לזכור שגם 019 טלזר הציעה חבילות במחיר קבוע לתקופות של שלוש שנים. זה אמנם תורם למכירות, אבל לא משנה את מפת השוק באופן דרמטי, למרות שהיא הצליחה ברבעון הראשון של השנה להדיח את הוט מובייל במפת הניודים עם מאזן חיובי של כ-7,800 ניודים.
כיצד המהלך ישפיע על מניות הסלולר?
לסיום, שימו לב למחירי המניות של חברות התקשורת מתחילת השנה. המחיר נחתך ב - 30-40% עוד לפני הכניסה של אקספון. לדברי בכירים בשוק, המשקיעים מבינים כבר ששוק התקשורת לא יצמח בשנה הקרובה ויותר מכך, שהחברות נוקטות במשחקים חשבונאיים יצירתיים כדי שלא להציג הפסדים. תקן ה-IFRS 15, תקן חשבונאי בינלאומי חדש להכרה בהכנסה, הציל את החברות ב- 2017 בכך שאפשר להן לשפר את שורת הרווח הנקי בדוחות הכספיים.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.