דירקטוריון חברת חלל תקשורת לא מחכה למשקיע חדש שירכוש את השליטה בחברה מידי הבנקים. אתמול (א') דיווחה חלל תקשורת כי הדירקטוריון שלה החליט לפרסם דוח הצעת מדף לקראת גיוסי כספים בדרך של הנפקות הון וחוב. הכספים שיגויסו ישמשו לחיזוק ההון העצמי של החברה ולמימון רכישת הלוויין החדש עמוס 8, עליה הוחלט לאחרונה.
מהודעת החברה לבורסה עולה כי בכוונתה לגייס כ-50 מיליון דולר באמצעות הנפקת סדרת אג"ח חדשה, שתובטח בשעבוד על הלוויין עמוס 8 ונכסיו. בנוסף מתכננת החברה לגייס כ-60 מיליון דולר (כ-210 מיליון שקל) בדרך של הנפקת זכויות לרכישת כתבי אופציה הניתנים למימוש למניות החברה.
כתבי האופציה יחולקו לשלוש סדרות. הסדרה הראשונה תהיה ניתנת למימוש למניות במשך שלושה חודשים במחיר של 13 שקל למניה, הסדרה השניה תהיה ניתנת למימוש במשך שישה חודשים במחיר של 15 שקל למניה, ואילו הסדרה השלישית תהיה ניתנת למימוש במשך 12 חודשים במחיר של 17 שקל למניה. היום נסחרה מניית חלל תקשורת סביב מחיר של 16 שקל למניה, כך ששתיים מהסדרות מונפקות בתוך הכסף, בעוד שהשלישית תונפק מחוץ לכסף.
מניית חלל בשלוש השנים האחרונות
מספר המניות יגדל ב-64%
יש לציין כי חלל תקשורת נסחרת כיום בשווי של כ-330 מיליון שקל, כך שגיוס הון בהיקף כזה יגדיל את מספר המניות של החברה בכ-64%. כך שהשלמה מוצלחת של ההנפקה יחד עם מימוש מלא של כתבי האופציה, יביאו לדילול חד בשיעור של כ-39% לבעלי המניות הקיימים שיבחרו למכור את זכויותיהם בבורסה.
עניין זה רלוונטי בעיקר למניות השליטה (54.7%) בחלל תקשורת, שמוחזקות בידי קבוצת ירוקום של שאול אלוביץ' ושמשועבדות לבנקים. במקרה שיורוקום תבחר שלא לממש את זכויותיה, הרי שהחזקתה בחלל תקשורת תדולל לכ-33.4% בלבד.
יורוקום נמצאת במצב של חדלות פירעון והבנקים מחפשים רוכשים לנכסיה השונים. בין השאר, קיבלו הבנקים בחודש שעבר הצעה למכור את מניות השליטה לחברת דיסקונט השקעות (דסק"ש) של אדוארדו אלשטיין בתמורה ל-160 מיליון שקל, כאשר הרוכשת אף התחייבה להזרים עוד 40 מיליון שקל לחלל תקשורת במסגרת הנפקת זכויות. אלא שהבנקים העריכו כי יקבלו הצעות טובות יותר ובינתיים פקעה הצעתה של דסק"ש. עם זאת דסק"ש הבהירה כי היא "ממשיכה לבחון ביצועה של השקעה בקשר עם חלל".
מקרה דומה אירע לבנק לאומי לפני יותר משנתיים, בקשר עם מכירת גרעין השליטה בקבוצת הנדל"ן כלכלית ירושלים. גם אז השתהה הבנק במכירת מניות השליטה כמקשה אחת, ונאלץ לבסוף למכור אותן למשקיעים רבים, לאחר שמהלכים לגיוסי הון שהובילו דירקטוריון החברה והנהלתה גרמו לדילול חד של גרעין השליטה. כיום מתנהלת כלכלית ירושלים ללא גרעין שליטה, ולא מן הנמנע כי גם חלל תקשורת תנוהל לבסוף באופן דומה. זאת כמובן, בהנחה שעסקה עם דסק"ש לא תיסגר כבר בזמן הקרוב.
חלל תקשורת עוסקת בשיווק שירותי תקשורת על-ידי לווייני "עמוס". בשלוש השנים האחרונות איבדה החברה כ-70% מערכה, כתוצאה משתי מכות קשות שניחתו עליה בתוך פחות משנה. הראשונה שבהן הייתה איבוד הקשר בחלל עם הלוויין עמוס 5 בנובמבר 2015, והשנייה הייתה התפוצצותו בספטמבר 2016 של הלוויין עמוס 6, בעת הניסיון לשגרו לחלל.
חלל מפעילה כיום את לווייני התקשורת "עמוס 3" ו"עמוס 4" שבבעלותה. כמו כן, מפעילה החברה את לוויין "עמוס 7", שאותו היא שוכרת מחברת אסיה-סאט בעלות גבוהה, שפוגעת בתוצאותיה.
ב-2017 צמחו הכנסותיה של חלל ב-9% ל-74 מיליון דולר, בזכות הרחבת השירותים לממשלת ישראל והנחת המחיר שהוענקה שנה קודם לכן ל-yes, ושפגעה בהכנסות 2016. עם זאת, עלות ההכנסות זינקה ב-2017 בשיעור חד הרבה יותר, של 32%, בשל תשלומי השכירות המשולמים על "עמוס 7". לפיכך, הרווח הגולמי נשחק ב-2017 ב-26%, ל-20 מיליון דולר, ובשורה התחתונה נרשם הפסד שנתי של 14 מיליון דולר.
כדי לפצות על אובדן שני הלוויינים חתמה חלל על שני הסכמים לרכישת לוויינים חדשים. הראשון מביניהם נחתם עוד בדצמבר 2016, ובו סוכם על רכישת הלוויין עמוס 17 מחברת בואינג האמריקאית תמורת כ-153 מיליון דולר (העלות הכוללת של הפרויקט עבור חלל עמדה עד כה על 192 מיליון דולר). הלוויין צפוי להיות מוכן לשיגור ברבעון השני של 2019, ואמור לספק שירותי תקשורת לאפריקה, למזרח התיכון ולאירופה.
בסוף מארס האחרון הודיעה חלל תקשורת על חתימת החוזה השני, שבמסגרתו היא בחרה בחברה אמריקאית אחרת - לוראל - לבנות לה את הלוויין עמוס 8, תמורת 112 מיליון דולר. שיגור עמוס 8 מתוכנן לקיץ 2020, ולשם כך כבר נשכרו שירותי השיגור של חברת SpaceX (שהייתה אחראית לשיגור הכושל של עמוס 6), ואף שולמו לה אשתקד 9.5 מיליון דולר לשם כך.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.