יצרנית מוצרי ההלבשה תפרון, שבשליטת משפחת ליברמן הקנדית, השלימה אמש מהלך רחב למחזור חובותיה הבנקאיים ולהתנתקות מיחסיה עם הבנקים הישראלים, תוך קבלת הסכמה לוויתור על חוב של 4.1 מיליון דולר. במסגרת המהלך, זכתה תפרון לחבילת אשראי מבנק HSBC קנדה, והשתמשה בתמורה לצורך תשלום של 19.5 מיליון דולר לבנקים לאומי, דיסקונט והפועלים. כך שכעת הפך HSBC קנדה למממן היחיד שלה.
תפרון עוסקת בייצור ושיווק של מוצרי הלבשה תחתונה והלבשת ספורט ופנאי בטכנולוגיית "אל תפר". החברה הסבירה לאחרונה כי המהלך נעשה, הן על רקע הירידה שחלה בשנים האחרונות בהיקף פעילותה בישראל והן בשל מגבלת מימון הקשורה להון החוזר, אותה נטלה על עצמה במסגרת ההסדר הקודם שלה עם הבנקים הישראלים.
תפרון סיימה את 2017 כשבקופתה מזומנים בשווי של 1.2 מיליון דולר בלבד. חבילת המימון החדשה שקיבלה מ-HSBC מוגבלת לסכום של עד 38 מיליון דולר, והיא כוללת הלוואה לזמן ארוך של 10 מיליון דולר ואשראי להון חוזר של 3 מיליון דולר ואשראי של עד 25 מיליון דולר שיועמד על בסיס היקף בטוחות שייבחן באופן חודשי, כאשר מתוכו זכאית כיום תפרון לסכום של 12 מיליון דולר. בנוסף, תקבל תפרון מ-HSBC מסגרת של 4 מיליון דולר לביצוע עסקאות הגנה על הפרשי ריבית, וכן מסגרת של 2.3 מיליון דולר לביצוע עסקאות הגנה על הפרשי שער.
תפרון ההכנסות עולות, אבל השורה התחתונה לא משתפרת
נכון לסוף מארס האחרון, עמד סך החוב של תפרון לבנקים הישראלים על 23.6 מיליון דולר. במסגרת ההסכם הנוכחי עם תפרון, הסכימו הבנקים למחול על 18% מהחוב ולקבל בתמורה 82% מהחובות בפירעון מוקדם, בתוספת עמלה של 160 אלף שקל. בנוסף, הפחיתה תפרון את מחיר המימוש של 300 אלף האופציות שהקצאתה בעבר לשלושת הבנקים, מ-1.43 דולר למניה ל-1 דולר למניה. מדובר על אופציות לרכישת כ-2.5% ממניות תפרון, שהפחתת המחיר הכניסה אותן מחדש אל תוך הכסף.
הפסידה גם ב-2017
מניית תפרון נסחרה היום סביב מחיר של 4 שקלים, המשקף לחברה שווי של 50 מיליון שקל. החברה, שמייצרת מוצרי הלבשה תחתונה ומוצרי הלבשת ספורט ופנאי בטכנולוגיית "אל-תפר", נקלעה למשבר לפני כעשור ממנו טרם הצליחה להתאושש. את 2017 סיימה תפרון בהפסד של 3.2 מיליון דולר, בהמשך להפסד מצרפי של 5.1 מיליון דולר שרשמה בשנים 2015-2016.
תפרון פועלת הן כקבלן משנה עבור חברות מותגים והן כקבלן משנה עבור מותגים פרטיים של רשתות קמעונות (לחלק מהרשתות נמכרים גם מותגים אחרים תחת הסכמי רישיון). את 2017 סיימה החברה עם עלייה של 4.4% בהכנסות ל-121.5 מיליון דולר, בהשוואה ל-2016. למרות זאת, נשחק הרווח הגולמי ב-2017 ב-6.2% ל-22.4 מיליון דולר, ואילו שיעורו מסך ההכנסות נשחק ל-18.4%, לעומת 20.5% ב-2016.
בתחום הקמעונות נרשמה ב-2017 עלייה של 8.5% בהכנסות ל-82.6 מיליון דולר, אולם שיעור הרווחיות הישירה בתחום זה נשחק במקצת ל-15.2% מההכנסות, לעומת 15.5% ב-2016. הלקוח המרכזי של החברה בתחום זה (ובכלל) הוא רשת וול מארט האמריקאית, שהמכירות אליה ירדו ב-2017 ב-3.7% ל-52.3 מיליון דולר.
בתחום המותגים חלה ב-2017 ירידה של 3.4% בהכנסות ל-38.9 מיליון דולר, וזאת בהמשך לירידה של 3.2% שנרשמה שנה קודם לכן. ההפסד הישיר מפעילות זו גדל ב-2017 ל-8.6 מיליון דולר, לעומת הפסד ישיר של 5.2 מיליון דולר ב-2016.
לדברי תפרון, בין השנים 2017 ו-2016 חלה ירידה בלקוחות מהותיים של המגזר, אשר קוזזה מעלייה משמעותית במכירות ללקוח מהותי אחר של המגזר. לדברי החברה, ב-2017 חל שינוי משמעותי בתמהיל הלקוחות המהותיים שלה בתחום המותגים, כאשר רכשה לקוח חדש (לקוח א') בתחום הספורט בתום מאמץ בן שלוש שנים. שם הלקוח לא מוזכר במפורש, אולם לפי אזכורים אחרים בדוחות ייתכן ומדובר ברשת אופנת הספורט האמריקאית אנדר ארמור.
לקוח א' הניב לתפרון הכנסות של 20 מיליון דולר ב-2017, לעומת 2.7 מיליון דולר בלבד ב-2016. עם זאת, 2017 גם הייתה שנת החדירה ללקוח זה, ולכן שיעורי הרווחיות מהמכירות אליו היו נמוכים משמעותית מהממוצע ללקוחות מסוג זה. מנגד, ספגה תפרון ב-2017 ירידה חדה במכירות לשני לקוחותיה המהותיים האחרים בתחום זה. המכירות לרשת האופנה ויקטוריה סיקרט נפלו ב-44% ל-8.4 מיליון דולר ואילו המכירות ללקוח ב' צנחו ב-63% ל-5.4 מיליון דולר. לדברי תפרון, היא מאמינה שתוכל להרחיב את היקף המכירות ללקוחות אלו בשנים הבאות.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.