בשעה שהאופניים החשמליים נרדפים בידי הרגולטור בישראל והופכים למטרת ציד וגביית קנסות של הרשויות המקומיות, בעולם הם ממשיכים לצבור תאוצה מסחררת. באירופה, ועוד יותר מכך בסין, הם רושמים התפוצצות בביקוש. בהתאם מתרחב השוק לנישות רכיבה חדשות ומעניינות, שעושות שימוש במנועים חזקים וקומפקטיים.
חשמליים להרים
חובבי אופני ההרים המושבעים נחשבו עד לאחרונה אגוז קשה לפיצוח בכל הנוגע לאופניים חשמליים. הדבר נבע הן מההעדפה שלהם להנעה מכאנית קלאסית, שמאפשרת שליטה מדויקת במצבי קיצון, והן מעומסי רכיבה בלתי-ידידותיים לאלקטרוניקה, שכוללים דילוגים, חבטות, נפילות, טבילות בוץ ועוד.
אולם כיום גם חומות המבצר השיווקי הזה יורדות בזכות דור חדש של אופני הרים חשמליים. דוגמה אחת היא YDX TORC של ימאהה, שהושקו החודש בארה"ב. בשלדת האלומיניום בעלת העיצוב העתידני מותקנת יחידת מנוע קומפקטית וקלה עם הספק מירבי של 500 וואט ומומנט של כ-8 קילוגרם מטר. המנוע ניזון מסוללת ליתיום פרי פיתוח עצמי של ימאהה, שמייצרת 500 וואט לשעה, ונטענת במלואה תוך ארבע שעות.
כל יחידת המנוע והסוללה שוקלת כשישה קילו, מה שמאפשר משקל כולל של כ-22 קילו בלבד. האופניים יכולים לנוע על חשמל בלבד במהירות של עד 32 קמ"ש במצב החזק ביותר, אולם ניתן לבחור במצב חסכוני שמגביל את המהירות לטובת הארכה משמעותית של הטווח.
הדגם מגיע עם מרכז בקרה ממוחשב וממוגן על הכידון, המציע בחירה בין חמישה מצבי הנעה, וכן מחשב רכיבה, מד קיבולת סוללה, יציאת USB להזנה או הוצאה של נתונים למחשב ועוד. כל האלקטרוניקה ממוגנת היטב נגד רטיבות, אבק וחבטות. פרט לכך מצויד הדגם ברכיבים מכאניים מקובלים ואיכותיים כמו מזלג של "רוקשוקס", תיבת הילוכים עם 11 מהירויות של "שימאנו", צמיגים חסיני תקר ועוד. הם מוצעים בשלוש מידות שילדה, בין 15 ל-19 אינץ', ועולים בארה"ב כ-3,500 דולר.
חשמליים קרביים
למי שעדיין חושש "להתחשמל", שמא יזכה בזלזול מחבריו הרוכבים הקלאסיים, מציעים היצרנים פיתרון של להיות עם ולהרגיש בלי. דוגמה טובה הם מודל 2018 של אופני ההרים המקצועיים מבית Bulls שכינויים EVO 4. האופניים עושים שימוש במנוע מרכזי קומפקטי ובסוללת ליתיום עם מארז מעוצב, שנראה כחלק מהשלדה, אבל מאפשר הסרה מהירה. הדבר מאפשר לשמור על עיצוב קלאסי ומודרני של אופני הרים ללא בליטות מיותרות ותוך שמירה על חלוקת משקל אופטימלית.
גם הבקרה האלקטרונית על הכידון מוטמעת היטב בעיצוב וכוללת בין השאר תקשורת בלוטות'. למרות הממדים הקטנים של מערכת ההנעה מדובר במנוע ספורטיבי עם הספק מירבי של 550 וואט, שמשודך לסוללת ליתיום ומאפשר להניע את הרוכב במהירות של עד 32 קמ"ש על חשמל בלבד עם טווח נסיעה של 80 עד 209 קילומטר.
הייחוד בדגם הזה הוא שלדה עם מתלים מלאים, כמו בכלים מקצועיים, כולל מתלה אוויר אחורי עם מהלך של 150 מילימטר ומתלה אוויר קדמי עם מהלך דומה. כל העסק שוקל כ-24 קילו ועולה 5,200 דולר.
קלאסיקה חשמלית
המהפכה החשמלית לא פוסחת על המותגים הגדולים והמסורתיים של הענף. אחד מהם הוא ראלי הבריטית, שהשיקה ב-2018 דגם חשמלי חדש של אופני הכביש הקלאסיים מוסטנג. הדגם מצויד ביחידת ההנעה החשמלית החדשה שפיתחה "שימאנו" עבור שימוש משולב בכביש ובדרך חצץ ועפר.
חיישנים ייעודיים מנתחים את אופי הרכיבה ומנטרים בהתאם את אספקת הכוח, כאשר המנוע מתקשר באופן רציף עם יחידת הבקרה הדיגיטלית, גם היא מתוצרת שימאנו. לבחירת הרוכב עומדות שלוש דרגות סיוע לדיווש, וסוללת ליתיום של 400 וואט לשעה מספקת טווח נסיעה של כ-50 עד 150 קילומטר על חשמל בלבד, בהתאם לאופי ומהירות הרכיבה. המהירות המירבית מוגבלת ל-24 קמ"ש.
האופניים מגיעים עם שלדת כביש קלאסית וכידון מונמך, אך מיועדים גם לרכיבה על שבילי עפר ומצוידים בסט חסין ותואם של גלגלים וצמיגים. הם שוקלים כ-18.5 קילו ועולים באירופה 2,800 יורו.
שעון רכיבה חכם
אם כבר לרכוב בעזרת הטכנולוגיה, למה לא להצטייד בשעון מתאים? Moskito השוויצרית תכננה שעון חכם עבור רוכבים, שהחל את דרכו כמיזם קיקסטארטר לפני כשנתיים, גייס סכום נכבד ואמור להיות מושק בחודשים הקרובים.
השעון משלב אלקטרוניקה חכמה עם עיצוב רטרו של כרונוגרף אנלוגי קלאסי. בתוך גוף אלומיניום תעופתי בקוטר 44 מ"מ מותקנים שישה מנועים דו-כיווניים ממוזערים שנשלטים בידי מעבד, וכן רכיב בלוטות'. סוללת ליתיום מספקת משך פעולה של 6 עד 24 חודשים. תמצאו כאן פונקציות מקובלות כמו המהירות העכשווית והממוצעת, קבלת הודעות בטלפון ואינטגרציה עם רכיבי ניווט.
הגימיק הוא אפשרות לשלוף את השעון מרצועת היד שלו ולהתקין אותו על מנשא ייעודי, שמיועד להתחבר לכל כידון אופניים. בכך הופך השעון למעין ספידומטר של האופניים, שמראה את מהירות הרכיבה ונתונים נוספים ומשתלב בעיצוב. השעון מיוצר בשוויץ במספר צבעים והמחיר למזמינים מוקדמים עומד על 790 דולר.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.