השביתה בשני הנמלים הגדולים של ישראל נמשכת, כבר 48 שעות, ובית הדין הארצי לעבודה אובד עצות. בשעות הצהריים הסתיים דיון נוסף, שני במספר בבקשת נמלי חיפה ואשדוד לפתוח בהליך ביזוי בית המשפט, אך ללא נוכחות ראשי הוועדים. אלה לא התייצבו לאף דיון ועד לא מזמן - לא אותרו על ידי משטרת ישראל. דיון נוסף נקבע על ידי בית הדין הארצי לעבודה לשעה 22:30 במוצאי שבת.
בשל אי-הגעתם למשפט, הרכב שופטים של בית הדין הארצי לעבודה, בראשות סגן הנשיאה אילן איטח, פסק בצהריים קנסות אישיים ליושבי ראש הוועדים בנמל אשדוד וקבע כי הם יישאו בעלויות אישיות של 80 אלף שקל כל אחד. 50 אלף שקל ישולמו לקופת המדינה ו-30 אלף שקל ישולמו לחברת נמל אשדוד. בעניין נמל חיפה נקבע כי ראשי הוועדים שלא התייצבו היום לדיונים יקנסו ב-20 אלף שקל כל אחד, מחצית הסכום תשולם לקופת המדינה והחצי השני לחברת נמל חיפה.
על פי החלטת השופטים, צו מניעת השביתה עדיין עומד על כנו, ו"מודגשת החומרה היתרה שבהפרה המתמשכת של הצו, החותרת תחת סדרי השלטון והמשפט במדינה, מהווה עבירה פלילית של כל אחד מעובדי הנמלים אשר לא שב לעבודה, וגורמת נזקי עתק לצדדים רבים ולמשק בכלל" והוסיף: "על כלל עובדי הנמלים לשוב לאלתר לעבודה סדירה, מלאה ותקינה, ועל ההסתדרות והמשיבים, יושבי ראש הוועדים, וכ כלל חברי הוועדים, לפעול בכל דרך. אפשרית שהיא להשבת העבודה בנמלים לסדרה לאלתר", לשון ההחלטה.
על פי המידע שהגיע לידי 'גלובס' כל חמשת ראשי הוועדים של נמל אשדוד, להם הוצאו אמש צווי הבאה, התייצבו לפני שעה קלה במשטרת אשדוד כדי להפקיד את הערבות האישית ולשלם את הקנסות האישיים עליהם הוטלו. אמש, כאמור, השופט הורה למשטרה לאתרם - וזו לא צלחה.
מיכל לוגסי, יו"ר ועד מינהל, אמרה היום כך: ״אני כרגע נמצאת בתחנת משטרת אשדוד. אני יומיים בורחת מהמשטרה כי עשינו כמו שאתם יודעים ביזיון ולא החזרנו את העבודה. וזאת, על מנת לשמור על הנמל שלנו, על הבית שלנו על הפרנסה שלנו, על הבית שההורים שלנו בנו.
אני נמצאת פה עם כל מזכירי הוועד של נמל אשדוד, אנחנו אמורים להפקיד 20 אלף שקל ערבות ו-80,000 שקל קנס שכל אחד מאיתנו נקנס. כל מזכיר ועד נקנס באופן אישי בסכום זה. את ה-20,000 שקל אני מפקידה באהבה רבה, אבל את ה-80,000 שקל אנחנו עוד נדבר על זה. חבר׳ה, שתדעו לכם זה רק למען הפרנסה שלכם.
אתמול לפנות בוקר הגיעה המשטרה לבית שלי, אני לא ישנתי בבית, כמעט שברו לי את השער. חיפשו לי בארונות ומתחת למיטות. חיפשו כדי לקחת אותי למעצר. בושה וחרפה, לא גנבתי ולא רצחתי. בסך-הכל אנחנו למען העובדים, למען הפרנסה והבית שלנו״.
להאזנה להודעה המלאה של מיכל לוגסי בקולה
ראש ועד הציוד המכני בנמל, עמית שרף, כתב בעמוד הפייסבוק שלו את הדברים הבאים:
"מטרת המדינה להיטיב עם נמל פרטי על חשבון נמל ממשלתי (ששייך לציבור ומכניס רווחי ענק לקופת הציבור בזכות העבודה הקשה של העובדים) היא אחת- פחות כסף לכיס הציבור יותר כסף לבעלי ההון.
"לצורך הצלחת המשימה נגד הציבור ונגד העובדים, משתמשות מזה שנים המדינה והנהלות נמלי הים בתקשורת ועיתונאי חצר ללכלך את העובדים ולפרסם שקרים נגד העובדים, כך שהציבור לא יידע מה זוממת המדינה לא רק נגד העובדים אלא גם נגד אותו ציבור. גם בזה מאז שנבחרנו, החלטנו להיאבק ודי בהצלחה.
"היום, ערב שבת, לאחר יומיים שבהם ניסו המדינה וההנהלה לתפור אותי ואת חבריי בתיקים פליליים, ניגשנו לתחנת המשטרה להפקיד ערבות אישית ובמוצאי שבת בשעה 22.30 אנו אמורים להתייצב בבית הדין הארצי לעבודה."
הבקשות של הנהלת נמל אשדוד ונמל חיפה הוגשו לאחר ששלשום סירבו הוועדים של שני הנמלים לכבד את הצווים של בית הדין לעבודה ולהפסיק את השביתה בנמלים.
מוקדם יותר הבוקר בית הדין הארצי לעבודה הוציא צווי הבאה לראשי הוועדים בנמל חיפה. זאת, לאחר שהנהלת נמל חיפה הצטרפה להנהלת נמל אשדוד והגישה גם היא בקשה להליך ביזיון בית המשפט. אתמול בצהריים הוצאו צווי הבאה לראשי הוועדים של נמל אשדוד.
על פי החלטת בית הדין הארצי לעבודה, אם ייתפסו ראשי הוועדים יוכלו להשתחרר על ידי הפקדת ערבות בסך 20 אלף שקל כל אחד. במידה וישתחררו בערבות אך לא יתייצבו לדיון במוצא"ש , סכום זה יחולט.
כזכור, ראשי הוועדים של נמל אשדוד לא התייצבו לדיון בביזיון בית המשפט ובית המשפט הורה למשטרה להביא את ראשי הוועדים לדיון, אלה לא נמצאו על-ידי משטרת אשדוד והדיון התנהל אמש בלעדיהם. זאת, למרות שמוקדם יותר הודיעו ראשי הוועדים של נמל אשדוד להנהלת הנמל כי הם מתכוונים להתייצב לדיון בשעה 20:00.
גם הבוקר משטרת ישראל הודיעה למזכירות בית הדין הארצי כי הוועדים בנמל אשדוד טרם אותרו על ידה ולכן הדיון בבקשת הנמלים התקיים במעמד צעד אחד.
נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש אמר היום: "המשק במצור כבר יומיים, ולא בגלל סיבות ביטחוניות. אני מזכיר לשר התחבורה שהוא אמון על נמלי הים של ישראל ואני קורא לו לנהל את המשבר עד לפתרונו. ועדי הנמלים הפכו את עצמם לפורעי חוק ואני מציע להם לשקול מחדש את האסטרטגיה שלהם שכן הנוכחית מובילה לאבדן מוחלט של תמיכת הציבור והמשתמשים".
התאחדות התעשיינים הגישה כזכור עתירה דחופה לבית הדין הארצי לעבודה על מנת שיוציא צו מניעה לשביתה הפרועה. מההתאחדות נמסר כי כבר בשבוע הראשון לשביתה ייגרם נזק של קרוב לחצי מיליארד שקל למשק הישראלי. התאחדות התריעה בשבועות האחרונים בפני משרד התחבורה כי המצב בנמלים עומד בפני התדרדרות וכי יש למנוע זאת מבעוד מועד. כפי שנראה היום, התנהלות משרד התחבורה מול הנמלים בוצעה בחוסר אחריות כאשר מי שמשלם את המחיר הם לקוחות הנמלים.
לדברי הנהלת נמל אשדוד: "אנו ממשיכים לפעול בכל דרך חוקית בכדי להשיב את העבודה בנמל לסדרה בביצוע תפוקות תפעוליות גבוהות ומתן שירות מעולה ללקוחות. נמל אשדוד, המהווה את שער הכניסה הכלכלי לישראל, הוא מפעל חיוני והשבתתו פוגעת באופן אנוש במשק, בתעשיינים, ביבואנים והייצואנים. ההסתדרות והוועדים חייבים לשאת באחריות למצב הקיצוני שנוצר השבוע".
בסיכום הדיון שגם התקיים במעמד צד אחד כתבו שופטי בית הדין הארצי לעבודה: "בית הדין רואה בחומרה רבה את הפרת צו המניעה כנגד השביתה לרבות צו המניעה מאמש. חומרה יתירה יש לכך שיושבי ראש ועדי העובדים בנמל אשדוד לא התייצבו לדיון לפי פקודת ביזיון בית משפט, ולכאורה נוקטים בצעדים שלא מאשרים את ביצוע צווי ההבאה שהוצאו נגדם. אין צורך להרחיב על ההשלכות של התנהלות כאמור הן על מערכת יחסי העבודה והן על הסיכונים האישיים המוטלים על כלל העובדים כתוצאה מהתנהלות כאמור".
"עד שראש הממשלה לא יתערב לא נחזור לעבודה. אנחנו רוצים אותו במשא ומתן. חוסר האחריות של שר התחבורה הוא מה שהביא אותנו למצב הזה" - כך אמר אתמול גורם בכיר מוועד נמל אשדוד ל"גלובס", על רקע סירובם של ראשיו להגיע לדיון בבית הדין לעבודה בעניין השביתה בנמלים.
את הנהלת נמל חיפה מייצגים עו"ד אוהד גלעדי, שותף בנ. פינברג ושות', ועו"ד מאור וייס ממשרדו.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.