מספר אתרי חדשות אמריקאים גדולים השעו את הגישה אליהם מאירופה בסוף השבוע, בעקבות כניסתם לתוקף של חוקי הפרטיות החדשים באירופה, ה-GDPR. בין החברות שהשעו את הגישה למשתמשים אירופיים נמנות טרונק אינק, שמוציאה לאור בין היתר את "לוס אנג'לס טיימס", עיתונים אזוריים בבעלות Lee Enterprises ואפליקציית Instapaper שבבעלות פינטרסט.
חברות שמפרות את חוקי הפרטיות החדשים מסתכנות בקנסות שיכולות להגיע לגובה 4% מהכנסותיהן הגלובליות. לכן, חלק מהחברות שלא הצליחו להיערך כראוי לתקנות החדשות לפני מועד כניסן לתוקף כנראה מעדיפות לחסום באופן זמני את הכניסה אליהן למשתמשים אירופיים, מאשר להסתכן בקנסות.
אנדריאה ג'לינק, שעומדת בראש מנהל ההגנה על המידע באיחוד האירופי, אמרה ל"וול סטריט ג'ורנל" כי "אני בטוחה שלא יהיה איבוד גדול של מידע, ואני בטוחה ש'לוס אנג'לס טיימס' יפתחו מחדש את האתר שלהם". ג'לינק אמרה גם כי היא הרגולטורים לא יהיו "מכונות סנקציות" וישתמשו בכלים נוספים כמו אזהרות כדי להבטיח שחברות יעמדו בכללים.
בנוסף לחסימת האתרים, כניסתן לפעולה של התקנות הביאה כבר ביומן הראשון גם להגשת תביעות נגד גוגל ופייסבוק על סך 8.8 מיליארד דולר בסך-הכול. התובע, מקס שרמס, הוא פעיל אוסטרי בתחום הפרטיות, שמבקר מזה זמן רב את מדיניות החברות בנוגע לאיסוף דאטה על המשתמשים. שרמס מאשים כעת את החברות, בכך שהן כופות על משתמשים לשתף עמן מידע אישי. הוא תובע את פייסבוק על סך 3.9 מיליארד אירו ואת גוגל ב-3.7 מיליארד אירו.
גוגל ופייסבוק אמנם שינו את מדיניות הפרטיות שלהן ואף השיקו מוצרים חדשים כדי לעמוד בתקנות החדשות, אך שרמס טוען כי השינויים האלה אינם מספקים. הוא מצביע בין היתר על כך שהשגת הסכמם של המשתמשים למדיניות הפרטיות של החברות נעשית באמצעות סימון של תיבה. לאחר הסימון, המשתמשים יכולים לגשת לשירות המוצע. זוהי פרקטיקה מוכרת שנמצאת בשימוש רחב של שירותי אונליין, אך לפי שרמס, היא מחייבת את המשתמשים להחליט בין "הכול או כלום", בעוד שתקנות ה-GDPR מחייבות חברות לאפשר למשתמשים להסכים או לסרב בנפרד לסעיפים שונים במדיניות.
"החברות יודעות שהן לא עומדות בתקנות", אמר שרמס ל"פייננשל טיימס", "והן אפילו לא מנסות להסתיר את זה". התביעה נגד גוגל מתייחסת למערכת ההפעלה אנדרואיד, ואילו בתביעה נגד פייסבוק ההתייחסות היא לרשת החברתית וגם לוואטסאפ ואינסטגרם שבבעלותה.
בתגובה לתביעות, גוגל שחררה הצהרה בה אמרה כי "אנחנו דואגים לפרטיות ולאבטחה במוצרים שלנו מהשלבים המוקדמים ביותר בפיתוח, ואנחנו מחויבים לעמוד בתקנות ה-GDPR האירופיות". גם פייסבוק התנערה מההאשמות ואמרה כי "התכוננו לכניסת תקנות ה-GDPR לתוקפן במשך 18 חודשים כדי להבטיח שנעמוד בדרישות".
חוקי ה-GDPR מנסים להביא לשליטה רבה יותר בקרב משתמשים לגבי הדאטה שחברות אוספות עליהן אונליין, ובין היתר הם קובעים כי חברה חייבת להשיג הסכמה ברורה ומודעת מהמשתמש לגבי כל סוג מידע שנאסף עליו.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.