חברת פרטנר הודיעה ביום חמישי כי היא בוחנת להיכנס לתחום כרטיסי האשראי ולרכוש את אחת החברות שעל המדף. אם תחליט באופן סופי להיכנס לתחום האשראי הצרכני, היא תגייס בנק השקעות שילווה אותה בתהליך. פרטנר בוחנת השקעה באחת החברות - לאומי קארד שבשליטת בנק לאומי או ישראכרט שבבעלות בנק הפועלים. בהתאם לחוק, שתי החברות חייבות להיפרד משליטת הבנקים עד 2020.
למרות ההצהרה הראשונית, מרחפים סימני שאלה מעל האפשרות הזו. ראשית, נשאלת השאלה האם פרטנר במצבה מסוגלת להתמודד עם מהלך אסטרטגי כה כבד? היא שקועה הרי בצרות עם שוק סלולרי שהולך ונשחק ומתמודדת עם תחרות קשה גם בטלפון הקווי ובטלוויזיה הרב-ערוצית. האם לחברה יש את המשאבים הניהוליים להיכנס לפעילות חדשה שאיננה בליבת העסקים שלה בעת הזאת?
פרטנר הקטינה את החוב שלה מאוד בשנים האחרונות, והיום הוא עומד על כמיליארד שקל. לשיטת החברה, החוב הנמוך יחסית מאפשר לה לרכוש פעילות בהיקף רחב, מבלי להסתכן יתר על המידה.
אנליסטים שונים טוענים כי המציאות מורכבת יותר, מכיוון שחברה כמו לאומי קארד, ששווה 2.5 מיליארד שקל, תחייב את פרטנר להגדיל משמעותית את החוב, גם אם היא לא תרכוש לבדה את החברה. בהתחשב בכך שתזרים המזומנים של פרטנר ברבעון הראשון הסתכם ב-21 מיליון שקל בלבד, המשמעות היא שמדובר במעמסה גדולה - ספק אם תוכל לבצע רכישה כזאת לבד.
הפתרון לקשיים בשוק הסלולר?
הסיבה לפרסום לדיווח שמסרה פרטנר על כוונותיה נוגעת לרצון שלה להיות שקופה לפני התהליך עליו הכריזה ביום חמישי האחרון, רכישת מניות בהיקף של עד 200 מיליון שקל במנות של 50 מיליון שקל.
הרקע לרצון של פרטנר לבחון כניסה לתחום כרטיסי האשראי קשור לקושי בשוק הסלולרי לצמוח ולהתרחב. פרטנר רואה בפעילות הטלוויזיה ובפעילות הסיבים האופטיים מנועי צמיחה אורגניים, אך היא גם יודעת שבמקביל היא חייבת למצוא מנועי צמיחה לא אורגניים כדי לפצות על השחיקה בפעילות, שאינה מפוצה על-ידי מנועי הצמיחה החדשים. המשמעות היא שפרטנר, בדומה ליתר החברות הסלולריות, מבינה שככל הנראה ייקח לא מעט זמן עד שנראה התאוששות בשוק הסלולרי, והיא חייבת לנקוט צעדים כדי לשפר את מצבה.
הדוחות של כל החברות הסלולריות מראים שבקרוב קיים סיכוי משמעותי שהן עוברות להפסד. החברות הגדולות נאלצות להחזיק כוח-אדם גדול יחסית בגלל הסכמי עבודה עם הוועדים, ומנגד הפעילות הולכת ונשחקת. יכולת התחרות שלהן מול החברות הקטנות והחדשות, שהן פועלות ללא מערך מורכב של כוח-אדם והוצאות תפעוליות, משפיע יותר ויותר.
למעשה, החברות הסלולריות היום מרוויחות רק בזכות מכירות ציוד הקצה. ללא מכירות ציוד קצה הן היו מציגות הפסדים, והפעילות שלהן בתחומים אחרים כמו הטלוויזיה לא היו מפצות על כך.
יחד עם זאת, פרטנר רואה שבעולם נעשים ניסיונות כאלה ואחרים, של סינרגיות בין חברות כרטיסי אשראי וחברות סלולריות בכל הקשור לעולם התשלומים העתידי שיתבצעו דרך הסלולר. בעולם מדברים כבר שנים על תחום הבנקאות הסלולרית ועל כך שחברות הסלולר יציעו אשראיים ללקוחות פרטיים, כך שנראה שפרטנר עושה כאן מהלך מקדים שטומן בחובו פוטנציאל.
בשוק ההון מעריכים שהמהלך של פרטנר נועד לסייע לה לקראת 2020, מועד החזר ההלוואה של חיים סבן, בעל השליטה בפרטנר, להאצי'סון, בעלת השליטה הקודמת, בהיקף של 300 מיליון דולר. להערכת אנליסטים, סבן הפסיד על ההשקעה שלו בפרטנר, ולכן במקרה שהוא לא יפדה את ההלוואה, פרטנר תחזור להאצ'יסון. המשמעות היא שאולי סבן מנסה לייצר פעילות מהירה, גם אם לא סינרגטית מיד, על-ידי רכישת פעילות כרטיסי אשראי, כדי שיהיה לו מקור להחזרת ההלוואה. הוא יכול להביא כסף מהבית, אבל ספק רב אם זה יקרה, ולכן ההימור שלו, על-פי הערכות, הוא ללכת על כל הקופה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.