הסיפור הזה, שהתפרסם השבוע, כמו לקוח מאחד ממותחני ההייטק שהפכו לפופולריים בשנים האחרונות: חברת הביטוח האמריקאית-ישראלית למונייד תובעת חברה מתחרה גרמנית בשם WeFox, בטענה כי העתיקה את התוכנה של למונייד ואת דרכי הפעולה שלה במטרה להציע שירותי ביטוח זהים תוך תחרות בלתי הוגנת.
למונייד, שיזמיה דניאל שרייבר ושי וינינגר הם אנשי הייטק מוכרים בנוף המקומי, מאשימה את WeFox בכך שמייסד החברה וכמה מעובדיו פתחו לעצמם פוליסות מזויפות על גבי פלטפורמת הביטוח המבוססת בינה מלאכותית של למונייד, הזינו את הפוליסות הללו בפרטים שקריים ובדרך זו עקבו אחרי תהליכי העבודה של חברת הביטוח הצעירה על-מנת ללמוד מהם ולהעתיק אותם.
בפוסט שפירסם נשיא למונייד דניאל שרייבר בלינקדאין, הוא תיאר כיצד אנשי WeFox המתחרה עשו Reverse Engineering על-מנת להשתמש - כך לדבריו - בנכסים האינטלקטואליים של החברה שלו כבסיס לשירותי ביטוח המתחרים בה ישירות - זאת במקום שיפתחו אותם בעצמם.
לטענת שרייבר, למונייד פנתה כבר בקיץ שעבר אל החברה הגרמנית בדרישה שתחדול מפעילות המעקב והזיוף, אך פנייה זו נענתה בהתעלמות. לדברי שרייבר, "אנחנו מאמינים במהפכה הטכנולוגית שתעשיית הביטוח חווה, וביחד עם רבים אחרים אנחנו עובדים קשה כדי שרגולטורים, משקיעים והציבור הרחב ישתכנעו באמינותם של החידושים האלה. אנו מאמצים לעצמנו את הסטנדרטים המשפטיים והאתיים הגבוהים ביותר, ולכן אנחנו חושפים את אלה שאינם נוהגים כך".
כדי לחזק את טענתו, שרייבר פרסם צילומי מסכים מקבילים, האחד של למונייד והשני של המתחרה WeFox. ואכן, המסכים נראים דומים, כמעט זהים. בשניהם מברכת רובוטית חביבה את הלקוח הפוטנציאלי ושואלת לכתובתו (למונייד קוראת לה "מאיה", בעוד WeFox מכנה אותה "מירי"). ברגע שנקלטת הכתובת, עולה מפת האזור למסך, ומכאן ממשיך תהליך דומה מאוד בשני המסכים של הזנת פרטים רלוונטיים נוספים.
האתר Insurance Insider הביא את תגובת WeFox הנתבעת: "הסברנו בזמנו שמדובר באי-הבנה, והנחנו שהעניין נפתר, לאחר שלא שמענו מהם שוב. התביעה הזו נראית כאילו לא נועדה לטפל במחלוקת אמיתית אלא להפריע למהלך העסקים שלנו לטובת למונייד".
כמי שנכח בחדרי ישיבות של דירקטוריונים לא פעם ולא פעמיים בזמן שנידונו קווי פעולה אפשריים לתביעת מתחרים בתואנה של פגיעה בזכויות יוצרים, הפרת פטנטים או גניבה וזיוף, אני מניח שההחלטה לתבוע את WeFox לא היתה פשוטה. מרגע שלמונייד החליטה לתבוע, נכונה לה עוד דרך ארוכה, מאתגרת ומייגעת, שתדרוש מהחברה להשקיע משאבים רבים, הן במובן הכספי ולא פחות חשוב מכך, במובן של זמן עבודה ותשומת-לב של מנהלים בכירים.
ישנם דפוסי פעולה נפוצים למקרי תביעה מסוג זה: סביר להניח כי החברה הגרמנית תפנה בקרוב לבית המשפט עם תביעה משלה כנגד למונייד, זו תגובה כמעט מתבקשת, והיא כתובה בספר של כל עורך דין מתחיל בתביעות קניין רוחני מסוג זה. WeFox תפנה כמובן לבית משפט גרמני, כדי לגרום למתחרה האמריקאית כמה שיותר סרבול, כמו גם בזבוז זמן וכסף.
המשך התהליך כרוך באיסוף מסמכים ועיבודם, גביית עדויות, גיוס עדים מומחים, הופעות לא מעטות בבתי משפט והמתנה לפסקי הדין. מיליוני דולרים ישולמו לעורכי דין מנוסים משני הצדדים, וחודשים רבים יעברו הרבה לפני שיוקרא פסק דין כלשהו.
פסק דין אינו השורה התחתונה: כדי לזכות בפיצוי כספי משמעותי, למונייד תצטרך להוכיח שניזוקה עסקית באופן שמצדיק פיצוי כספי שכזה. אם לא, היא תשמח להסתפק בהחזר הוצאות המשפט ואולי גם פיצוי על עוגמת-נפש. מדוע, אם כך, החליטה למונייד, חברה צעירה בתחילת דרכה העסקית, להשקיע כל-כך הרבה אנרגיה כדי לתבוע מתחרה?
התשובה נרמזת כנראה בהצהרתו של דניאל שרייבר, מנכ"ל למונייד: כל פיצוי כספי שהחברה תזכה בו יועבר לפעילותה של Code.org, עמותה ללא כוונת רווח המקדמת לימודי מחשבים בקרב בני נוער ואוכלוסיות מודרות ברחבי העולם.
והפרשנות להצהרה הזו: למונייד איננה מחפשת כאן בהכרח פיצוי כספי לעצמה, אלא מאותתת לכל מתחרה פוטנציאלית שהיא נמצאת בזירה כדי להילחם וכדי לנצח. וככל שהיא תוכל, היא לא תאפשר למתחרות לנסות להיכנס למשבצת המסוימת מאוד אותה היא כובשת בהדרגה מאז כניסתה לשוק הביטוח האמריקאי. כהגדרתה של למונייד, הנישה שלה היא פוליסות ביטוח מתומחרות נכון, המבוססות על אלגוריתמים של אינטליגנציה מלאכותית, תוך שמירה על יישור קו באינטרסים של למונייד ושל המבוטחים שלה, בניגוד למה שקורה בדרך כלל בשוק הביטוח המסורתי.
האם התביעה הזו תרתיע מתחרות לא הוגנות? כלל וכלל לא, להיפך. אם ההליך המשפטי לא יסתיים בניצחון מוחץ של למונייד, השוק ייפתח לתחרות מתגברת והולכת של חברות מתחרות, שתשתמשנה באותן טכניקות - שהבעייתיות שבהן היא שהן פסולות מוסרית.
למעשה, התוצאה הרצויה ביותר עבור למונייד היא לא תהליך משפטי ארוך ויקר מאוד אלא פשרה שתסתיים במכתב כניעה הצהרתי של WeFox, ותרומה מכובדת ל-Code.org. תוצאה כזו תהיה איתות אזהרה ראוי כלפי מתחרים בשוק הביטוח וגם הזדמנות עבור אלפי בני נוער להרוויח עשרות שעות חשובות של לימוד מחשבים, שיקדמו אותם לעתיד טוב יותר. וזו, תסכימו איתי, מטרה ראויה הרבה יותר מסכסוך משפטי בין סטארט-אפ אחד לאחר.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.