בשבוע שעבר, בעת נאום בוויסקונסין, הציב נשיא ארצות הברית דונלד טרמפ את הכוונת על "האויבים החדשים" של כלכלת ארצות הברית. "האיחוד האירופי, הם שולחים לנו מכוניות של מרצדס וב.מ.וו במיליונים", הוא אמר.
המספרים בפועל קטנים הרבה יותר, ובנאום לא הוזכרה העובדה שלשתי חברות הפרימיום הללו יש גם אופרציות ייצור מסיביות בתוך ארצות הברית, שמעסיקות עשרות אלפי עובדים ומייצאות מאות אלפי כלי רכב לכל העולם.
אבל זה לא הופך את התוצאות של מלחמת סחר אפשרית לפחות בעייתיות מבחינת היצרניות הגרמניות, במיוחד אם חלק גדול ממדינות העולם, ובראשן סין שהיא יעד היצוא הגדול ביותר של כלי הרכב ה"אמריקניים" של מרצדס וב.מ.וו, יטילו מכסי מגן נגד תוצרת ארה"ב.
המלכוד הכפול, אם אכן יתממש, צפוי לתת דחיפה לרכבי פרימיום-פנאי שמיוצרים באירופה עבור אירופה, שומרים על ממדים קומפקטיים ועל צריכת דלק הגיונית ומכוונים לקהל עירוני מתוחכם ומעודן יותר מהקהל האמריקני והסיני.
דוגמה טובה הוא X2 לבית ב.מ.וו, שנחת כאן לאחרונה. זהו רכב נישה ייחודי שנראה כמו הכלאה בין האצ'בק ספורטיבית, מוביל משפחות עירוני וג'יפון. הרצפה ומרכז המאסה של ה- X2 נמוכים מאלה של רכבי פנאי "קלאסיים" דוגמת האח X1 , הירכתיים גבוהות, שמשות הצד צרות וממוקמות גבוה, קשתות הגלגלים מודגשות ומתחת לזנב הספורטיבי בנוסח אלפא רומיאו בולט מעין "משטח חיכוך" של רכבי כביש- שטח.
את החבילה משלים חרטום רחב אגרסיבי עם כונסי אוויר ענקיים בפגושים והגריל המוכר של ב.מ.וו. כל הגודש החזותי הזה דחוס בתוך מרכב שאורכו ורוחבו אינם גדולים בהרבה מאלה של פוקסווגן גולף ושות' ואם מוסיפים חישוקים קרביים בגודל 18 או 19 אינץ', בהתאם לחבילה, וצבע בולט - כמו זהב כתמתם ומנצנץ ברכב ההדגמה שלנו - מקבלים רכב שקשה להתעלם ממנו ברחוב. למרות זאת, נראה שמעצבי ב.מ.וו לא היו בטוחים אם בעלי הרכב (או מי שצופה בהם) ישייכו את הדגם למותג הנחשק ולכן ציידו אותו בסמלי ב.מ.וו גדולים גם על עמודי הצד.
תא הנוסעים מחזיר אותנו לטריטוריה המוכרת והבטוחה של ב.מ.וו, עם מערך הפיקוד שמקביל בעיצובו לדגמי ב.מ.וו מדור אחרון וכולל לוח מחוונים אנלוגי-אלקטרוני, מסך מולטימדיה נמוך ורחב (ללא מגע) והנדסת האנוש מאורגנת היטב, ללא עומס מיותר של מתגים. כמו בכל ב.מ.וו, ההגה ספורטיבי ונעים לעין וביחד עם מוט ההילוכים המוכר הוא מכניס את הנהג לאווירה הייחודית שמלווה נהיגה במכוניות של המותג.
כראוי לרכב עירוני רב תכליתי, השימושיות היא הצד החזק ב-X2. סף הכניסה ממוקם נמוך יחסית לזה של רכבי SUV עירוניים טיפוסיים וכך גם מיקום המושבים ביחס לכביש. אבל בזכות דלתות רחבות וגג גבוה יחסית, הכניסה והיציאה מתבצעות בקלות יתרה. משטחי שמשות צרים יחסית ועמוד אחורי מאסיבי מעיבים על הראות לצדדים ולאחור ויוצרים אווירה אפלולית בתא. כפיצוי מקבלים מרחב פנים נדיב ושימושי מאוד מאחור, בזכות בסיס גלגלים מכובד, רצפה שטוחה וגג גבוה, שמקבל בברכה גם גבוהי קומה. תא המטען יכול לבלוע 470 ליטר, אם כי פתח הדלת האחורית צר יחסית למקובל. איכות הייצור מצוינת, כמקובל בתוצרת גרמניה, וחבילת M בדגמים המהודרים מוסיפה לא מעט נגיעות עיצוב יוקרתיות.
ה-X2 מגיע לארץ עם מנוע ה-3 צילינדרים טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר או עם מנוע ה-2 ליטר טורבו בנזין המוכר של ב.מ.וו/מיני בהספק 192 כ"ס, שבו גם צויד רכב ההדגמה שלנו. שניהם מניעים את הגלגלים הקדמיים בלבד, כמקובל בדגמים הקומפקטיים החדשים של ב.מ.וו (הנעה כפולה היא אופציה בדיזל ספורטיבי שלא מגיע אלינו).
במקרה דנן, המנוע משודך לתיבה כפולת מצמדים חדשה בת שבע מהירויות. זהו מנוע חביב ונמרץ, לא מוזיקלי במיוחד, שמספק את רוב המומנט כבר בסל"ד נמוך מאוד אבל לא מתנגד גם למשוך במרץ עד הקו האדום. מצב התכנות ה"חסכוני" שלו צמחוני מדי לטעמנו, אבל מצבי הספורט מספקים את הסחורה ומשחררים את הסוסים מהאורווה.
התיבה החדשה זריזה ונמרצת ולא מפגינה את הקפריזות שאופייניות לתיבות כפולות מצמדים מדור קודם, למעט תגובה קצת עצבנית במצבי "עצור סע" בפקקים. מנגד, למרות ממדים קומפקטיים ושפע של כוחות סוס, התאוצה מאפס ל-100 קמ"ש מסתפקת ב-7.4 שניות וכדי לשמור על דחף הולם בעליות נדרשת רגל כבדה על המצערת. האחראי לכך הוא כנראה משקל עצמי לא צנוע של כ-1.5 טון. שיוט במהירויות גבוהות על הכביש המהיר מתבצע ללא כל מאמץ. ב.מ.וו נוקבת בצריכת דלק של 16.4 קילומטר לליטר אך מי שימצה את פוטנציאל הביצועים יזכה לכ-11 קילומטר לליטר פלוס מינוס.
מתחת למרכב הייחודי מסתתרת פלטפורמת ההנעה הקדמית של ב.מ.וו שעליה מבוססים גם X1 ומיני "קאנטרימן". למרות הממדים המוגדלים והכיול השונה של הבולמים, ההיגוי ורכיבים רבים נוספים, המכונית שומרת על כמה מהתכונות הדינמיות המוכרות והמבורכות של מיני. ההיגוי מהיר וחד בפניות, נטיית הגוף בפניות מרוסנת היטב ושילוב בין צמיגי ספורט קרביים ומרכז כובד נמוך מעניק תחושה ספורטיבית ומאפשר להשתעשע עם הרכב בפיתולים יותר מאשר ברוב רכבי ה-SUV המקבילים. עם זאת, זו לא הרהיטות המלוטשת של ב.מ.וו סדרה 1 בעלת ההנעה האחורית, כך שצריך להתאים ציפיות.
רכב ההדגמה שלנו, עם חישוקי 19 אינץ' וחבילת M הפגין ספיגת זעזועים קשיחה למדי על מהמורות עירוניות איטיות ויש להניח שחבילות מתונות יותר יהיו ידידותיות יותר לנוסעים בררנים.
המחיר של X2 עם מנוע 1.5 ליטר התחלתי מתחיל ב-245 אלף שקל ומטפס עד ל-300 אלף שקל וצפונה לדגם 2 ליטר מאובזר היטב. טווח המחיר הזה מותיר לו מעט מאוד מרחב שיווקי מול אחיו, ב.מ. X1 , שבאותו מחיר מציע מנוע דומה, הנעה כפולה ויותר שימושיות מחוץ אספלט. מנגד, ל-X2 יש נוכחות כביש ייחודית וספורטיבית הרבה יותר, ועבור לא מעט לקוחות בפלח שוחר הסטטוס הזה, מדובר בקלף מנצח.
חלק מהמתחרים
מרצדס GLA
במחיר שנע בין 254 ל-315 אלף שקל מציע סדרת ה-GLA המחודשת ממדים קומפקטיים יחסית ומראה אופנתי של קרוס-אובר-קופה. תא המטען מסתפק ב-421 ליטר אך תא הנוסעים מרווח לארבעה. גרסת הבסיס מצוידת במנוע 1.6 טורבו עם 156 והנעה קדמית והבכירה - במנוע 2 ליטר טורבו עם 211 כ"ס והנעה כפולה
אינפיניטי QX30
הקומפקט קרוס-אובר של אינפיניטי, שיגיע אלינו בעתיד, דומה בממדים ובפרופורציות למרצדס GLA שעליו הוא מבוסס (מתוקף הסכם בין החברות). אולם יש לו עיצוב נועז ומוחצן יותר, עם המראה הייחודי של אינפיניטי ותא נוסעים בעיצוב שונה. המנוע הוא 2 ליטר טורבו בנזין עם 208 כ"ס ותיבה כפולת מצמדים ויש הנעה כפולה
לקסוס UX
המצטרף החדש הקומפקטי ביותר למשפחת הקרוס של לקסוס ארוך מעט ורחב מב.מ.וו X2, אם כי בסיס הגלגלים שלו קצר בכמה סנטימטרים. תא הנוסעים מפואר ועמוס היי-טק, והיצע המנועים כולל אופציה היברידית עם 178 כ"ס או מנוע 2 ליטר חדש עם הנעה ישירה. תהיה גם גרסת F ספורטיבית ומוקשחת
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.