המאבק סביב הקמת שכונת מגורים בסמיכות לנמל אשדוד מעלה הילוך: כחודשיים לאחר שהוועדה לאישור מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל) דחתה את ההתנגדויות ואישרה את התוכנית להקמת השכונה, הגישה התאחדות התעשיינים בישראל עתירה מינהלית נגד משרד האוצר והותמ"ל, עיריית אשדוד והוועדה המקומית לתכנון ובנייה, כנגד אישור התוכנית.
בעתירה, שהוגשה לבית המשפט המחוזי בבאר-שבע באמצעות עו"ד רון צין ממשרד שביט בר און גלאון צין ויתקון ושות', דורשת התאחדות התעשיינים מבית המשפט להורות על ביטול התוכנית בשל פגמים שנפלו בה והפקדתה מחדש להתנגדויות, או החזרתה לדיון בותמ"ל תוך מתן הנחיות, לרבות השלמת סקר סיכונים ובדיקות סביבתיות וקיום דיון בממצאי הסקר.
בסוף מאי האחרון החליטה הותמ"ל לדחות את ההתנגדויות ולאשר את תוכנית קריית פארק לכיש באשדוד, הכוללת הקמת 3,000 יחידות דיור שטחי מסחר ותעסוקה ואצטדיון ל-24 אלף צופים, מוסדות חינוך וציבור. התוכנית, אותה מגדירה ההתאחדות התעשיינים בעתירה "בכייה לדורות", תביא לפגיעה בנמל אשדוד ובתעשייה הנשענת על הנמל ובמעגלי התעסוקה שמסביבה.
ההתאחדות מבקשת מבית המשפט למנוע פגיעה "לא מידתית ולא סבירה" שתיגרם בעקבות אישור התוכנית. "התוכנית דורסת ברגל גסה תכנון קפדני ומושכל של נמל אשדוד שנשמר משך 6 עשורים", צוין בעתירה, "תכנון שבמרכזו עמדה ההגנה על פעילות הנמל, ולא בכדי. תכנון אשר נבחן במהלך השנים על-ידי מוסדות התכנון השונים ונמצא כתכנון נכון".
לטענת ההתאחדות, התוכנית שותלת בלב אזור תעשייתי שכונת מגורים בת 3,000 יחידות דיור שאינה יכולה לגור בכפיפה אחת עם השימושים האחרים באזור. "התוכנית יוצרת ביודעין קונפליקטים שתוצאתם פגיעה ודאית ביכולת ההתפתחות של נמל אשדוד והטלת מגבלות וחסמים על הפעילות הקיימת והעתידית בנמל ובאזור התעשייה, בשל העובדה שיוצב לידם שימוש רגיש למפגעים סביבתיים, גם אם הם אינם חורגים מהתקנים שנקבעו על-פי חוק", צוין בעתירה, ואף נטען כי אין כל ודאות שהתקנים לא ישתנו בעתיד, בגלל הקירבה למגורים, מה שיוביל לכך שפעילות שקיימת היום, לא תוכל להתקיים בעתיד.
לטענת ההתאחדות, שכונה כזאת תסכן את המשך פעילות הנמל: "יצירת שכונה שבה הדיירים יהיו מבוצרים וסגורים בבתיהם מפני ההשלכות הסביבתיות של מגורים ליד נמל ואזור תעשייה ולסיכונים הנובעים מהם ויפעלו בוודאות לצמצום פעילות הנמל תוך הפעלת לחץ על מקבלי ההחלטות".
ההתאחדות מזכירה כי נמל אשדוד משנע כ-40% ממטעני היבוא והיצוא לישראל, בזכות קישור למסילת הרכבת והגישה הנוחה לעורקי תחבורה מרכזיים וכן בזכות קרבתו למוקדי הצריכה והפעילות של גוש דן ושל ירושלים ומנגד למוקדי היצור של סחורות כגון תוצרת חקלאית ופוספטים.
בתחילת יוני האחרון חשף "גלובס" את דוח חוקר ההתנגדויות לתוכנית אדיב דאוד נקאש, שעליו הסתמכה הותמ"ל באישור התוכנית. הממצאים אליו הגיע דאוד נקאש כללו התייחסות לכך שבכל העולם מעודדים עירוב שימושים ושכונות מגורים קיימות בסמיכות לנמלים.
בעתירה מתייחסת התאחדות התעשיינים למסקנת החוקר וטוענת כי מדובר בממצאים מופרכים ו"מנותקים מהמציאות" ומהנסיבות של נמל אשדוד. "הנמל עליו מדובר מצטייר כנמל פסטורלי דוגמת נמל יפו וקיסריה או נמל פיראוס שביוון לחוף הים התיכון, אך לא כך הם פני הדברים", צוין בעתירה. "נמל אשדוד הוא נמל תעשייתי. השהות בשטח שבין נמל אשדוד ואזור התעשייה מזכירה יותר שהות במועצה התעשייתית רמת חובב או במישור רותם, מאשר שהות בנמל רומנטי היכול להתקיים בצמידות דופן לשכונת מגורים".
עוד מציינת ההתאחדות כי "כפי שלא סביר ולא יעלה על הדעת להקים יחידות דיור על גדרות רמת חובב - כך לא סביר להקים יחידות דיור בסמוך לגדרות הנמל, אם חפצים בהמשך קיומו של נמל פעיל ומתפתח. נמל ויחידות דיור הם כמו שמן ומים. יש דברים שאינם מתחברים. כך גם מגורים בסמיכות כל-כך מיידית לנמל אשדוד".
ההתאחדות אף טוענת בעתירה כי הקמת שכונת המגורים עלולה להביא לסגירת הנמל, והיא מסתמכת על דוגמאות כגון שדה התעופה בהרצליה, שלמרות נחיצותו ללימודי טיסה, היה בעיני התושבים והרשויות המקומיות מפגע, ועל כן בית המשפט הורה על סגירתו. כך גם לגבי מיכל האמוניה בחיפה שנבנה בשנת 1986, אך לאחר שהתקרבו אליו שכונות המגורים, הוא רוקן מתכולתו בספטמבר 2017 בהתאם להחלטת בית המשפט העליון.
אלא שלטענת ההתאחדות, המקרה של נמל אשדוד הוא בעייתי יותר מכל הדוגמאות, מאחר שאת שאר המתקנים ניתן להעתיק, בעוד נמל חייב להיות צמוד לים, "ואת הים לא ניתן להעתיק", וגם לא את תשתיות הנמל שהוקמו לאורך השנים. ההתאחדות מזכירה בהקשר זה כי הנמל, שנחנך בשנת 1965, מגיע כיום לתפוקה של 2,700 אוניות שמגיעות אליו בשנה וליותר מ-14 מיליון טון מטענים.
טיעון מרכזי נוסף שמעלה ההתאחדות בעתירה מתייחס לנושא החומרים המסוכנים המשונעים בנמל אשדוד. לטענתה, בדיון ראשוני שנערך בותמ"ל על התוכנית בדצמבר 2016, הוחלט כי יש לבצע סקר בחינת הסיכונים הנובעים מפעילת הנמל על שכונת המגורים, שיוצג לוועדה טרם הפקדת התוכנית להתנגדויות. אלא שבפועל, סקר סיכונים לא הוצג לפני הפקדת התוכנית וגם לאחר אישורה.
בישיבה שהתקיימה בותמ"ל ביוני 2017, שבה הוחלט להפקיד את התוכנית, ציין יועץ סביבה מטעם חברת נמלי ישראל כי השפעת זיהום האוויר גדולה, נוסף לחריגות מתקן הרעש, וכי מיגון דירתי לכל השכונה אינו יכול להיות פתרון סביר. עוד ציין אותו יועץ כי החומרים המסוכנים מוזזים באופן תדיר בתוך נמל אשדוד.
ביחס לחומרים המסוכנים ציינה נציגת המשרד להגנת הסביבה כי המשרד מבצע סקר סיכונים שאמור להסתיים עד אמצע 2018. אלא שעד היום, נטען בעתירה, ביצוע הסקר לא הסתיים, ולמרות זאת הוחלט להמשיך בקידום התוכנית. נציגת המשרד להגנת הסביבה התנגדה באותה ישיבה להפקדת התוכנית וביקשה לשוב ולדון בתוכנית לאחר השלמת הבידוקת הסביבתיות, אך חברי הוועדה הצביעו בעד הפקדת התוכנית.
"התוכנית שבמרכזה של עתירה זו היא תוכנית שנולדה וקודמה בניגוד למושכלות יסוד בסיסיים בדיני התכנון והבנייה, ולפיכך היא תוכנית שחובה לבטלה", נטען.
מהותמ"ל נמסר בתגובה: "מדובר בתוכנית חשובה להתפתחות העיר אשדוד, הכוללת הגדלת היצע יחידות דיור, התחדשות עירונית בשכונות הוותיקות, שטחי תעסוקה, פארק עירוני, שטחי ציבור וקריית ספורט. במהלך קידום התוכנית וכן בשלב הדיון בהתנגדויות, הוועדה שקלה בכובד-ראש את הסוגיות השונות שעולות בגין הקרבה לפעילות נמל אשדוד. רק לאחר שהוועדה שמעה את התייחסותו של חוקר מיוחד שמונה לבחינת ההתנגדויות והשתכנעה בדבר ישימות התוכנית, תוך הבטחת סביבת חיים ראויה ואיכותית, קיבלה החלטה לאשר אותה. כך גם קבינט הדיור. לעניין העתירה שהוגשה, מינהל התכנון לומד את העתירה ויגיש עמדתו בפני בית המשפט".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.