במחצית הראשונה של 2018 השלים שוק הרכב הישראלי מהפך. משוק שנשלט על-ידי משפחתיות תקניות עם כמה נישות לקישוט, ישראל הפכה רשמית לשוק של רכבי פנאי, עם כמעט מחצית מהמכירות. מאחורי התופעה הזו ניצבות שלל מגמות כלכליות, כמו ריבית נמוכה ואשראי זמין שמאפשרים "לטפס קטגוריה" בקלות יחסית, ופסיכולוגיות כמו הצורך בשיפור תחושת הביטחון; וגם, כמובן, "לכולם כבר יש".
בתוך השוק הענק של רכבי הפנאי, "רצועת הזהב", שבה מרוכזות רוב המכירות, משתרעת מאזור ה-140 אלף ועד סביבות ה-180 אלף פלוס-מינוס, והיא נשלטת מסורתית, במשך שנים רבות, על-ידי קומץ שחקנים ותיקים ומוכרים, בעיקר מתוצרת יפן וקוריאה. חלק גדול מהשחקנים הוותיקים עתידים להתחלף או לעבור שדרוג בחודשים הקרובים.
טויוטה ראב4: מיישר קו עם לקסוס
אם מציבים את הראב4 הנוכחי ליד אחיו הקטן CH-R, קשה מאוד לראות קשר משפחתי ביניהם. בעוד שהשני מייצג את "טויוטה החדש והנועזת", שלא מתביישת להתבלט בכביש, הראב4 שייך עדיין לטויוטה המסורתית והמצטנעת. הפער הזה עתיד להיסגר בעוד כמה חודשים, כאשר ינחת כאן הדור החדש והחמישי במספר של הראב4 שיציע עיצוב זוויתי חדש ומתקדם, שמזכיר מאוד את לקסוס RX החדש.
מאחורי הזוויות החדות, הכנפיים המנופחות והזוויות המורכבות מסתתר כלי חדש לגמרי, שניצב על שלדה מתקדמת שהוקשחה בעשרות אחוזים לעומת קודמתה. האורך הכולל נותר זהה, אבל הרכב ניצב על בסיס גלגלים שהוארך ב-3 סנטימטרים ל-2.69 מ' ומציג רוחב נכבד. הלקוחות - לפחות בחו"ל - גם יוכלו לבחור בין חבילות עיצוב ייחודיות דוגמת "ADVENTURE", שתשים את הדגש על "מראה שטח" קשוח, עם מגיני בוץ מובלטים, פגושים קשוחים ומרווח גחון מודגש.
החידושים לא פסחו גם על מבחר המנועים, שכולל, בארצות הברית בינתיים, הנעה היברידית חדשה לגמרי עם שני מנועים חשמליים ומנוע 2.5 ליטרים בנזין "ירוק", שמשודך לתיבה אוטומטית "ישירה" בת 8 מהירויות. המנוע הדומיננטי באירופה יהיה מנוע 2 ליטרים בנזין חדש לגמרי, כנראה עדיין בלי טורבו, שיוצע לצד ההנעה ההיברידית. כסטנדרט יצוידו רוב הדגמים בהנעה קדמית, אולם טויוטה לקחה יותר ברצינות את נושא השטח והדגמים בעלי ההנעה הכפולה יצוידו בבורר מצבי נסיעה - בוץ, שלג, סלעים וכדומה.
את החבילה משלים תא נוסעים חדש לגמרי עם עיצוב עמדת פיקוד, שמזכיר מאוד את לקסוס, ובמרכזו מסך מולטימדיה ענק, מוט הילוכים קצרצר ושליטה ברוב פונקציות המשנה באמצעות תפריטים או מתגים על ההגה. לא נפקד גם מקומה של חבילה מקיפה של אמצעי בטיחות עדכניים כולל בקרת שיוט אקטיבית, בלימה אוטונומית, רדאר היקפי ועוד. המחיר ההתחלתי תלוי במידה רבה בתוצאות "הירוקות" של הגרסה ההיברידית בהתאם למבחני הפליטה החדשים.
קיה ספורטאג' ויונדאי טוסון: יותר מאותו הדבר
ספורטאג' וטוסון אחיו התאום היו מבשרי מהפכת הפנאי בשוק הרכב הישראלי ושברו את המונופול של משפחתיות הסדאן. המכירות של השניים עדיין חזקות, אולם שינויי התקינה באירופה אילצו את קונצרן יונדאי מוטורס לבצע בהם שורה של עדכונים במסגרת "מתיחת פנים" מואצת - וזאת אף שדור חדש לגמרי של כלי הרכב הללו נמצא במרחק של שנתיים בלבד.
השינוי החשוב ביותר הוא גם זה שהכי פחות רלוונטי לישראל. מדובר בצמד מנועי טורבו-דיזל חדשים, בנפח 1.7 ו-2 ליטרים, שמצוידים לראשונה במערכת היברידית "קלה", שמבוססת על תרגום אנרגיה תרמית ואנרגיה קינטית למערכת חשמל של 48V. זו מאפשרת לנתק את המנוע הראשי, לנוע על חשמל בפקקים ושיוט רגוע על הכביש המהיר ובמקרה הצורך גם לספק תגבור של כ-13 כוחות סוס למנוע הראשי. כל זה, כמובן, כדי לעמוד במבחני הפליטה המחמירים, שנכנסים השנה לתוקף באירופה. עדיין לא ידוע מה יעלה בגורל מנועי הבנזין הוותיקים, ובראשם ה-2 ליטרים, ושמועות עקשניות טוענות, שמנוע ה-1.4 ליטרים טורבו (140 כ"ס), שכבר קיים ב-I30, יחליף את ה-1.6 הוותיק בספורטאג'.
פרט לכך, השינויים הם בעיקר בקוסמטיקה ובאבזור: פגושים ופנסים חדשים, חישוקים חדשים, כמה שינויי עיצוב בתא הנוסעים, מערכת מולטימדיה חדשה, שיפור באיכות הדיפונים ותוספת של ערכת בטיחות מקיפה, שכוללת וידיאו ב-360 מעלות, בלימה אוטונומית, מערכת שיוט מתקדמת ועוד. ככל הידוע, הספורטאג' יוצג כבר באוגוסט, כאשר הטוסון יוצג באירופה בספטמבר.
הונדה CR-V: גדול, מתוחכם והיברידי
ל-CR-V הוותיק יש עדת מעריצים אדוקה בישראל ומוניטין "חסין כדורים" בשוק המשומשות. אבל מדיניות תמחור אליטיסטית ומחזורי מוצר לא ברורים, מנעו ממנו עד היום לתפוס את מקומו הראוי בעדת רכבי הפנאי המשפחתיים.
כל זה עשוי להשתנות עם נחיתת הדור החדש של הרכב, שנמכר בארצות הברית זה כשנה וגרסתו האירופית תושק באוקטובר. זהו רכב שתוכנן מן היסוד, והוא מביא עמו כמה חידושים משמעותיים. העיצוב, למשל, הרבה יותר נועז ובעל נוכחות ומציג את המקדם האווירודינמי הטוב בקבוצה. הרכב גם גדול יותר, בין השאר בשל העובדה שהוא תוכנן מבראשית להכיל עד שבעה נוסעים בשלוש שורות - לראשונה ב-CR-V. בהונדה טוענים שצמד המושבים האחוריים אינם סמליים אלא מתוכננים גם עבור מבוגרים, אך בכל מקרה מדובר כרגע באופציה, שמחירה בישראל, אם תגיע, לא ברור. מי שיסתפק ב-5 מושבים יקבל כפיצוי את אחד מתאי המטען הגדולים בפלח.
עוד חידוש הוא באגף המנועים. המנוע המרכז בישראל יהיה ה-1.5 ליטר טורבו-בנזין החדש של הסיביק, עם 180 כ"ס ותיבה אוטומטית רציפה. בתחילת 2019 תצטרף אליו גם אחת ההנעות ההיברידיות המתוחכמות בסביבה: מנוע בנזין, שני מנועים חשמליים ושלל אפשרויות טעינה, כולל שימוש במנוע הבנזין כגנרטור ואופציה לנסיעה חשמלית לגמרי למרחקים קצרים בעיר.
הרכב עמוס גם במיטב הגאדג'טים העדכניים בתחום הבטיחות והבידור. הנעה כפולה נשלטת אלקטרונית תהיה אופציה יקרה קרוב לוודאי, אולם כל הדגמים זכו לתוספת לא מבוטלת למרווח הגחון, מה שיגדיל משמעותית את פוטנציאל נסיעות הפנאי שלהם. והמחיר? קרוב לוודאי שיהיה קרוב לקצה העליון של טווח המחירים בפלח. אבל אם הגרסה ההיברידית תזכה להטבת מס, היא עשויה להפוך ללהיט מקומי.
ניסאן XTRAIL : שבעה מקומות והיגוי אוטונומי
ה- XTRAIL של ניסאן החל את דרכו בישראל בעצלתיים אבל עם הזמן מכירותיו צברו תאוצה במיוחד בפלח הציים, שם הפך לאלטרנטיבה מועדפת לרכב מנהלים. הדור המחודש של הכלי, שכבר הוצג באירופה, ממשיך מאותה נקודת מוצא אטרקטיבית ומוסיף עליה.
בעיצוב החיצוני שינוי הבולט הוא חרטום חדש עם מערך יותר אגרסיבי של פנסים, פגושים וגריל כאשר בגרסאות האבזור הבכירות יש כמעט פנסים על טהרת ה- LED . השלדה עודכנה ושופרה, בעיקר בכל הנוגע לשיכוך הזעזועים ועדכון ההיגוי, ואילו תא הנוסעים עבר מקצה שיפורים מקיף עם דגש על משטחי דיפון משודרגים ותחושת פרמיום.
אחד החידושים המרכזיים ברכב הוא צעד גדול לעבר נהיגה אוטונומית. זה יהיה אחד הדגמים הראשונים בקטגוריה עם מערכת סמי-אוטונומית, שאותה מכנה ניסאן "פרו-פיילוט". המערכת מאפשרת לשייט בפקקים ועל כבישים מהירים ללא התערבות של הנהג בהיגוי או בבלימה. הוסיפו לכך עוד כמה גאדג'טים עדכניים ויכולות שטח לא מבוטלות וקיבלתם כלי רב-תכליתי מעניין בהחלט. במיוחד לאור העובדה שהוא מהבודדים בפלח שמציע אופציה לשבעה מקומות ישיבה.
סיטרואן C5 איירקרוס: "שובו של שטיח הקסמים"
תיאורטית, סיטרואן C5 "איירקרוס" החדש הוא בן הדוד של ה-3008, אחד הדגמים המצליחים ביותר של קונצרן PSA בעת החדשה. בפועל, מדובר בדגם, שמיועד ליצור בידול משמעותי בין שני המותגים ולהחזיר את סיטרואן לערכים המסורתיים שלה. חיצונית, הבידול די בולט. החרטום מתאפיין מקצין את מוטיב "השפם" של סיטרואן ומשלב בתוכו פנסי LED זעירים קדמיים. הפרופורציות נשארו דומות אך פרופיל הצד עגלגל ושונה ויש גם שלל מוטיבים/גימיקים כמו בליטות ה- AIRBUMPS ושימוש נרחב בעיטורי פלסטיק צבעוניים.
תא הנוסעים מקצין את הגישה הטכנולוגית של ה-3008 עם מסך LCD ענק ורב תכליתי ועשרות מערכות בטיחות שונות, כולל מערכת סמי-אוטונומית שלפוקחת פיקוד על ההיגוי בעת שיוט בכביש פתוח. תא הנוסעים מתאפיין בעיצוב פנים "שנבנה סביב רווחת הנוסעים" כאשר ניתן להזמין את הרכב עם עשרות שילובים של צבעי גג, מרכב ופנים. באגף המנועים אין כרגע הרבה חדש אם כי לקראת סוף השנה הבאה תתווסף להיצע גם מערכת פלאג-אין מסקרנת, שעדיין אין עליה הרבה פרטים. כל הדגמים יגיעו גם עם אופציה לתיבת הילוכים אוטומטית חדשה בת 8 מהירויות.
אבל, וזה אבל גדול, הבידול העיקרי בוצע במתלים שם חוזרת סיטרואן למסורת עם מערכת מתלים הידראולית בכל הפינות - לשעבר הסמל המסחרי של החברה- שאמורה לספק "נוחות של שטיח קסמים" כמאמר המשורר. כל זה ועוד צפוי להגיע אלינו בתחילת 2019.
סובארו פורסטר: על הדרך מאמריקה לישראל
סובארו, אחת מיצרניות הרכב הקטנות בעולם, הצליחה לשמור עד היום על עצמאותה בעיקר בגלל השוק האמריקאי, שבו יש לה קהל גדול ונאמן של לקוחות - זאת לעומת אירופה, שבה נוכחותה מזערית. גם הפורסטר החדש תוכנן עבור השוק האמ ריקאי והוא מדגיש את מה שהלקוחות המסורתיים של סובארו מחפשים: ממדים קומפקטיים עירוניים וחסכוניים, במונחים אמריקאים, עם מראה קשוח ויכולות עבירות מרשימות - בעיקר באזורים מושלגים של צפון ארצות הברית.
ואכן, הרכב שומר על הממדים החיצוניים הקומפקטיים, אם כי הוא מעט גבוה יותר מהנוכחי וארוך בכ-3 סנטימטרים כאשר כל תוספת האורך הופנתה להארכת בסיס הגלגלים לטובת שיפור המרחב הפנימי. העיצוב הכללי קשוח יותר וקרבי יותר עם פגושים מוגבהים שמדגישים את מרווח הגחון יוצא הדופן של הכלי וקשתות הגלגלים התפוחות יכולות להכיל כעת צמיגים במידות גדולות במיוחד, כולל צמיגי דוקרנים לנסיעה חורפית. טיפוסים עירוניים יותר יכולים להזמין את הרכב בגרסת "ספורט" עם חישוקי 18 אינץ' מיוחדים וגימור שונה של הגריל והפגושים.
תא הנוסעים מיישר קו עם שאר הדגמים העדכניים של סובארו עם דגש על שדרוג חומרי הדיפון ושיפור בידוד הרעשים. הרכב מצויד כסטנדרט בחבילת ה-EYESIGHT של סובארו, שכוללת מערכות סיוע והתרעה לנהג ויש כמובן מערכת מולטימדיה משודרגת עם מסך גדול ושלל אפליקציות שרלוונטיות לאמריקנים. באגף ההנעה האופציה היחידה, בארצות הברית וכנראה שגם בישראל, היא מנוע הבוקסר נטול הטורבו בנפח 2.5 ליטרים, שמופיע בשלל דגמים של החברה, אם כי עם הספק משופר של 182 כ"ס ושלוש אופציות לתכנות העב רת ההילוכים ותגובת המנוע.
התיבה האוטומטית היא עדיין רציפה ומערכת ההנעה הכפולה המתוחכמת של סובארו שודרגה וכוללת מצב שטח "חכם". בארצות הברית, לפחות המחיר נותר דומה ואפשר לצפות למדיניות תמחור מקבילה גם אצלנו.
סאייק EX5 : אבזור אירופי, מחיר סיני
הנציג של קונצרן SAIC בפלח המיד-סייז SUV כבר נמצא בישראל זה מספר חודשים לצורך ניסוי, אולם בגרסה חשמלית למהדרין עם טווח של 320 קילומטר. עתידו המקומי של הגרסה הזו עדיין אינו ידוע אולם במקביל פועלת כיום החברה לבצע תקינה אירופאית למהדרין לגרסאות "הנורמליות" של הרכב, שזוכה כיום להצלחה רבה בסין. ה- EX5 הוא כלי מודרני ונאה, הגם שלא מקורי במיוחד בעיצובו, שנמתח לאורך 4.54 מ' ולרוחב 1.85 מ' וניצב על בסיס גלגלים באורך 2.7 מ'. בסין הוא מוצע עם שני מנועי טורבו בנזין: 1.5 ליטר בהספק 166 כ"ס ו-2 ליטר טורבו בנזין בהספק 210 כ"ס. שני המנועים משודכים לתיבה אוטומטית כפולת מצמדים ושניהם פותחו בשיתוף עם ג'נרל מוטורס, מה שאמור לסייע להם לעבור בקלות את התקינה האירופאית. כלי הרכב עברו בציונים טובים את מבחני NCAP בסין והם מצוידים במערך מקיף של עזרי בטיחות כולל בלימה אוטונומית, בקרת שיוט חכמה וסיוע למניעת סטייה מהנתיב. לכולם יש הנעה קדמית אולם בסין מוצע גם דגם עילי עם מנוע 3 ליטר טורבו והנעה כפולה, שלא יגיע אלינו. והמחירים? בהחלט סיניים. משהו כמו 150 אלף שקל, אחרי מסים בארץ, לדגם 2 ליטר טורבו מאובזר היטב.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.