הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה על כוונתה להטיל עיצום כספי בסך 2,430,000 שקל על זאפה (זאן מוסיקה בע"מ). כוונת החיוב נשלחה לבית העסק, והיא באה בעקבות פרשיית הצמידים (לרכישת משקאות אלכוהוליים בהופעות) ובגין הטענה ל"הטעיה בנסיבות מחמירות לפי חוק הגנת הצרכן. מדובר בהפרות שבוצעו במהלך הופעות חיות של אביב גפן, ג'מירוקוואי, בקסטריט בויז ואינפקטד משרום. מדובר בהופעות שנערכות בין היתר בלייב פארק בראשון-לציון והמכילות עשרות אלפי אנשים.
החקירה החלה בעקבות פרסומים בתקשורת, מידע מודיעיני שהגיע לרשות, ותלונות שהתקבלו מצרכנים כנגד זאפה. התלונות עסקו בדבר מכירת משקאות באמצעות חבילות רכישה, באירועים במתחם סגור שהחברה הפיקה ובמרכזם הופעות חיות. במסגרת ההופעות נמכרו לצרכנים משקאות אלכוהוליים רק באמצעות רכישת צמידים שהחברה הנפיקה (למעט בהופעה של אינפקטד משרום), כאשר הצמידים הוטענו בסכומים קבועים מראש (שנעו בין 29 שקל ל-90 שקל) בד"כ בשלושה מסלולים עם רמת מחיר שונה. לאחר קניית הצמיד, הצרכן ניגש לבר ורוכש אלכוהול באמצעות הצמיד. כך למשל אם המחיר לבירה לפי התפריט עמד על 19 שקל, על הצרכן לרכוש צמיד במחיר מינימלי של 25-29 שקל כך שבפועל לא ניתן לרכוש בירה במחיר הנקוב בתפריט.
"ההפרה הנטענת בהודעת הכוונה היא שהמחירים שהוצגו בתפריט הינם מטעים. על רקע הצורך בקניה באמצעות רכישת צמיד בסכום קבוע שננקב ונמכר על-ידי זאפה, לא ניתן היה לרכוש בפועל מוצרים בסכומים שהוצגו לצידם בתפריט, אלא אם נעשו ניסיונות לקומבינציות של מוצרים שונים בתפריט. כתוצאה מכך הצרכן תמיד נשאר עם עודף, שאותו החברה סירבה להחזיר, כך שבפועל הצרכן שילם מחיר גבוה יותר עבור המוצרים כאמור בתפריט", כך מפרטת הרשות בהודעתה. למעשה, טוענת הרשות כי התפריט שהוצג הוא פיקטיבי משום שהמחיר האמיתי היה לפי מחיר הצמיד שנרכש והוא כאמור היה גבוה מזה של המחיר הנקוב בתפריט
"מעשים אלה, הצגת המוצרים במחיר שננקב בתפריט, כשבפועל לא ניתן לרכוש אותם במחיר האמור, אלא במחיר גבוה יותר, מהווים מעשי הטעיה במחיר המוצר, והם הלכה למעשה הפרות על הוראות החוק - סעיף 2(א)(13) - איסור מסירת מידע העלול להטעות את הצרכן בכל עניין מהותי (מחיר העסקה, תנאי האשראי ושיעור הריבית נחשבים למידע מהותי)". עוד מסבירים כי "ההטעיה הצרכנית נעשתה בנסיבות מחמירות משום שהפרה הנוגעת למספר גדול של צרכנים. ולכן העיצום הכספי בגינן יהיה פי 1.5 מהקבוע בחוק".
מדובר בהופעות שנערכו בשנה האחרונה ובהן נמכרו הצמידים: אביב גפן (5.5.18), ג'מירוקוואי (2.5.18), בקסטריט בויז (22.4.18), אינפקטד משרום (31.3.18).
סמנכ"ל אסדרה ומנהל ומ"מ ראש אגף חקירות ומודיעין, ענת בן עזרא דוקן, מסרה כי "מדובר באירועים המוניים המתרחשים בעיקר בתקופת הקיץ בהם נפגעו מספר רב של צרכנים, הרשות פעלה על-מנת למנוע פגיעה נוספת בצרכנים עקב ההתנהלות של זאפה שלמיטב ידיעתנו הייתה אמורה להתקיים למשך כל עונת ההופעות החיות. הרשות תמשיך ותפעל כנגד עוסקים מפרים ותמנע הטעיה של הצרכן גם במקרים שהוא עצמו לא היה מודע להם. במקרה של הפרה - הרשות תשתמש בכל הכלים העומדים לרשותה ביניהם השתת עיצומים כספיים וכתבי אישום פליליים".
כוונת החיוב נשלחה למנכ"ל חברת זאפה, וכעת לחברה קיימת זכות טיעון על-פי הוראות חוק הגנת הצרכן לטעון הן כנגד הכוונה להטיל עיצום כספי והן לעניין סכומו וזאת בתוך 45 ימים ממועד מסירת ההודעה.
תגובת קבוצת זאפה: "זאפה מקיימת מגוון רחב של מופעי תרבות ומדובר בפיילוט נקודתי שנערך ב-4 מופעים בלבד, לבחינת שימוש בטכנולוגיית תשלום חדשה CASHLESS - צמיד אלקטרוני נטען, כנהוג בפסטיבלים ומתחמי הופעות בעולם, על-מנת לשפר את השירות לצרכן ולעמוד בדרישות גורמי הרישוי בכל הנוגע למכירת משקאות אלכוהוליים, כאשר ניתן היה לרכוש שתייה קלה ומזון ללא שימוש בצמידי ה-CASHLESS ובאמצעי התשלום הרגילים. עוד בטרם לפניית הרשות, זאפה יצרה קשר עם ציבור הרוכשים על-מנת לזכות את אלה שנשארו עם יתרה שלא מומשה בצמיד לאחר המופע. ההודעה לעיתונות של הרשות לסחר הוגן כוללת עובדות ומידע שגוי, ואנו משוכנעים כי לאחר שתינתן לזאפה זכות הטיעון, זאפה תוכיח כי פעלה כדין ואך ורק מתוך רצון להטיב עם קהל לקוחותיה. הקבוצה מקפידה בראש ובראשונה על רמת שירות מקסימלית לצרכן בכל אחד ואחד מהאתרים והפסטיבלים בהם היא פועלת, ותמשיך לתת שירות הגון ומקצועי לקהל חובבי התרבות בישראל".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.