"ספקים יקרים", כך נפתח מכתב שנשלח בתחילת השבוע לספקים של רשת בתי הקפה של קבוצת קופיקס. מדובר אמנם בצורה מקובלת לפתוח מכתבים, אבל היא מקבלת כפל משמעות, שכן אורבן קופיקס דורשת 10% הנחה מהספקים של רשת בתי הקפה.
במכתב מציינת החברה כי רשת רמי לוי שיווק השקמה השלימה את מהלך הרכישה שלה ברשת קופיקס, וכעת היא בעלת השליטה בקופיקס גרופ, ומפרטת בכנות כי "הרשת עברה בתקופה האחרונה טלטלות רבות והפסדים תפעוליים", והיום היא מבקשת לסמן שינוי כיוון עבור 130 בתי הקפה שהיא מפעילה. "כעת המשימה של רשת רמי לוי שיווק השקמה היא לשקם את רשת בתי הקפה ולחזור למסלול ההצלחה, כפי שהכרתם מתחילת דרכנו המשותפת".
לשם כך, קופיקס מבקשת כאמור 10% הנחה נוספים, על-מנת "לשקם את רשת בתי הקפה במהרה". היא לא מסתפקת בכך ואף מבקשת שההנחה תחול רטרואקטיבית על החודשיים האחרונים, כלומר כבר מתחילת יולי. בתגובה אמרו אתמול (ג') ספקים ל"גלובס" כי יבחנו את הבקשה וינהלו את המשא-ומתן מול הרשת.
מי שחתום על המכתב הזה הוא דניאל דרור, הרכש החדש של מחלקת הסחר של קופיקס, שאותו גייס יוסי סבתו, סמנכ"ל הסחר של רמי לוי, מה שמשקף מציאות שבה לוי, שאמנם סימן את סופר קופיקס כיעד מרכזי עבורו לביצוע העסקה, לא מהסס ומזדרז לטפל גם ברשת בתי הקפה. קודם לכן עבד דרור בקונצרן מוצרי הצריכה יוניליוור, ובעבר גם בקבוצת ויסוצקי.
כך, לוי דורש מצד אחד לשפר את תנאי הסחר של אורבן קופיקס אל מול הספקים, כך שיתאימו לכוח הקנייה שהוא נהנה ממנו אצלו ברשת, ומהצד השני גם משפר את מצבם מעצם העובדה שהמציאות שבה הם התנהלו עד היום תחת חשש מהאיתנות הפיננסית של הקבוצה - משתנה. בהקשר זה נציין כי גורמים בענף כבר אמרו בשיחות עם "גלובס" בעבר כי הם נדהמו לשמוע עד כמה יקרים היו מחירי הקנייה של קופיקס טרום העסקה.
במקביל, לוי פועל בימים אלה גם לשיפור תוצאותיה של סופר קופיקס, רשת הסופרמרקטים של הקבוצה, באמצעות התאמת התנאים המסחריים שבהם היא רוכשת סחורה לתנאים שרשת רמי לוי שיווק השקמה נהנית מהם היום.
עברה להפסדים במחצית השנה
כאמור, רשת הקמעונאות רמי לוי החליטה בשבועות האחרונים לממש אופציה להגדלת החזקותיה בקופיקס, מה שהפך אותה באופן רשמי לבעלת השליטה ברשת עם החזקה של 50.01% מהונה. המהלך אושר בימים האחרונים באסיפה הכללית של החברה. כבר בחודש מאי האחרון דיווחנו על כך שלוי פנה לספקים של רשת הסופרמרקטים במטרה להוריד מחירי קנייה עבור שתי החברות שאליהן הוא נכנס כשותף - קופיקס גרופ וגוד פארם - אלא שבאותם ימים, כשהוא החזיק אז רק 20% ממניות הקבוצה, הייתה לפנייה הזו השפעה קטנה יותר.
עד כמה בעייתי מצבה של אורבן קופיקס רשת בתי הקפה של הקבוצה? מדוחות המחצית ל-2018 שהתפרסמו לפני כשבועיים עולה כי בסיכום רבעוני נותרו הכנסותיה של קופיקס ברמה של 74 מיליון שקל, ובמחצית השנה נשחקו ב-2% ל-149 מיליון שקל. לצד זאת, בשתי התקופות גדלו הוצאותיה והרחיבו את ההפסדים התפעוליים שהתקרבו ל-3 מיליון שקל ברבעון ועמדו על כ-8 מיליון שקל במחצית השנה.
שינוי חיובי בסעיפי מימון צמצם את הנזק בדרך לשורה התחתונה, שם הציגה קופיקס הפסד רבעוני של 1 מיליון שקל (לעומת רווח של כ-150 אלף שקל ברבעון המקביל). ההפסד הצטבר במחצית השנה לכ-5 מיליון שקל, אחרי רווח של כמה מאות אלפי שקלים במחצית המקבילה.
פילוח תוצאות קופיקס
לא הצליחה ליישם את שינוי התמחור
קופיקס, שהוקמה בשנת 2013 על-ידי היזם אבי כץ תחת הרעיון למכירת מוצריה תמורת מחיר אחיד של 5 שקלים, מפעילה היום (בעיקר באמצעות זכיינים) 123 סניפי בתי קפה ו-31 סופרמרקטים. נוסף על כך היא מפעילה באמצעות זכיינים קרוב ל-70 בתי קפה ברוסיה, בעיקר במוסקבה, וככלל סובלת כבר תקופה לא קצרה מהרעה במצב עסקיה. מניית קופיקס נחלשה בכ-30% מתחילת השנה, והיא משקפת לחברה שווי של כ-100 מיליון שקל.
מפילוח תוצאות קופיקס עולה כי פעילות בתי הקפה נפגעה מכישלון ניסיונה ליישם שינוי בתמחור מוצריה לטווח מחירים משתנה, אחרי שבפברואר 2017 היא החליטה להעלות את מחירי המוצרים ל-6 שקלים - מהלך שפגע בפעילות בשנה שעברה.
בסיכום רבעוני נשחקו מכירות בתי הקפה ב-5% ל-24 מיליון שקל, ובמחצית השנה ירדו ב-13% ל-47 מיליון שקל. זאת, בהשפעת המעבר ממחיר אחיד למחיר משתנה - שהוביל לצניחה דו-ספרתית חדה ברווח הגולמי מפעילות בתי הקפה בשתי התקופות (רבעון ומחצית), ולמעבר להפסד תפעולי שעמד על כ-3 מיליון שקל ברבעון והתקרב ל-7 מיליון שקל במחצית.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.