תנועת הנוסעים הבינלאומית חצתה לראשונה את ה-4 מיליארד - כך מפרסם ארגון התעופה העולמית IATA, שתולה את המספרים הללו בשחיקת מחירי הטיסות, בשיפור במצב הכלכלי במשקים רבים ובהרחבת קווי התעופה בין עשרות אלפי ערים בעולם.
לפי נתוני הארגון המאגד תחתיו 290 חברות תעופה, ב-2017 טסו 4.1 מיליארד נוסעים, גידול של 7.3% לעומת 2016. הגידול הזה בא לידי ביטוי בתוספת של 280 מיליון נסיעות שבוצעו באמצעות האוויר, קרי בטיסה.
ב-IATA אף גורסים כי למרות השחיקה במחירים הטיסות, הגידול בתנועת הנוסעים מאפשר לחברות התעופה להמשיך בהתייעלות. לפי נתוני IATA, תדירות הטיסות של האזרחים ברחבי העולם עלתה משמעותית: בשנת 2000 האזרח הממוצע טס אחת לכל 43 שבועות, ונכון ל-2017 מדובר בתדירות של טיסה לכל 22 שבועות.
האזור על פני הגלובוס שבו נרשמה העלייה הגדולה ביותר במספר הנוסעים הוא אסיה עם נתח של 36.3% מכלל הנוסעים העולמיים ועם 1.5 מיליארד נוסעים שמשקפים עלייה של 10.6% ביחס לשנה קודמת. הנוסעים באירופה היוו נתח של 26.3% עם 1.1 מיליארד נוסעים, עלייה של 8.2% ביחס לשנה קודמת. הענף בצפון אמריקה תפס נתח של 23% עם 942 מיליון נוסעים; באמריקה הלטינית טסו 286 מיליון נוסעים, שהיוו נתח של 7% מכלל הנוסעים בעולם; מדינות המזרח התיכון עם 216 מיליון נוסעים, שהם 5.3% מכלל מדינות העולם; והשוק באפריקה תפס נפח של 88.5 מיליון נוסעים, שהם 2.2% נתח מכלל הנוסעים. כל השווקים סיימו את 2017 עם גידול בתנועת הנוסעים.
בראש רשימת חברות התעופה הפעילות בעולם לפי IATA (במדד של מרחק בקילומטרים של נוסעים רשומים) ניצבת אמריקן איירליינס, שהטיסה 324 מיליון נוסעים; אחריה דלתא איירליינס עם 316.3 מיליון נוסעים; יונייטד איירליינס היא השלישית עם 311 מיליון נוסעים; ואחריה אמירייטס איירליינס, שהטיסה 289 מיליון נוסעים. במקום החמישי עוד חברה אמריקאית: סאות'ווסט איירליינס עם 207.7 מיליון נוסעים.
דירוג מעניין אחר שם את הדגש על מוצאם של הנוסעים: תושבי ארצות-הברית הם אלה שטסו הכי הרבה - 632 מיליון נוסעים, שמהווים נתח של 18.6% מכלל הנוסעים בעולם; אחריהם תושבי סין עם 555 נוסעים, שהיוו 16.3% מכלל תנועת הנוסעים העולמית. שלישית היא הודו עם 161.5 נסיעות, שהיוו 4.7% נתח מכלל התנועה העולמית. גם הבריטים מככבים: 147 מיליון נוסעים מהממלכה הבריטית היוו 4.3% מכלל נתח הנוסעים; ואת החמישייה סוגרת גרמניה עם 114.4 מיליון נוסעים, נתח של 3.4% מכלל הנוסעים.
הודות לקניות המקוונות ולקשרי המסחר בין המדינות, גם תחום הקרגו שיפר את נתוניו ועלה בכ-10% ב-2017 לעומת 2016. בתחום הזה מככבות חברות השילוח שמפעילות מערכי טיסות להעברת דברי דואר בין מדינות ומחלקות הקרגו של חברות התעופה. הראשונה היא פדרל אקפרס, שגמעה 16.9 מיליארד טון קילומטר בשנת 2017; מחלקת הקרגו של אמירייטס אחריה עם 12.7 מיליארד טון קילומטר; יונייטד פרסל סרוויס שלישית עם 11.9 מיליארד טון קילומטר; וקטאר איירווייז וקתאי פסיפיק סוגרות את חמישיית המובילות בתחום המטענים.
מהן הבריתות החזקות ביותר המאגדות תחתן כמה חברות תעופה (בין היתר לטובת הנוסע המתמיד)? לפי IATA, הברית המובילה היא סטאר אליאנס, המחזיקה בנתח של 39% מכלל תנועת הטיסות הרשומה. עם הברית הזו נמנות חברות כמו יונייטד איירליינס, לופטהנזה, טורקיש איירליינס, אייר קנדה, אייר צ'יינה ועוד. אחריה סקיי טים, שבה חברות אייר פראנס-KLM, דלתא, אירופלוט ועוד - עם 33%; והשלישית היא ברית One WORLD עם נתח של 28%. בברית זו חברות בריטיש איירווייז, אמריקן איירליינס, קתאי פסיפיק וחברות אחרות.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.