פורטפוליו | פיצ'ר

מנכ"ל הביטוח הלאומי מפתיע: "בעד מתן דמי אבטלה לעצמאים ולשכירים בעלי שליטה"

מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי, על הניסיון לסייע לעצמאים, על המאבק כדי להמשיך עם ההקלות במתן דמי אבטלה ועל המהפכה שקרתה בגלל הקורונה: הפסקת העברת עודפי הגבייה לאוצר

עו"ד מאיר שפיגלר / צילום: איל יצהר
עו"ד מאיר שפיגלר / צילום: איל יצהר

אני: ורסטילי, חייב לאתגר את עצמי, לקדם דברים חדשים, ממוקד מטרה, חותר למגע וחותך דברים.

משפחה: אבא, ניצול שואה מרומניה, איבד את כל משפחתו בשואה. הוא היה בן תשע כשפרצה המלחמה. כשעלה לארץ ב-47' עם עליית הנוער, גורש לקפריסין והגיע רק שנה אחר כך ליד מרדכי. התגייס למג"ב וקיבל את אות הגבורה על חילוץ והצלת שבעה פצועים בהיתקלות עם מארב סורי ליד קיבוץ גונן ב-57'. בהמשך עבר לצפת, שירת במשטרה והיה מפקח בנייה בצפון. אמא, שהייתה ראש הלשכה של ראש המועצה האזורית מרום הגליל, היא דור חמישי למשפחת עבו המפורסמת מצפת. את ספר התורה בן 180 השנים שיוצא להילולה במירון, הביאו בני המשפחה מאלג'יר. סבא, פסח בן אורי, שהיה צבע וצייר, עלה לארץ מפולין, התחתן עם סבתא ושחזר את כל הציורים והעיטורים בבתי הכנסת בעיר העתיקה.

ילדות: צפת, משפחה חילונית. גרנו בבית משפחה עתיק עם סבא וסבתא. שיחקתי כדורגל באובססיביות, היינו קוטפים סברס ונמצאים לא מעט בבתי הכנסת. בגיל 13 עברנו לחיפה ובתיכון למדתי אלקטרוניקה בבסמ"ת. הייתי נציג התלמידים בתיכון ויו"ר אגודת הסטודנטים באוניברסיטה.

לימודים: אחרי הטירונות חזרתי ללמוד הנדסאות אלקטרוניקה במסגרת הצבא, שירתי בלוחמה אלקטרונית בחיל הים ואחרי השחרור עשיתי תואר ראשון בהנדסת חשמל בטכניון והתחלתי ללמוד תואר במדע המדינה, עד שהעסק התחיל לשאוב אותי.
משחקיות לילדים: הקמתי עם שותף אתרי משחק לילדים בקניונים והייתי על הקו לארה"ב. תוך כדי עשיתי תואר במשפטים וסטאז' בוועדה לתכנון ובנייה ותואר שני במנהל עסקים, לימדתי הנדסאים וטכנאים, ואחרי עשר שנים, כשהתברגנו והקמתי משפחה, סגרנו אותו.

יעל: אשתי, למדה תואר שני במנהל חינוך ומשפטים, ועוסקת בהוראה. היא מכפר העבודה פוריה, וכשמלצרה במקביל ללימודים, יצא לה לשרת את השולחן של ההורים שלי ואבא ביקש ממנה את הטלפון בשבילי. יש לנו שלושה בנים ואנחנו גרים ברמת אביב.

קריירה ציבורית: הייתי יועץ בכיר למנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, ייעצתי לשני מנכ"לים במשרד הדתות, ואריק שרון ז"ל מינה אותי להיות המנכ"ל שפירק את המשרד. אחר כך מוניתי לסמנכ"ל משאבי אנוש בדואר ישראל.

קק"ל: שלוש שנים הייתי מנכ"ל תחת שני יו"רים מחויבים, שפעלו כדי לעגן נורמות ניהול תקינות, ואז נבחר דני עטר לראשות הארגון. במשך כל השהייה שלי שם לא ראיתי גלגל של מטוס, עבדתי סביב השעון וכשהרגשתי שאי אפשר יותר לקדם תהליכים, הגשתי מועמדות למשרת מנכ"ל הביטוח הלאומי.

ביטוח לאומי: הכניסה שלי לתפקיד התעכבה בשל בדיקה בעקבות דוח מבקר המדינה על קק"ל, ולא נמצא בי דופי. אני רוצה שבבוא היום אנשים יקבלו את מה שמגיע להם בלי שיצטרכו לפנות אלינו, עם מינימום ביורוקרטיה, עומס ותחושת חוסר אונים. אנחנו באופן נחרץ בעד מתן דמי אבטלה לעצמאים ולבעלי שליטה, ועוד לפני הקורונה פעלנו בנושא.

קורונה: במרץ הבנתי שזה מתגלגל לפתחי ומתחיל אירוע מטורף. אם בשגרה אנחנו מטפלים בכ-7,000 פניות בשבועיים, בבת אחת טיפלנו במעל מיליון. ההחלטה על מתן דמי אבטלה בחל"ת בלי לפגוע בימי החופשה הייתה שלי, בגיבוי הצוות המקצועי והמשפטי. מהיום הראשון תמכתי בגיבוי לעצמאים ולפרילנסרים ואנחנו שוברים את הראש איך לעזור להם, אבל בסוף זאת חקיקה של גורמים שחלקם לא רואים איתנו עין בעין ולצערי טרם הצלחנו. דחפנו למתן ההקלות בדמי האבטלה, ויש דין ודברים שוטף עם האוצר ומשרד רה"מ כדי להמשיך אותן ויהיו בשורות בעניין בקרוב.

מה שעוד קרה סוף-סוף, שעודפי הגבייה שאנחנו מעבירים לאוצר כבר 40 שנה לפי הסכם מיושן, נפסקו. ניהלתי על זה מאבק קשה והקורונה סייעה לי ליישם את המהלך. זאת תהיה מהפכת הקורונה של הביטוח הלאומי. הכספים של הציבור יהיו בידינו כדי לשרת אותו, ולא ייבלעו בגירעון של קופת המדינה. נצטרך לקדם שינויי חקיקה שישליכו על האיתנות הפיננסית של המוסד ולהעלות את גיל הפרישה.

פנאי: רץ כל יום 5 ק"מ בחוץ.

תפיסת עתיד: מתגעגע למנוחה ולשינה, אבל כרגע האדרנלין, האחריות והעומס מנהלים אותי.