דעה - שילוב טכנולוגיה בחברה: כך תעשו זאת נכון

כמו כל העולם, גם חברות הנדל"ן שיצלחו את המשבר ויצמחו ממנו הן אלו שישכילו להבין כי דרושה אסטרטגיה סדורה, מגובה טכנולוגיות, על מנת להבטיח יכולת תגובה מהירה ויעילה של הארגון לאירועים לא צפויים

אתר בנייה בספרד. אסטרטגיה להטמעה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
אתר בנייה בספרד. אסטרטגיה להטמעה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

ישנן דרכים רבות שבהן חברות יכולות לבחור כדי לשרוד וכדי להמציא את עצמן מחדש, ורבים מהפתרונות הללו קשורים לפיתוחים טכנולוגיים מתקדמים, שיסייעו להתאים את פעילות החברה לכללי התחרות בשוק, לדרישות הלקוחות המשתנים ולכללי המשחק החדשים.

זה נכון תמיד, ועוד יותר כעת. כמו כל העולם, גם חברות הנדל"ן שיצלחו את המשבר ויצמחו ממנו הן אלו שישכילו להבין כי דרושה אסטרטגיה סדורה, מגובה טכנולוגיות, על מנת להבטיח יכולת תגובה מהירה ויעילה של הארגון לאירועים לא צפויים.

בעבודתי עם חברות נדל"ן ראיתי שתהליכים רבים עדיין מבוצעים כיום בצורה מסורתית ומיושנת. החברות מקבלות פניות מחברות טכנולוגיה ומסטארט-אפים המבקשות לערוך אצלן פיילוטים וניסויים ולהטמיע חדשנות, אולם רבות מהן מבצעות את התהליכים הללו בצורה לא נכונה. חברות הטכנולוגיה מציעות מוצרים או פתרונות - ואז מנסים לחפש בעיות אשר לא בהכרח קיימות או בעדיפות גבוהה, כך שנוצר תהליך לא אפקטיבי.
זו אחת הסיבות לכך שאנו לא רואים מספיק טכנולוגיות בעולמות הנדל"ן.

כדי להטמיע טכנולוגיות בצורה הנכונה, יש לתת את הדעת לנושא בניית אסטרטגיה נכונה ומדויקת.

להערכתי, אחת האסטרטגיות החדשות המומלצות ליציאה נכונה מהמשבר לעוסקים בתחומי הנדל"ן, צריכה לכלול את השלבים הבאים:

1. מיפוי כלל הפרויקטים בחברה - זהו תהליך עמוק וחשוב מאי פעם, אשר מחייב קשר ישיר מול אנשי השטח ומייצר תמונת מצב נאמנה עדכנית.

2. איתור נקודות חולשה - נקודות שבהן מושקעים משאבים מיותרים, אובדן דאטה או טיפול שגוי.

3. קבלת החלטות בעקבות המשבר הנוכחי - ניתוח והסקת מסקנות לגבי מה שלא עובד טוב ונכון, שינוי תהליכים מסוימים בחברה אם יש צורך.

4. הגדרת יעדי התהליך - בצורה ברורה, תוך ציון והגדרה של מדדי איכות וערך ברורים.

5. תעדוף היעדים - על מנת לשמור על אפקטיביות מרבית, מומלץ לבצע כל הליך בנפרד. בדיקה והתאמת תהליכים טכנולוגיים לנקודות אלו - אפיון מדוקדק של התהליך תוך מתן פתרונות טכנולוגיים מתאימים. תהליכים טכנולוגיים אלו יכולים להגיע מחברות סטארט-אפ אשר להן יש את הפתרון המדויק לבעיות, שנמצאו או לחילופין פתרון R&D ייעודי פנימי.

6. הטמעת התהליך - זוהי נקודה חשובה ומשמעותית.

תהליך חדשנות צריך להיות מנוהל על ידי מנהל תחום החדשנות פנימי בחברה או חיצוני, בתמיכה רחבה של אנשי מפתח בחברה ותוך רתימת עובדי החברה לתהליך.

לפי מחקר שפרסמו KPMG באוקטובר 2019, "ב95% מחברות הנדל"ן בעולם ישנו לפחות גורם אחד אשר אחראי על תחום החדשנות". לרוב, מדובר בדמות בכירה בעלת היכרות עמוקה עם עולם הנדל"ן וכן, בעולמות החדשנות והטכנולוגיה.

כשיש אפיון ברור, מדויק והגדרת יעדים פנימיים, נבנית מפת דרכים אופטימלית עם גורמי הפיתוח (חברת הסטארט-אפ או צוות הפיתוח) אשר תגדיר את התהליך ואת התוצאות שאליהן רוצים להגיע.

חברות שיטמיעו תהליכים אלו בצורה מוצלחת, יצליחו להטמיע חשיבה חדשנית בחברה, שיפור ומיצוב מחודש, השפעה ומובילות בענף ובעיקר ערך גדול לחברה. 

הכותבת עובדת עם חברות נדל"ן על אסטרטגיות מבוססות חדשנות ומרצה בתחום. מנטורית בחממת ה-Proptech של המכללה למינהל, בטכניון ובמרכז הבינתחומי הרצליה