אלון מאסק תובע את קליפורניה: "סגירת מפעל טסלה – מחטף כוחני שמנוגד לחוקה"

אחרי סדרת ציוצים בטוויטר בהן איים מאסק כי הוא יוציא את המפעל מקליפורניה, טסלה הגישה תביעה לבית המשפט הפדרלי במדינה

אלון מאסק / צילום: Aly Song, רויטרס
אלון מאסק / צילום: Aly Song, רויטרס

ענקית הרכב החשמלי טסלה ביקשה אתמול (שבת) משופט פדרלי בקליפורניה לאפשר לה לפתוח מחדש את מפעל ההרכבה היחיד שלה בארה"ב, וכינתה את החלטת רשויות המחוז לסגור אותו כדי למנוע את הפצת הקורונה כ"מחטף כוחני שמנוגד לחוקה".

התביעה שהוגשה, באה אחרי סדרת ציוצים בטוויטר של המנכ"ל אלון מאסק. מאסק אמר שהוא מוכן לעזוב את קליפורניה אחרי שרשויות מחוז אלמדה שבו שוכן המפעל של טסלה הודיעו שהיא לא תוכל לחדש את פעילות הייצור, וזאת על אף המגמה של פתיחה מחודשת של המשק. 

מאסק צייץ אתמול בבוקר: "טסלה מגישה תביעה מיידית נגד מחוז אלמדה. מנהל מחלקת הבריאות במחוז, שהוא בור שלא נבחר פועל בניגוד למושל המדינה, לנשיא, לחירויות החוקתיות שלנו ולשכל הישר!".

בערב מסרה החברה פרטים על איך היא מתכוונת לשמור על בריאות עובדיה, והודיעה שהיא החלה את "תהליך חידוש הפעילות".

התביעה הוגשה לבית המשפט המחוזי הפדרלי בצפון קליפורניה, והיא מבקשת צו נגד הוראת המחוז וטוענת, בין היתר, שהרשות המקומית חרגה מסמכויותיה בכך שהתעלמה מהוראת מושל קליפורניה לעסקים להיפתח מחדש.

"מחטף הכוח של מחוז אלמדה לא רק מפר את הוראת המושל, אלא גם פוגע בחוקה הפדרלית ובחוקת קליפורניה", מסרה טסלה בתביעתה.

מושל קליפורניה גווין ניוסום החל ביום חמישי שעבר לפרט איך המדינה תתחיל לפתוח מחדש בהדרגה כמה עסקים החל מיום שישי (שלשום), לרבות ענף הייצור. הוא הודיע גם שהוא תומך באכיפה נוקשה יותר של הוראות הריתוק הביתה באזורים כמו סאן פרנסיסקו כולל העיירה פרמונט ואלמדה.

אלמדה דיווחה על יותר מ-2,000 מקרי קורונה עד יום שישי, כולל 71 מקרי מוות מהמחלה.

בשבת הודיע המחוז שהוא "עומד בקשר ועובד בצמוד לצוות השטח של טסלה בפרמונט", בה שוכן מפעל החברה וציין שהוא "משתף פעולה ומתאמץ מתוך כוונות טובות לפתח וליישם תוכנית אבטחה שתאפשר פתיחה מחדש, תוך הגנה על בריאותם של אלפי עובדים שנוסעים וחוזרים מהמפעל של טסלה".

המחוז הוסיף ש"צוות של טסלה מגיב להנחיות ולהמלצות שלנו, ואנחנו מצפים להגיע להסכמה על תוכנית אבטחה נאותה בקרוב מאוד".

טסלה ניסתה להישאר פתוחה במרץ, כאשר הוראת הסגירה המחוזית ניתנה, אך ויתרה לבסוף תחת לחץ, והפסיקה את הייצור ב-23 במרץ. היא קיוותה לחדש את הייצור ב-4 במאי, יום אחרי שהוראת הריתוק לבתים הייתה אמורה לפקוע, אך ההוראה הזו הוארכה בשבוע שעבר עד סוף מאי. מאסק צייץ בתגובה שההוראה היא ההפרה של חירויות האדם ו"שקולה לפשיזם".

אחרי הודעת המושל ניוסום ביום חמישי על פתיחת עסקים בהדרגה, מאסק צייץ דברי שבח בטוויטר. הוא שיגר מזכר לעובדים לפיו המפעל בפרמונט, שמעסיק מעל 10,000 עובדים ומרכיב את דגם טסלה 3, יחדש את העבודה ביום שישי. כעבור כמה שעות, מחלקת הבריאות במחוז אלמדה הודיעה שטסלה קיבלה הודעה שהיא אינה יכולה לחדש את הייצור במפעל לפי שעה.

בתביעתה, טסלה מסרה שהמתקנים שלה בלתורפ, במחוז סאן חואקין הסמוך, ממשיכים לעבוד, למרות ששני המחוזות דיווחו על מקרי הידבקויות ומוות דומים מקורונה. "הטיפול השונה הזה הוא שרירותי וללא כל בסיס הגיוני", נאמר בתביעה.