ממשל טראמפ ויצרניות השבבים מקדמים מהלכים להפחתת התלות באסיה

הממשל האמריקאי, אינטל ויצרניות שבבים נוספות מנסים להתניע מחדש בנייה של מפעלי שבבים בארה"ב • בממשל חוששים במיוחד מהתלות בטאיוואן

עובד במפעל שבבים בסין / צילום: רויטרס
עובד במפעל שבבים בסין / צילום: רויטרס

ממשל טראמפ וחברות מוליכים-למחצה מנסים להתניע מחדש בנייה של מפעלי שבבים בארה"ב, כדי להפחית את התלות באסיה כספקית העיקרית של הטכנולוגיה החשובה הזאת. גל חדש של מפעלי שבבים אלקטרוניים בטכנולוגיה מודרנית בארה"ב יעצב מחדש את המגזר הזה. מהלך כזה יהווה פניית פרסה לאחר עשרות שנים של התרחבות יצרניות אמריקניות לאסיה כדי לנצל תמריצי השקעה וכוח עבודה זול יחסית, תוך יצירת שרשרת אספקה עולמית.

מגיפת הקורונה הדגישה את החשש המתמשך של בכירים בממשל וראשי חברות משיבושים בשרשרת האספקה. בממשל אומרים שהם מודאגים במיוחד מהתלות בטאיוואן, האי שסין טוענת לבעלות עליו, וביתה של TSMC, יצרנית השבבים הגדולה בעולם לפי הזמנה, ואחת משלוש חברות בלבד שיכולות לייצר את השבבים המהירים והמשוכללים ביותר.

נציגים בממשל טראמפ מנהלים שיחות עם אינטל, יצרנית השבבים הגדולה בארה"ב, ועם TSMC, על הקמת מפעלים בארה"ב, לפי תכתובת שהגיעה לידי "וול סטריט ג'ורנל" ומקורות יודעי דבר. "אנחנו רציניים מאד בקשר לזה", אמר גרג סלייטר, סגן נשיא אינטל למדיניות ונושאים טכניים. לדבריו, אינטל מתכננת להפעיל מפעל שיוכל לספק שבבים מתקדמים בצורה בטוחה הן לממשל והן ללקוחות מסחריים.

TSMC מנהלת שיחות עם פקידים במשרדי המסחר וההגנה בממשל וכן עם אפל, אחת הלקוחות הגדולות שלה, על הקמת מפעל שבבים בארה"ב, לפי מקורות יודעי דבר. החברה הזו הודיעה כי היא פתוחה לבניית מפעל בחו"ל. "אנחנו שוקלים כעת באופן פעיל את כל האתרים המתאימים, כולל בארה"ב, אך אין לנו עדיין תוכנית קונקרטית", מסרה TSMC.

כמה פקידים אמריקנים מעוניינים גם לעזור לסמסונג הקוריאנית, שכבר מפעילה מפעל באוסטין, טקסס, להרחיב את פעילותה בתחום הזה בארה"ב, כדי לייצר יותר שבבים מתקדמים, לפי אדם יודע דבר.