"רשימת 40 הצעירים היא לא סתם עוד רשימה, יש לה כוח לעשות שינוי"

שנת הקורונה השפיעה לא רק על הרכב רשימת 40 המנהיגים הצעירים של גלובס, אלא גם על האופן שבו ציינו הנבחרים את האירוע • במקום התקהלות באולם, יצאו המנהיגים הצעירים למסע בין תחנות, שאפשר להם להתחבר זה עם זו, ועם אנשים ששמו להם למטרה להפוך את העולם למקום טוב יותר

שיירה קטנה של מכוניות שהגיעו מרחבי הארץ: מבאר שבע ומנצרת, מאשדוד ומתל אביב ומגוש חלב - טיפסה בכביש המתפתל בין גבעות ירוקות ושקדיות פורחות למושב אבן ספיר שבהרי ירושלים. במכוניות הללו עשו את דרכם כמה אנשים מיוחדים, למפגש שרק הקורונה הייתה יכולה לזמן.

היו להם שני מכנים משותפים. כולם תרמו בחודשים האחרונים תרומה משמעותית להתמודדות של ישראל עם משבר הקורונה, וכולם היו מתחת לגיל 40. במילים אחרות, כולם נכללו ברשימת 40 הצעירים מתחת לגיל 40 שנבחרה השנה על ידי גלובס, שעמדה בסימן ההתמודדות עם הקורונה. זו השנה ה-15 שגלובס מפרסם את פרויקט "40 עד 40" המסורתי, אבל השנה, בניגוד לקודמותיה, לא ניתן היה לקיים את האירוע המסורתי השנתי, שמכנס את 40 הנבחרים כדי לחגוג, יחד עם דמויות בולטות במשק ובחברה, את ההישגים והמעמד.

התחליף שנבחר הוא המסע הזה, שנערך בקפסולות, שבין משתתפיו היו אנה לרנר-זכות, שמנהלת את תחום החדשנות במשרד הבריאות והאחראית על הקשר עם הרשויות המקומיות; ליאור אבישר, סטודנטית בבינתחומי שהקימה מיזם שחיבר בשיא הסגר בין אלפי קשישים למתנדבים צעירים; זאב סקלר, חסיד בעלזא שעוסק בתחום שילוב חרדים באקדמיה ובתעסוקה, וחילק בסגר למאות חרדים טאבלטים עם חיבור לאינטרנט כשר ומסונן כדי שיוכלו ללמוד מרחוק; אחמד מוהנא שהוביל את ההתנדבות בחברה הערבית במהלך הקורונה ועוד רבים וטובים.

כלות וחתני השמחה יצאו, אם כן, ל"מסע ה-40". מסע בין תחנות ברוח הפרויקט, שכולן ממחישות את הערכים שעומדים בבסיסו. התחנה הראשונה במסע המתינה לנו בבית כפרי ציורי עם חצר רחבת ידיים, כמתבקש בימים אלה של איסור התקהלויות. כאן פועל מיזם "מַעֲשֶה בּ..." - בית שמשלב אוכל טוב, מפגש שוויוני עם אנשים עם מוגבלות, תרומה לקהילה, וצוות הכולל בוגרים של בית הגלגלים.

הבית שייך לעמותת בית הגלגלים, שמסייעת למאות בני נוער ובוגרים עם מוגבלות פיזית לחוות עצמאות, שייכות, חברות וערך עצמי. "פיזית אין לי עצמאות", אומרת תכלת שרייבר, מנהלת השיווק של המיזם, שיושבת בכיסא גלגלים, "אבל מחשבתית יש לי הרבה עצמאות", היא מחייכת.

תכלת וליאור יגן, שמארחים אותנו במקום, הם בוגרים של עמותת בית הגלגלים, שנהגו לבוא למקום במשך עשר שנים כחניכים. המקום שימש להם ולחבריהם בית נופש בחופשות, וכמקום לסדנאות והשתלמויות שבהן תרגלו עצמאות ומנהיגות. כשבגרו החלו לעבוד בו. לאחרונה לקחה העמותה את הבית צעד קדימה: הוא שופץ ופתח דלתותיו לאירוח של אירועים פרטיים, מפגשי עבודה ואירועי חברה, סדנאות וימי עיון. ההכנסות מיועדות לשילוב פעיל של אנשים עם מוגבלות בחברה הישראלית וליצירת מפגש עם עולם המוגבלות.

על המיזם ועל הסירים מנצחת תמי קרישפין, שפית ופעילה חברתית. המפגש איתנו מאפשר לצוות להפגין את יכולות הקייטרינג שלהם בבראנץ' לתפארת: מבחר סלטים, גבינות, ממרחים, מאפים ועוד.

ברווחה אמרו: זה לא יעבוד

התחנה הבאה היא חוות קיימא, מקום פסטורלי לא פחות, בין מושב בית-זית לשכונת עין-כרם. החווה קמה על-ידי צוות של אנשי חינוך לא קונבנציונליים במטרה ליצור סביבת עבודה ייחודית לבני נוער שעזבו בתי ספר ולא מצאו את עצמם במסגרות הקונבנציונליות.

"כשפנינו למשרד הרווחה בבקשת עזרה, הדבר הראשון ששמענו מהם היה 'זה לא יעבוד'", אומר יוני יפת רייך, מנכ"ל קיימא. "הם לא האמינו שהחבר'ה שנשרו ממסגרות ומבתי ספר יקומו מוקדם בבוקר ויתייצבו לעבודה פיזית קשה בחווה. אבל זה עובד ועוד איך. החווה קיימת כבר שמונה שנים, ומאז משרד הרווחה מפנה אלינו צעירים, ונעשה בעצמו שותף במיזם".

חוות קיימא, בין מושב בית־זית לשכונת עין־כרם / צילום: איל יצהר
 חוות קיימא, בין מושב בית־זית לשכונת עין־כרם / צילום: איל יצהר

המסע ממשיך בין התחנות השונות: מרכז BIZMAX בירושלים, שמהווה מתחם חדשנות ועסקים לחרדים שמארח אותנו לסדרה של הרצאות. ביניהן זו של חסאן טואפרה, גם הוא בוגר של אחת מרשימות 40 הצעירים וכיום ראש הרשות לפיתוח כלכלי של החברה הערבית, שמנתח וממפה את הגורמים לפער הכלכלי והחברתי בין המגזר היהודי והערבי.

אחריו מדברת בת-שבע משה, שמכהנת כיום כראש תחום פועלים היי-טק בבנק הפועלים, וגם היא בוגרת רשימת ה-40. "במסגרת התפקיד אני יושבת בבורדים של ארגונים שונים וגופים מייעצים, ואני מנסה להשתמש בכוח הזה כדי להניע את התעשייה לגיוון ולפרויקטים חברתיים", היא מספרת. "כל הזמן אני שומרת בתודעה שלי את המחשבה 'איך אני מצליחה לעזור לאנשים שנקודת המוצא שלהם פחות טובה להשתלב במקומות האלה'.

"תזכרו גם אתם את המשפט הזה. אתם ב'רשימת ה-40', לכאורה זו עוד רשימה - אבל לא. הרשימה הזו היא כוח. יש לכם כוח לעשות שינוי. לעשות טוב. הרבה טוב".

מצטרפת אליה סמר בשארה, מנהלת "פועלים בקהילה": אני מאמינה בעשייה חברתית כשותפות של אנשים שרוצים לקדם אג'נדה חברתית למען החברה והקהילה. אני מצפה מהצעירים שנבחרו ברשימה שיקחו גם את הדגל החברתי. כשאתה נמצא במקום משמעותי, משפיע, מצליח - יש לך מחויבות. ייעוד. והייעוד הזה הוא לקחת את זה הלאה, כך שההצלחה לא תישאר רק שלך, אלא תהפוך להצלחה של החברה כולה. כדי ליצור שינוי צריך שותפות של אנשים שמאמינים ברעיון הזה ומקדמים אותו".

ואכן, תוך כדי מסע המנהיגות של 40 המשפיעים מתממשים הדברים הלכה למעשה. במהלך ארוחת הצהריים מסבירה ליאור אבישר לחברים שחולקים איתה שולחן את העיקרון של האפליקציה שפיתחה, שמחברת בין הקשיש למתנדב. סוהיר ניג'ם, מנהלת

אזורית של מערך תוכניות לנערות וצעירות של עמותת "יעדים לצפון" של קרן רש"י, מתלהבת ורוצה לאמץ את האפליקציה לארגון שלה. הן לא היחידות. מסביב מוחלפים עוד מספרי טלפון ורעיונות למיזמים משותפים.

אנחנו חותמים את היום בארוחה של המיזם החברתי "החברים של דקלה" - ארוחות שף שמחברות בין אנשים. דקלה גולדשטיין מלמוד, שמנהלת את המסע הזה ביד רמה, יצרה כבר מאות חיבורים דרך אוכל. "זאת השליחות שלי", היא אומרת. בארוחות שלה מחברים אנשים שלא מכירים זה את זה לארוחות שף, ויוצרים יחד קשרים וחיבורים למען מטרות טובות.
החיבור שלנו הפעם הוא למיזם "סיר לסלאם" של השפיות דפנה קרמר ומוזנא בשארה. האחת דוקטור למתמטיקה ולמדעי המחשב, השנייה דוקטור לרפואת שיניים, ושתיהן בשלניות מעולות. הארוחות המשותפות שלהן יוצרות דו-קיום מעניין (וטעים) בצלחת, או כפי שהן מגדירות זאת: "תפריט שנותן כבוד למטבחים של שני העמים, ויוצר יחד משהו הרמוני". שתיהן חוקרות את המטבחים של אבותיהן. המשפחה של מוזנא חיה ומתועדת בארץ כבר 900 שנה, קרמר מתעמקת במטבח המזרח אירופי - והתוצאה מרתקת (וכשרה).

במרכז באבו גוש שאירח את הסעודה ישבו הצעירים המבטיחים - חרדים לצד ערבים, היפסטרים לצד רופאים ממושקפים, סטארטאפיסטיות לצד עובדות סוציאליות - וחיסלו בהנאה קובות ליד קיגל ירושלמי; כיסוני שיש-ברק לצד קרעפלאך; דג מלוח של סבתא של דפי עם שמן זית וזעתר טרי; וכנאפה מדהימה לצד עוגת שמרים אשכנזית מצוינת.
כשהסתכלתי על החבורה נזכרתי במה שכתב משה בר סימן טוב, שהיה אחד החברים המשפיעים בוועדה שבחרה את 40 הצעירים: "היה לי חשוב למצוא את האנשים שיודעים לחבר בין מערכות, לשים את האגו בצד ואת המשימה בחזית, אנשים שמבינים שהמפתח להתמודדות מוצלחת עם משברים ואתגרים הוא חיזוק הכוחות המלכדים והסולידריות החברתית בין כל חלקי העם".

גילוי מלא: ימי הסיור שנלוו לפרויקט המנהיגות הצעירה של גלובס נערכו בשיתוף ובחסות בנק הפועלים