מותר להגביל עובדים לא מחוסנים, לא ברור האם אפשר לפטר אותם

משרד המשפטים מקדם הצעת חוק שתאפשר לאסור על עובדים בענפים מסוימים שלא התחסנו להגיע לעבודה • עד שההצעה תצא לפועל, מה מותר ומה אסור למעבידים?

עובד התעשייה האווירית מתחסן במתקני החברה / צילום: אלון רון, התעשייה האווירית
עובד התעשייה האווירית מתחסן במתקני החברה / צילום: אלון רון, התעשייה האווירית

החלטת חברות שונות במשק להטיל מגבלת על עובדיהן הלא מחוסנים מתיישבת עם המגמה של משרד המשפטים לקדם הצעת חוק שתאפשר לאסור על עובדים בענפים מסוימים שלא התחסנו להגיע לעבודה.

צ'ק פוינט, מובילאיי, אינטל ולאומי: מי יחייב את העובדים להתחסן?

בזמן שבמשרדי הממשלה מתמהמהים בקבלת החלטה על נוסח הצעת החוק, הסוגיה הגיעה לפתחו של בית הדין לעבודה בתל אביב. זאת לאחר שהמועצה האזורית כוכב יאיר סירבה לאפשר לסייעת בחינוך המיוחד המסרבת להתחסן להגיע לעבודה.

המועצה דרשה בדיקת קורונה שלילית אחת לשבוע, אך הסייעת סירבה ועתרה לבית הדין כדי שיחייב את המועצה להשיבה לעבודה. בית הדין, בראשות השופטת מירב קליימן, דחה את ההחלטה בבקשתה עד לקבלת עמדת היועץ המשפטי לממשלה (בתוך שבעה ימים) ועד שיוגשו סיכומי הצדדים.

עד יום ראשון (7.3.21) הייתה הסייעת בחופשה בתשלום שכר מלא, ומיום זה יצאה לחופשה - על חשבון ימי החופשה שלה. בינתיים, ובהיעדר חקיקה, במשרד החינוך לא אוסרים על מורות שאינן מחוסנות להגיע לעבודה, לצד עידוד המורות להתחסן.

הכיוון: עובדים בקבלת קהל יחויבו להתחסן

החלטת בית הדין נותנת רוח גבית למעסיקים ולמשרד המשפטים להגביל את הגעתם של עובדים לא מחוסנים למקומות עבודה. לפי ההצעה הנבחנת במשרדי המשפטים והבריאות, רק מחוסנים, מחלימים ומי שיציג בדיקת קורונה שלילית יוכלו להגיע למקומות עבודה שייקבעו. נוסח הצעת החוק טרם נקבע סופית, והוא נמצא בדיונים למעלה משבועיים.

לפי טיוטת הצעת החוק, הגורם האחראי על מקום העבודה יהיה חייב למנוע את כניסת העובד לעסק. סוג מקומות העבודה שאליהם תוגבל כניסה עוד לא נקבע. בהצעה נכתב כי המקומות ייקבעו "בשים לב להיקף האנשים שבאים במגע עם העובד, מאפייניהם, אופי העסק והעיסוק, וכן בהתחשב במי שיש לגביו הצדקה רפואית שלא להתחסן". הכוונה היא למנוע מעובדים להגיע לעסקים שאליהם מגיע קהל רחב.

בריאות העובדים מול פגיעה בפרטיות

אחת הסוגיות שלא הובהרו בהצעה היא מה האפשרויות שיעמדו לפי החוק בפני מעסיק שיוטל עליו למנוע הגעת עובד שלא התחסן. כלומר, האם הוא יצטרך למצוא לו תפקיד שניתן לבצע מהבית, והאם יוכל לפטרו, כפי שהחליטה שופרסל.

הדיון בסמכות המעסיקים לאסור על עובדים לא מחוסנים להגיע למקומות העבודה מעמיד שיקולים של פגיעה בבריאות הציבור, זכותו של מעסיק לשמור על בריאות עובדיו והרצון לאפשר פתיחה של המשק, אל מול טענה לפגיעה בזכויות יסוד של העובדים, פגיעה בפרטיותם ואפליה אסורה על בסיס מוגבלות או השקפה.

האבסורד במצב הנוכחי הוא שלקוחות בענפים שנפתחו לפי התו הירוק חייבים להציג חיסון או בדיקת קורונה, בעוד שהעובדים אינם מחויבים בכך. הצעת החוק הנבחנת במשרד המשפטים תוכל לפתור מצב זה.

חוות-דעת משפטית של עורכי הדין נחום פינברג ואורלי אבירם, שהוזמנה על-ידי התאחדות התעשיינים, הגיעה למסקנה שלפיה גם ללא חקיקה מעסיק רשאי להרחיק ממקום העבודה עובד שלא התחסן נגד קורונה, להעביר אותו תפקיד או לפטרו. זאת בשל המצב החריג, וכחלק מחובת המעסיק לשמור על בריאותם של העובדים במקום העבודה.