מתקפת החות'ים בסעודיה: עשרות טילי שיוט ומאות רחפני תקיפה

הודעת ממשלת ביידן על הוצאת החות'ים מרשימת ארגוני הטרור, והצעדים שעשה לקראת חזרה להסכם הגרעין עם איראן, הביאו להחרפת מלחמת האזרחים בתימן, ובעיקר להתגברות ההתקפות של החות'ים על סעודיה • אמש הותקפו מטרות אזרחיות בדרום מזרח סעודיה, לרבות על מתקני נפט של ארמקו, מה שמוביל לעליית מחירי הנפט בעולם

מתקנים של ארמקו הסעודית./ צילום: רויטרס Ahmed Jadallah
מתקנים של ארמקו הסעודית./ צילום: רויטרס Ahmed Jadallah

ההודעה של ממשל ביידן לפני שבועיים על הוצאת החות'ים מרשימת ארגוני הטרור, והצעדים שעשה לקראת חזרה להסכם הגרעין עם איראן, הביאו להחרפה מיידית ומהירה של מלחמת האזרחים בתימן, ובעיקר להתגברות ההתקפות של החות'ים על סעודיה. אתמול (א') בלילה היה כבר שיא של שיגור עשרות טילי שיוט ומאות רחפני תקיפה אל עבר מטרות אזרחיות בדרום מזרח סעודיה, לרבות על מתקני נפט של חברת ארמקו, מה שמוביל לעליית מחירי הנפט בעולם כולו, והוא עבר את סף ה-70 דולר לחבית - המחיר הגבוה ביותר מאז ינואר 2020. דובר ממשלתי בריאד פרסם הודעה ולפיה "פעולות חבלה שכאלה לא פוגעות רק בממלכת סעודיה, אלא גם בביטחון של אספקת האנרגיה לעולם וביציבותה, ומכאן בכלכלה העולמית".

המורדים החות'ים הודיעו כי נוסף על הפגיעה במתקן הנפט, הם תקפו מטרות בדמאם, עסיר וג'אזאן, הנמצאות במזרח סעודיה, הרחק מגבול תימן וקרוב בהרבה לאיראן. לטענת משרד ההגנה של סעודיה, מקצת הטילים המל"טים (מדגם סמד 3 האיראני) והרחפנים התוקפים יורטו, ורסיסים של היירוטים נפלו גם בשכונות מגורים.

לפחות אחת מההתקפות, על מאגרי נפט בנמל ראס תנורה במזרח סעודיה, מיוחסת לאיראן, שכן כיוון התקיפה היה ממזרח ולא מדרום, שם שוכנת תימן. כוחות הביטחון של סעודיה אומרים כי בידיהם הוכחות לכך שאיראן היא האחראית לתקיפה הזו. טהראן לא הכחישה רשמית מעורבות כזו.

המתקפה הגיעה לאחר הפצצה של סעודיה התומכת על בסיסי המורדים  בצנעא ובמחוזות אחרים בתימן, הפצצת תגובה על מתקפת טילים ומל"טים קודמת על השטח הסעודי.

מלחמת האזרחים בתימן פרצה ב 2015, ובמהלכה נהרגו כ-130 אלף בני אדם, לפחות 12 אלף מהם אזרחים.

שגרירות ארה"ב בסעודיה פרסמה גינוי למתקפה: "התקיפה החות'ית הנפשעת על אזרחים ותשתית חיונית היא הפגנה של חוסר כבוד לחיי אדם וזלזול במאמצי השלום. ארה"ב עומדת לצדה של סעודיה ותושביה. יש לנו מחויבות חזקה לביטחונה".

אלא שבריאד מאשימים את וושינגטון כי הצעדים שנקטו לטובת החות'ים ואיראן, נתנו להם גיבוי ותעוזה להחריף את המלחמה. גורם סעודי בכיר אמר "ארגון טרור הוא זה התוקף מטרות אזרחיות, והאמריקאים נתנו פרס לטרוריסטים החות'ים במקום לעזור במאבק נגדם".

הנקודה הישראלית חשובה במיוחד. תימן עשויה לשמש עוד בסיס פעולה נגד ישראל בטילים לטווח בינוני ובמל"טים, והתקיפות כלפי סעודיה מספקות מידע חשוב על היכולות של איראן והגרורה החות'ית שלה בתימן. בנוסף, לא מן נמנע כי הסעודים משתמשים בטכנולוגיות הגנה ישראליות אל מול המתקפות של החות'ים.