מה מחפש עו"ד גיא גיסין באג"ח של חברת אמפל שקרסה?

קבוצת משקיעים בהשתתפות גיסין מעוניינת לרכוש אג"ח של החברה בהיקף של כ-7.5 מיליון שקל

עו"ד גיא גיסין / צילום: איל יצהר
עו"ד גיא גיסין / צילום: איל יצהר

עו"ד גיא גיסין, המוכר היטב בשוק הסדרי החוב, הופך למשקיע. גיסין פרסם בשמו וכחלק מקבוצת משקיעים הצעה מפתיעה לרכישת אג"ח של חברת אמפל, לשעבר בשליטת איש העסקים יוסי מימן. היקפה הכספי של ההצעה כ-7.5 מיליון שקל, לפי תשלום בטווח של כ-23-32 אגורות לכל איגרת מבין שלוש הסדרות שהנפיקה אמפל. 

תוקף ההצעה נקבע עד יום רביעי הבא (17.3), והמציעים מציינים כי היא תמומן ממקורותיהם העצמיים. עוד מציין גיסין בהצעה, כי אין בידי המציעים "מידע נוסף מלבד המידע אשר פורסם לציבור על ידי  החברה או מי מטעמה". 

הצעתו של גיסין התפרסמה ימים ספורים לאחר שנאמני האג"ח של החברה הקורסת אמפל עדכנו על קבלת סכום של 89 מיליון דולר מהמפרק האמריקאי שמונה לה בעבר. נראה כי גיסין ושותפיו מזהים פוטנציאל בהחזקת האג"ח, בזכות סכומים אותם צפויים לקבל המחזיקים מקופת הפירוק של אמפל, המוערכים בכמה מאות מיליוני שקלים בסך הכול, מתוך חוב אג"ח כולל בסך כ-1 מיליארד שקל של אמפל למחזיקים בעת קריסתה.

מנוהלת כבר שנים בידי מפרק אמריקאי

בעבר הוערך כי התספורת למחזיקי האג"ח של אמפל תעמוד על כ-50%, וזאת בזכות מכירת החזקותיה בנכס העיקרי שלה - 12.5% מחברת צינור הגז EMG - לקבוצת דלק ולכמה שותפים נוספים, בעסקה שהתמורה ממנה התקבלה בידי המפרק בשנת 2019. בעקבותיה פנה המפרק לאישור ביהמ"ש לחלוקת דיבידנד של כ-50 מיליון דולר לנושי אמפל.

EMG היא חברה המחזיקה בצינור ימי להובלת גז טבעי בין אשקלון ומערכת ההולכה המצרית באזור אל-עריש. החזקתה של אמפל בה הובילה לקריסת עסקיה לפני כעשור, בעקבות שיבושים באספקת הגז הטבעי מהספק המצרי וכמה פיגועים שאירעו בצינור, שהפחיתו את אספקת הגז ממצרים לישראל. זאת עד להפסקתה המלאה בשנת 2012 וביטול הסכם הגז בין שתי המדינות - מה שהותיר את מחזיקי האג"ח של אמפל בפני שוקת שבורה.

עסקיה של אמפל מנוהלים כבר שנים ארוכות תחת פיקוח בתי המשפט האמריקאיים, בניהול המפרק האמריקאי אלכס ספיז (Alex Spizz) שקיבל את החברה לידיו כבר בשנת 2013. בארץ ייצג עו"ד עופר שפירא את מחזיקי האג"ח בהליכים הממושכים שהתנהלו מול מימן ואמפל לגביית החוב.

טרם קריסתה, ההחזקה בחברת צינור הגז הניבה למימן הון עתק, בעיקר בעסקאות בעלי עניין שבהן מכר לאמפל ולגופים מוסדיים בין השנים 2005-2007 מניות של EMG תמורת סכום כולל של כ-1.3 מיליארד שקל. זאת נוסף ל"כסף קטן" בדמות תזרים שוטף של תגמולים בהיקף מצטבר של עשרות מיליוני שקלים שקיבל עבור התפקידים שמילא באמפל.