פיילוט הטיסה הבטוחה של אל על יצא לדרך. מה זה אומר?

אל על השיקה הערב את פיילוט "טיסה בטוחה", שכולל בדיקות קורונה עם תוצאות תוך כרבע שעה

עמדות הבדיקה המהירה של אל על, כחלק מפיילוט הטיסה הבטוחה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
עמדות הבדיקה המהירה של אל על, כחלק מפיילוט הטיסה הבטוחה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

נוסעי אל על בטיסה 003 שהמריאה הערב מתל אביב לניו יורק השתתפו בפיילוט שהוגדר "טיסה בטוחה". הפיילוט כולל תגבור בדיקות אנטיגן, כלומר בדיקה מהירה לקורונה שתוצאותיה מתקבלות תוך כרבע שעה.

הנוסעים מגיעים לשדה התעופה עם בדיקת PCR שנעשתה 72 שעות לפני הטיסה. כעת, במסגרת הטיסה הבטוחה, הנוסעים שאינם מחוסנים או מחלימים (כולל ילדים), יעברו בנוסף, בדיקת אנטיגן בשדה התעופה. המטרה היא למגר אפשרות של העלאת נוסעים הנושאים נגיף קורונה שייתכן שלא אותר בבדיקת ה-PCR המקדימה. נוסע שיימצא חיובי בבדיקת האנטיגן בשדה התעופה לא יורשה לעלות לטיסה, יחד עם בני משפחתו. הנוסעים יוכלו לקבל החזר כספי על הטיסה.

באל על מתכוונים לבצע פיילוט דומה בטיסה שתתקיים מניו יורק לתל אביב - כך אמר מנכ"ל אל על, אביגל שורק. "המתווה יאפשר לאל על לסייע לממשלת ישראל בהחלטות לפתיחת השמים ובהמשך לשיקום תעשיית התיירות, לרווחת כלכלת ישראל", ציין שורק. לשאלה האם המערך ייקר את מחירי הטיסות, אמר שורק כי "המטרה שלנו היא לוודא מנגנון בטוח שיעודד את ענף התעופה. שאלת התמחור והעלויות של המערך כרגע היא משנית". עם זאת, יש להניח שהעלויות יושתו על הנוסעים כאשר מדובר בעלות של כ-15 דולר לבדיקה.

אביגל שורק, מנכ"ל אל על / צילום: מיכל רז חיימוביץ
 אביגל שורק, מנכ"ל אל על / צילום: מיכל רז חיימוביץ

בדיקת האנטיגן היא בדיקה מהירה המבוצעת באמצעות ערכת בדיקה אישית וחד פעמית, המזהה את החלבון הייחודי המאפיין את נגיפי הקורונה בשלב המדבק. תוצאה שלילית בבדיקת אנטיגן מהווה אינדיקציה לכך שהנבדק אינו מדבק בטווח של 48 עד 72 שעות ממועד הבדיקה. ביצוע בדיקת האנטיגן בנוסף לבדיקת PCR מוסיפה רובד נוסף של הגנה לכלל הנוסעים בטיסה.

פרופ' גילי רגב, מנהלת היחידה למניעה ובקרת זיהומים במרכז הרפואי שיבא, ציינה כי הבדיקות המהירות מיושמות במרכז הרפואי מאז חודש ספטמבר וכי הבדיקות מיועדות לכל גיל. עוד ציינה כי גם צוותי הקרקע יוכלו לבצע את הבדיקות עבור הנוסעים: "כל אחד יכול ללמוד לבצע את הבדיקה לאחר שיעבור הסמכה".