מיקרוסופט מציגה: מסע וירטואלי אל תוך הענן

ענקית התוכנה השיקה סיור וירטואלי בדאטה סנטר שממחיש את האופן שבו היא מתכוונת לעמוד בהבטחה לשימוש ב-100% אנרגיות מתחדשות עד 2025 • דאטה סנטרים נחשבים למתקנים מבודדים וסודיים ממש כמו מתקנים צבאיים מסווגים

מפה של דאטה סנטר אופייני של מיקרוסופט / צילום: מיקרוסופט
מפה של דאטה סנטר אופייני של מיקרוסופט / צילום: מיקרוסופט

ענקית התוכנה והענן מיקרוסופט משיקה אתר אינטרנט חדש ובו סיור וירטואלי שמספק הצצה נדירה לתוך מתחמי חוות השרתים שלה. זאת על רקע ההפסד המסתמן במכרז "נימבוס" לאספקת שירותי ענן לממשלה, ועל רקע התחרות הגוברת בשוק הענן העולמי, בעיקר מול אמזון גוגל (וגם אורקל ויבמ).

הדאטה סנטר שמציגה מיקרוסופט בסיור הווירטואלי, לטענתה, דומה לדאטה סנטר שמוקם בישראל והשקתו צפויה בתחילת 2022, לא יאוחר משנה מהיום.

מלבד חוות שרתים והצגה מדגמית של ארונות ושרתים מבפנים, מספק הסיור הצצה לצד הפחות מדובר, אך החשוב לא פחות, שמהווה אתגר עצום לחברות הענן - הצריכה האנרגטית של הדאטה סנטרים. קצב הפקת הדאטה צפוי בעשור הקרוב רק ללכת ולהתגבר, במיוחד עם כניסת הרכב האוטונומי, הערים החכמות וריבוי שירותים מבוססי בינה מלאכותית. כך, עלולה צריכת האנרגיה של דאטה סנטרים ברחבי העולם להוות אתגר לשוק האנרגיה העולמי, הן בהיבט של עלויות והן בהיבט האקולוגי.

כדי לספק אנרגיה זולה שתאפשר להפחית עלויות ותאפשר רצף תיפקודי של הדאטה סנטרים, מיקרוסופט משקיעה משאבים בפיתוח מקורות אנרגיה חלופיים או אתרים חלופיים - למשל תחת פני הים - שיאפשרו לחסוך במשאבים, תוך שמירה על הסביבה. החברה מבטיחה "שימוש ב-100 אחוז אנרגיות מתחדשות עד 2025".

כיום מפעילה מיקרוסופט 200 דאטה סנטרים, ב-34 מדינות, שמקושרים בינהם בכ-264 אלף קילומטר של סיבים אופטיים. לדברי מיקרוסופט עשר מדינות צפויות להצטרך עוד השנה לרשימה וכי החברה מתכננת להוסיף "עוד 50 עד 100 דאטה סנטרים חדשים בכל שנה בעתיד הנראה לעין".

תהליך של הנחתת דאטה סנטר באמצעות אסדה לקרקעית הים / צילום: מיקרוסופט
 תהליך של הנחתת דאטה סנטר באמצעות אסדה לקרקעית הים / צילום: מיקרוסופט

הענן פותח שפע של שירותים בפני המשתמשים

הדאטה סנטרים שענקיות הענן העולמיות פורשות עשרות ומאות מהם ברחבי העולם, הם מתחמי ענק סודיים שהכניסה אליהם אסורה לציבור הרחב, ואף לעובדי החברה היא מתאפשרת על פי הרשאות נוקשות, בדומה למתקנים צבאיים מהסודיים ביותר.

המתחמים הללו כוללים שורה של אולמות ובהם מותקנים עשרות ומאות ארונות המכילים מאות ואלפי שרתים מסוגים שונים, שנועדו לאפשר לממשלות וארגונים לבצע את אחד התהליכים המרכזיים של מה שמכונה טרסנפורמציה דיגיטלית - המעבר משירותים לא מקוונים או שירותים ממוחשבים מיושנים - לאונליין. במסגרת הזו המעבר לענן מהווה נדבך מרכזי שמשמעותו שארגונים מוותרים על הבעלות שלהם על השרתים - המחשבים המרכזיים שלהם, באופן מלא או חלקי, ועוברים להשתמש, מרחוק, בשרתים של חברות הטכנולוגיה הגדולות.

המעבר הזה מאפשר לארגונים וממשלות חיסכון בעלויות, משום שהוא חוסך את הצורך של ארגונים לרכוש שרתים ולתחזק אותם, הוא מאפשר להם לשכור משאבי מיחשוב ואחסון אך ורק על פי צריכה, במודל שאפשר לכנותו "שכירות גמישה".

אבל הענן לא חוסך רק את הצורך ברכישת מה שמכונה "ברזלים", אלא הוא פותח בפניהם שפע של אפליקציות ושירותים שחברות צד שלישי מציעות בענן, כמו הגנת סייבר, ניתוחי מידע, ועוד. השימוש בענן לא רק מייעל את העבודה, מזרז ומפחית עלויות, אלא גם מקל על חברות וממשלות להוסיף ללקוחות או אזרחים שירותים חדשים ומגוונים.