צ'ק אין | פיצ'ר

בענף התיירות הנכנסת מודאגים: "מתווה הכניסה לארץ לא ישים"

"מתווה תיירות נכנסת" שהושק באחרונה כולל מגבלות ובדיקות קפדניות, ובענף סבורים כי הוא לא ישים • גידי מרק, מנכ"ל תגלית: "אם ישראל לא תאפשר לתיירים ממדינות אחרות להיכנס, יש לצפות לתגובת נגד שבה מדינות יסגרו שערים לישראלים"

קבוצת תגלית בטיול בארץ. יש הזדמנות למנף את המצב ולשקם את התיירות / צילום: באדיבות תגלית
קבוצת תגלית בטיול בארץ. יש הזדמנות למנף את המצב ולשקם את התיירות / צילום: באדיבות תגלית

אחרי שנה בלי תיירות, יצא לדרך השבוע הסכם הבועה, Bubble Travel בין אוסטרליה וניו זילנד. על פי ההסכם, אזרחי שתי המדינות יהיו פטורים מבידוד. אלפים חצו את ים טסמן בטיסות כבר ביום הראשון לפתיחה ההדדית של התיירות והחגיגות היו בעיצומן. באותה שעה, שר התיירות של יוון האריס תיאוהאריס שעלה בזום במסיבת עיתונאים מתח ביקורת על המדיניות הישראלית שמחד מברכת את יוון שתקבל את התייר הישראלי (באינטרס מובהק שלה כמובן) ומאידך הדדיות לא תימצא בסביבה משום שתיירים מחוסנים מיוון לא ממש יוכלו לבקר בישראל. תיאוהאריס אמר: "זה לא הגיוני לחסן את כולם במדינה ואז להטיל הגבלות. אנחנו נעשה מאמצי הידברות להסיר את המגבלות האלה, ומקווים מאד שהממשלה שלכם תסיר את הבירוקרטיה בצד שלכם כמו שאנחנו עשינו בצד שלנו".

את ההיגיון אפשר להמשיך לחפש ב"מתווה תיירות נכנסת" שפורסם בשבוע שעבר. משרדי התיירות והבריאות הוציאו הודעה משותפת המבשרת כי "החל מה-23.5.21 שערי ישראל ייפתחו". בכוכביות ובאותיות הקטנות המתווה שיפתח את שערי ישראל מתייחס לכניסת תיירים מחוסנים בקבוצות בלבד, על פי מכסה שתיקבע. עוד פורסם כי "התיירים ידרשו לעבור בדיקת PCR לפני העלייה למטוס, ובדיקות PCR וסרולוגיה להוכחת החיסון או ההחלמה, בהגעתם לנתב"ג. לצד זאת ימשיכו לקיים מגעים עם המדינות להסכמי הכרה בתעודות חיסון, במטרה לייתר את הצורך בבדיקה הסרולוגית". שר הבריאות, יולי אדלשטיין אף צוטט באומרו: "פתיחת התיירות היא בשורה חשובה לאחד הענפים שניזוקו במיוחד בשנת הקורונה", שרת התיירות אורית פרקש הכהן מסרה: "רק פתיחת התיירות הבינלאומית הנכנסת תצליח באמת להחזיר את ענף התיירות, המסעדות, ההארחה, האתרים, מורי הדרך, ההיסעים ועוד רבים שיוכלו לחזור ולהתפרנס בכבוד".

פספוס הכנסה של מיליארדי שקלים 

אז למה אנשי התיירות הנכנסת נרגשים פחות? לא רק בגלל שרב הנסתר על הגלוי (מאלו מדינות תותר כניסת תיירים? איך תובטח הפרטיות לתיירים שיסכימו לבדיקת דם, מה יעלה בגורל תייר שהבדיקה הסרולוגית שלו שלילית?). שאלות שהופנו למשרד הבריאות נענו כי "בימים הקרובים המתווה יעוגן במסמך מקצועי שיסכם את הפרטים". מסמך כזה טרם פורסם ובענף מודאגים ולא במקרה. "ישראל נסגרה לתיירות מאז מרץ 2020, יותר משנה היה זמן לגבש מתווה וזה לא נעשה פשוט כי אין סנכרון בין המשרדים הממשלתיים. יד ימין לא מתואמת עם יד שמאל. יש לנו הזדמנות למנף את המצב הייחודי של ישראל, לקדם יעדי תיירות כמו אילת שהיום המחיר שם לא פקטור אל מול היתרון הבריאותי שלה כיעד תיירות, לאפשר לעוד חברות לטוס לפה. הפוטנציאל הכלכלי משקף פספוס הכנסה של מיליארדי שקלים למדינה לאור אפס מחשבה בקבלת החלטות. שחררו הודעה לעיתונות עוד לפני שבאמת גובש מתווה. האבסורד שקיים כבר שנה ממשיך", אומר גורם בכיר בענף התעופה.

את התסכול אפשר למצוא גם אצל מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת, יוסי פתאל: "נושא התיירות בעולם עבר למשרדי הבריאות ממשרדי התחבורה והתיירות. משרד הבריאות לא מבין תיירות וזה לא התפקיד שלו להבין אבל מה שקורה הוא שאנחנו תקועים מאחור. אם רוצים תיירות, חייבים לפתוח את הראש ולאמץ סטנדרטים בינלאומיים. התיירות הנכנסת מספקת 10% ממקומות העבודה בפריפריה. כמה זמן הם יוכלו לשרוד בלי תיירות נכנסת שמייצרת מיליארדי שקלים הכנסות? 40% מבתי המלון עדיין סגורים, 140 חברות תיירות נכנסת ואלפי עובדים במעגלי פרנסה שונים, תלויים בקבוצות המאורגנות".

וסי פתאל, מנכ"ל לשכת התיירות הנכנסת / צילום: רמי חכם
 וסי פתאל, מנכ"ל לשכת התיירות הנכנסת / צילום: רמי חכם

רוב המדינות שנפתחו לתיירות מתנות כניסת תיירים בבדיקות קורונה. ישראל, על פי מה שידוע כעת, דורשת שתיירים יעברו בדיקת דם לטובת בדיקה סרולוגית (רמת הנוגדנים). האם תיירים יהיו מוכנים לעבור בדיקת דם בכדי לטייל במדינה כלשהי? פתאל סבור שבין מאות האלפים שממתינים להיכנס לישראל יהיו מי שלא יחששו מהרעיון. "אלא שיש פה אתגר תדמיתי כי בדיקת דם עלולה להיות כר פורה לתיאוריות קונספירטיביות. אם משרד הבריאות מתעקש על בדיקה סרולוגית, הנכון הוא לאפשר לתיירים לבצע אותה במדינות שלהם. ואם יוחלט שהבדיקה תתבצע בארץ, זה יהיה חייב להיעשות באופן שיבטיח את פרטיות הנבדקים".

"הרעיון של הבדיקה מבטא את הגישה של ישראל שמצפה שיאמינו למסמכים שלה בתעודת המתחסן אבל היא לא מאמינה למסמכים של מדינות אחרות", אומר פתאל. "ישראל לא מאמינה לאף מדינה כשהיא רוצה שכולם יאמינו לה. ישראל לא מאמצת סטנדרטים בינלאומיים לבדיקות סרולוגיות או לאישורי חיסונים וזה הפלונטר של התיירות; באיחוד האירופאי הולכים על דרכון ירוק, אם ישראל תאמץ את התקן ותכיר בו, מחוסנים ממדינות האיחוד יכלו לבקר בישראל. יש לנו רשימה של מאות אלפים שרוצים להגיע לפה מכל מיני מדינות. לוקח חצי שנה לארגן קבוצה, אנחנו חודש לפני התאריך ומה שיש לנו זה 'כאילו מתווה'. לישראלים המחוסנים מותר לטייל במדינות שונות ולחזור בלי בדיקה סרולוגית או בלי בידוד, אבל תיירים שמחוסנים כמו הישראלים יידרשו בבדיקה - אז מה ההיגיון הרפואי? כל עוד לא מציגים סימוכין לסיכון רפואי אנחנו מתמודדים מול קבלת החלטות תמוהה. אימוץ של סטנדרטים בינלאומיים יקלו גם על העומסים בשדות התעופה. אומרים שיש מתווה אבל אין. יש אולי כוונה אבל הפער בין כוונה למתווה ישים הוא תהום".

פתאל ואנשי לשכתו הגישו לאורך השנה עשרות מתווים מפורטים לתיירות נכנסת. המתווים כללו התנהלות לתיירים מחוסנים בקפסולה המנותקת מהאזרחים בכל ממשק אפשרי כולל שעות ביקור מסוימות באתרים. המתווים שהוגשו נערמים למרות שהם משקפים תוכנית סדורה ומפורטת. "אנחנו מברכים על כל התחלה אבל מצפים לשמוע גם מה כן ולא רק מה לא", אומר פתאל.

תגלית: אפשר להסיר את החשדנות

בימים אלה מסיירות בישראל קבוצות בודדות של פרויקט תגלית. מדובר בתיירים שקיבלו אישור להגיע לתקופה ארוכה, אחרי שנשארו בבידוד. חלקם נשאר להתגייס לצה"ל. התיירים הללו מהווים שיעור זניח מהמספרים שתגלית רגילה אליהם ובחברה מצפים בכיליון עיניים לאור ירוק למתווה. גידי מרק מנכ"ל תגלית אפילו אופטימי. "יש לנו 80 אלף איש שרוצים לבוא. עד סוף מאי 90% מהם יהיו מחוסנים. בהסתמך על סיורים שעשינו ל-1,400 צעירים בשנה הזו, שבאו לתקופות ארוכות ועברו בידוד - אנחנו יודעים שאפשר לנהל את זה בזהירות. אף לא אחד מהם נדבק או הדביק וכפי שאנחנו עושים כבר 20 שנה, על כל אחד מהם יש לנו מידע מפורט".

בשנה רגילה תגלית מביאה לישראל כ-45 אלף מבקרים צעירים שמטיילים בעיקר מחוץ לערים הגדולות. "בעוטף עזה ובנגב אנחנו מחזיקים אלפי משפחות שחיות על הכנסות תגלית שבשנה מסתכמות בחצי מיליארד שקל", אומר מרק. "אפשר לשמור על משמעת מקסימלית ולהסיר לאט את החשדנות של המדינה. ברגע שהמתווה יאושר אנחנו ערוכים להביא קבוצות באופן מיידי. אנחנו בעד בדיקות הדם ובעד כל דבר שיחדש את התיירות. תגלית הוא פרויקט שגם ממומן על ידי משרד ראש הממשלה שתומך בחידוש הסיורים גם מהבחינה התדמיתית והערכית. אם ישראל לא תאפשר לתיירים ממדינות אחרות להיכנס - כדאי לה לצפות לכך שתהיה תגובה מנגד ומדינות יתחילו לסגור שערים לישראלים".

ממשרד התיירות נמסר בתגובה: "לאחר תקופה של יותר משנה, בה השמים בישראל סגורים לתיירים, הסיכום אליו הגיעה שרת התיירות עם שר הבריאות, לפיו, בשלב הראשון, תתאפשר הכנסת קבוצות של תיירים מחוסנים - הוא בשורה של ממש לענף התיירות בישראל ובמיוחד לערים המתבססות על תיירות נכנסת, כגון טבריה, נתניה, חיפה ירושלים, נצרת ותל אביב. הכנסת תיירים על פי המתווה, המהווה צעד ראשון בלבד, צפויה להתחיל ב-23 במאי. יודגש, כי מדובר במתכונת מוגבלת, לקבוצות תיירים מחוסנים, לפי דרישת משרד הבריאות. זאת, כדי לבחון מעשית את התאמתו של המתווה. בהמשך לכך, העדפה תינתן לקבוצות, אשר כניסתן תסייע באופן המירבי להתאוששות תעשיית התיירות בישראל ובמיוחד לחזרתם לעבודה של מורי הדרך, עובדי ענף ההסעות וכלכלת ערי התיירות. על פי הסיכום האמור, מדי מספר שבועות יורחבו ההקלות בתנאי הכניסה של תיירים לישראל, והכל בהתאם לרמת התחלואה בארץ ובעולם באותה עת".

ממשרד הבריאות נמסר: "במהלך המגפה ראינו הרבה זיופים גם של תעודות החלמה גם של בדיקות קורונה וגם של בדיקות סרולוגיות. עם הגעה להישג המשמעותי של שליטה על תחלואה במדינת ישראל - אחת החזיתות המשמעותיות שנשארו היא מניעת תחלואה מיובאת מחו"ל ולכן ההקפדה על הגבולות היא אחד הדברים הכי חשובים כיום. הדרך לוודא שאדם מחוסן כיום היא בבדיקה סרולוגית הנעשית בארץ ומשרד הבריאות מקדם בדיקה מהירה בנתב"ג. בנוסף, פועלים עם משרד החוץ לייצר הסכמים להעברת מידע אמין לגבי החיסון ממדינות שונות - כשזה יהיה זמין מאותן מדינות לא יהיה צורך בסרולוגיה. כמו כן, החל תהליך לבדיקת אישור תוצאות ממעבדות מוכרות בעלות תו תקן מתאים, איתן יהיה הסכם להעברת מידע ישירות מהמעבדה שיוכר ע"י מדינת ישראל".