בית המשפט נגד קרן הגשמה: הסכמי השקעה שנערכו ללא שפורסם תשקיף כחוק הם הסכמים בלתי חוקיים

חוזים שמשקיעים בקרן הגשמה התקשרו בהם בסכומים של 1.55 מיליארד שקל לגבי 250 פרויקטים ששיווקה הקרן, ללא פרסום תשקיף כנדרש בחוק, הם הסכמים לא חוקיים - כך קבעה השופטת רות רונן מביהמ"ש הכלכלי בת"א • "פרסום תשקיף הוא 'שער הכניסה' לתחולת דיני ניירות ערך"

השופטת רות רונן / צילום: יוסי זמיר
השופטת רות רונן / צילום: יוסי זמיר

השופטת רות רונן מבית המשפט הכלכלי בתל אביב קבעה כי חוזים שמשקיעים בקרן הגשמה התקשרו בהם בסכומים של 1.55 מיליארד שקל לגבי 250 פרויקטים ששיווקה הקרן, ללא פרסום תשקיף כנדרש בחוק, הם הסכמים לא חוקיים מאחר והם פוגעים בתכלית החוק.

בהתאם אישרה רונן בקשה לאישור תובענה ייצוגית שהגישו משקיעים בקרן הגשמה ללא שהוצג להם תשקיף כנדרש בחוק נגד קרן הגשמה וחברת בת שלה. הבקשה נגד מייסדי הקרן המחזיקים במניות חנניה שמש ואבנר (אבי) כץ, שגם משמש כיו"ר הדירקטוריון ונושאי משרה בחברה נדחתה.

רונן קבעה כי בהיעדר פרסום תשקיף כאשר הייתה חובה לעשות כן והייתה חובה לפרסם, לא ניתן להניח כי ההסכמה לציבור המשקיעים תקפה, ולכן החוזים שנחתמו "נגועים באי חוקיות יסודית וכריתתם בתי חוקית".

"החוק ביקש למנוע התקשרות לרכישת ניירות ערך ללא פרסום התשקיף ומבלי שדיני ניירות הערך יחולו על ההסכם. משכך הצעה ומכירה של ניירות ערך תוך הפרת חובת התשקיף מנוגדת לתכליות ולמטרות הבסיסיות של חוק ניירות ערך", קבעה רונן.

"פרסום תשקיף הוא 'שער הכניסה' לתחולת דיני ניירות ערך. התשקיף מגשים את התכליות עליהן מבוסס החוק: הגנה על ציבור המשקיעים, הבטחת גילוי נאות בעת הקצאת ניירות הערך וקידומו של שוק ניירות ערך יעיל ומשוכלל".

המשקיעים תבעו השבה של מלוא ההשקעה ורונן קבעה כי הם הצליחו להוכיח כי קיימת אפשרות סבירה כי ההליך יוכרע לטובתם בנוגע להשבת ההשקעות "בהיות הסכם ההשקעה חוזה בלתי חוקי".

עו״ד אלירם בקל / צילום: אתר משרד בקל-גזית
 עו״ד אלירם בקל / צילום: אתר משרד בקל-גזית

ההחלטה התקבלה במסגרת תביעה ייצוגית שהוגשה על ידי התובעים הייצוגיים תום רייס וגיא ויזנר המיוצגים על ידי עורכי הדין עו" ד אלירם בקל ומור ליברמן ממשרד גזית בקל ועורכי הדין חגי הלוי ומעיין פלטר. בתביעה נטען כי קרן הגשמה הפרה את חוק ניירות ערך בכך ששיווקה ומכרה ניירות ערך ללא פרסום תשקיף וכי בהיעדר תשקיף חמקו הקרן ונושאי המשרה מהצגה מלאה של המידע והציגו למשקיעים מידע מטעה וחלקי שהוביל אותם להשקיע באופן שגרם להם נזק.

קרן הגשמה טענה כי ההצעות לציבור חסו תחת החריג לחוק ניירות ערך כך שלא היו יותר מ-35 איש בכל מסלול ולא נדרש פרסום תשקיף. טענה זו נדחתה ונקבע כי היה על הגשמה לפרסם תשקיף.

ההחלטה ניתנה על בסיס החומר שבתיק בית המשפט לאחר שהצדדים וירו על קיום חקירות.

קרן הגשמה היא חברה פרטית שהתאגדה בשנת 2009 ומבצעת השקעות במיזמי נדל"ן באמצות הקמת שותפויות מוגבלות נפרדות ביחס לכל מיזם. המשקיעים רכשו יחידות השתתפות בשותפויות המוגבלות מכוח הסכמים שנחתמו עם חברת בת של קרן הגשמה המשמשת כשותף הכללי בהשקעות הפרטיות של הקרן.