האם ישראל בדרך להסכם תיירות הדדי אמיתי עם בריטניה?

שר הבריאות יולי אדלשטיין נפגש עם שר הקבינט הבריטי ודן עמו באפשרות לפתיחת השמיים לתנועת נוסעים בין המדינות באמצעות מסדרון ירוק • ישראל אינה מכניסה תיירים לישראל מאז מרץ 2020, אולם הסכם כזה יחייב את שתי המדינות לקלוט תיירים

נתב"ג / צילום: צביקי אברמוביץ
נתב"ג / צילום: צביקי אברמוביץ

בהודעה שהופצה מטעמו של שר הבריאות יולי אדלשטיין, אחרי פגישה עם שר הקבינט הבריטי מייקל גוב האחראי על התיאום הממשלתי בטיפול בקורונה, יש התייחסות לאפשרות לפתיחת השמיים לתנועת נוסעים בין המדינות באמצעות מסדרון ירוק.

הסכם כזה יחייב את שתי המדינות לקלוט תיירים, ולא כפי שפועלת ישראל כיום - כאשר אינה מכניסה תיירים לישראל מאז חודש מרץ 2020.

גם מכיוונה של יוון נשמעה טרוניה על המדיניות הזו: שר התיירות של יוון מתח ביקורת על התנהלות הממשלה, שמחד מברכת על פתיחת יוון לתיירים הישראלים אולם מצידה לא מציעה כניסת יוונים.

נזכיר כי ב-23 במאי צפוי להיכנס מתווה תיירות נכנסת זהיר למדי לכניסת עשרות קבוצות של תיירים במסגרת מאורגנת בלבד. התיירים שיגיעו, על פי המתווה יעברו לא רק בדיקות PCR, אלא גם יידרשו לבדיקה סרולוגית (בדיקת דם). המתווה עדיין לא נוסח באופן סופי.

לא ברור האם במידה ויגובש הסכם הדדי עם בריטניה, יידרשו התיירים הבריטים לבדיקת דם עם בואם ארצה.

הסכמים הדדיים שמיושמים בין מדינות כוללים לדוגמה את אוסטרליה וניו זילנד. הסכם בועת התיירות בין המדינות מאפשר לתיירים של שתי המדינות, לנפוש במדינות ללא בידוד. מאז נכנס ההסכם לתוקף אלפים כבר נופשים בין שתי המדינות.

במידה וההצהרה של אדלשטיין תבשיל לכדי מתווה אמיתי, ישראל תידרש להדדיות. מצב התחלואה המעודד בבריטניה עשוי לפעול גם לטובת העוסקים בתיירות בישראל.