אופנהיימר | ראיון

"אנשים מחפשים את האינפלציה במזון, אך היא באה לידי ביטוי בעיקר בשוק המניות"

הראל גילאון מנכ"ל אופנהיימר ישראל סבור כי הווריאנט החדש לא צפוי להביא לאסקלציה בשוק המניות: "העולם נמצא במקום אחר מהמקום שבו היה במרץ 2020"

הראל גילאון - מנכל אופנהיימר ישראל / צילום: תמר מצפי
הראל גילאון - מנכל אופנהיימר ישראל / צילום: תמר מצפי

הדיווחים על התפשטות וריאנט הקורונה אומיקרון הצליחו להרעיד את שוקי המניות בעולם ביום שישי האחרון, אך לנוכח התגובה המתונה יחסית בתל אביב בתחילת השבוע, נראה שמוקדם עדיין להסיק מסקנות לגבי השפעתו הצפויה. בכל מקרה, לדברי הראל גילאון, מנכ"ל משותף של אופנהיימר ישראל, העולם נמצא כיום בנקודה אחרת מזו שבה פגש את נגיף הקורונה במרץ אשתקד.

"אני לא אפידמיולוג אך אני חושב שהעולם נמצא במקום אחר לעומת מרץ 2020, גם מבחינת כמות הבדיקות, גם מבחינת החיסונים וגם מבחינת האפשרות לעדכון החיסונים. אני מניח שמספר המקרים של נדבקים בווריאנט החדש יגדל אך באופן מועט.

"זה מלחיץ את כולם, ובצדק, אך דבר ראשון, עם הזמן אפשר יהיה לבדוק מה קורה למי שמחוסן, ובינתיים לא נראה שקורה לו משהו מאוד רציני. דבר שני, שצריך להמתין לתגובה של פייזר ומודרנה אם הווריאנט עמיד לחיסון הקיים או לא.

"לטעמי, אנו לא חוזרים לתגובות הראשוניות של המגפה. צריך לשים את הדברים בפרופורציות הנכונות. בישראל אף אחד לא רוצה להשית סגרים, אנשים רוצים לחזור לחיים רגילים. ישראל אומנם הגבילה כניסות של תיירים, אך היא לא תוכל להמשיך לעשות זאת אם זה לא יהיה הטרנד העולמי. אם לא נראה קטסטרופה אז יעכלו את המצב ובזה הדבר יסתיים.

"יכול להיות שניכנס להגבלות. באירופה למשל עוד יש הגבלות בשל הדלתא, אירופה אכולת קורונה, ולדעתי נראה הגבלות בחג המולד. חלק מהמדינות לא הגיעו לחיסון מלא של האוכלוסייה, ובחלקן גם אין רצון לשיתוף פעולה עם הסגרים. קשה לשתף פעולה עם ההגבלות הללו, נמאס לאנשים".

לדבריו, "אצלנו, העלייה בתחלואה נבלמה עם ירידה במקדם ההדבקה מ-1.1 ל-1.05. הילדים יתחסנו בקצב כזה או אחר, ואני חושב שבישראל זה ייעצר. או שנגלה חלילה שמדובר בווריאנט מדבק יותר. גם אם הוא פחות עמיד לחיסון לא נראה שמדובר במחלה קשה, ואם החיסון החדש יפותח, נוכל לטפל בבעיה".

אם הולכים על תרחיש השלילי, מה זה אומר מבחינת הבנקים המרכזיים?
"הבנקים המרכזיים שינו גישה, שכוללת את כל הבנקים בעולם, והיא שעליות המחירים הן תוצאה מביקושי פוסט קורונה שיצרו לחץ על שרשראות האספקה, ובעצם זהו משהו מאוד זמני. כבר אפשר לראות נתונים שבלוס אנג'לס יש ירידה במספר המכולות שממתינות לפריקה, אז הבנקים המרכזיים אומרים שאנחנו לא באינפלציה ארוכת-טווח, יש אומנם עליית מחירים אך זה יתאזן בהמשך.

"הגישה גם בישראל היא שהבנקים המרכזיים מסתכלים על עליות המחירים, אך לא נראה שהמגמה מתמשכת. מי שקנו כמה מכשירי טלוויזיה כי היה צריך בסגר, או סתם רכשו מוצרים כמו משוגעים, לאו דווקא יחזור לעשות כך ב-2022. להערכתי הנגידים העריכו נכון.

"אנשים מחפשים את האינפלציה במזון, אך היא באה לידי ביטוי בעיקר בשוק המניות. יש הרבה מאוד כסף שזרם מהממשלות והגיע לשוק ההון, ואנחנו רואים עלייה מאוד מאוד חדה במשך שנה וחצי רצופות בשוק המניות. יכול להיות שמתאים לנגידים שתהיה איזושהי התקררות (במקרה של ירידות בשווקים, ג'ב'ס). הפוך על הפוך, אם שוב יצטרכו לתת תמיכה לשוק, כמו דחיית העלאת הריבית, אזי זה עשוי לתת זריקת מרץ לשווקים. כל עוד התחזיות להעלאת ריבית קרובה נדחו ביום שישי האחרון - העלאה לפי התחזיות הייתה אמורה להיות מיוני ונדחתה לספטמבר - דבר כזה כשלעצמו תורם לשוק המניות".

ואז נחזור לראות עוד שיאים בשווקים?
"יכול מאוד להיות. כל עוד יש ביקושים לטכנולוגיה, ויש טכנולוגיות חדשות, ואנו נמצאים במצב של ריבית אפס, נראה הרבה מאוד כספים שזורמים לשם".