אוסטריה הציגה חוק לחובת חיסון נגד קורונה; קנס של 3,600 אירו למסרבים

לפי הצעת החוק, כל מי שמבוגר מגיל 18 יהיה מחויב להתחסן, כאשר נשים בהריון ומי שאינם יכולים להתחסן מסיבות רפואיות יוחרגו מהחובה • אוסטריה היא המדינה הראשונה באירופה הנוקטת צעד זה, על רקע מיעוט גדול יחסית של מתנגדי חיסונים במדינה

קנצלר אוסטריה, קרל ניהאמר. כל מבוגר מגיל 18 יחויב להתחסן נגד קורונה / צילום: Associated Press, Michael Gruber
קנצלר אוסטריה, קרל ניהאמר. כל מבוגר מגיל 18 יחויב להתחסן נגד קורונה / צילום: Associated Press, Michael Gruber

אחרי חודשים של דיונים, ממשלת אוסטריה הציגה אתמול (א') את נוסח החוק להחלת חובת חיסון לקורונה על האוכלוסייה במדינה. לפי הצעת החוק, כל מי שמבוגר מגיל 18 יהיה מחויב להתחסן, כאשר נשים בהריון ומי שאינם יכולים להתחסן מסיבות רפואיות יוחרגו מהחובה. לפי התוכניות, החוק החדש ייכנס לתוקף החל מ-1 בפברואר, אך היישום שלו בפועל יחל באפריל.

אוסטריה היא המדינה הראשונה באירופה הנוקטת צעד זה, על רקע מיעוט גדול יחסית של מתנגדי חיסונים במדינה. בגרמניה השכנה ועדת האתיקה הלאומית תומכת בביצוע הצעד, כמו גם הקנצלר אולף שולץ, אך ניסוח החוק נתקל בקשיים ובהתנגדויות. בעוד במקור החוק לחובת חיסון בגרמניה היה אמור להיכנס בתוקף במרץ, כעת צופים כי הוא ייכנס לתוקף במועד מאוחר יותר.

לפי הצעת הממשלה באוסטריה, המשטרה תהיה אחראית על ביקורת ואכיפה של החוק, בין היתר על-ידי בדיקות רנדומליות. מי שיסרב להתחסן ולא ימלא אחר החוק באופן עקבי, עשוי לעמוד בפני קנס מקסימלי של 3,600 אירו. הקנס המיידי על מי שייתפס כשאינו מחוסן יעמוד על 600 אירו. החוק אינו מאפשר מאסר למי שיסרבו להתחסן.

החוק צפוי לעלות להצבעה בפרלמנט ביום חמישי הבא, והוא זוכה לתמיכה מצד המפלגה השמרנית ומפלגת הירוקים שבשלטון וגם מצד המפלגה הסוציאל-דמוקרטית באופוזיציה.

ראש הממשלה האוסטרי קרל ניהאמר אמר כי הוא מקווה שתושבים שלא התחסנו יעשו זאת מרצונם, אך ציין כי הממשלה לא תירתע מאימוץ החוק.

אחד הסעיפים בחוק קובע כי הוא יחול רק אם "המצב האפידמיולוגי יחייב זאת", וחלק ממתנגדי החיסונים במדינה מקווים כי באביב יפחת שיעור התחלואה, שזינק בימים האחרונים גם באוסטריה.