משקיעים נוהרים לנכסים בטוחים בזמן שהמלחמה באוקראינה גורמת לתהפוכות בשוק

זהב ואיגרות חוב ממשלתיות הן השקעות פופולריות, כשהמלחמה באירופה מעלה את מחירי הסחורות ומגבירה אי ודאות

השקעות.  הזינוק במחירי הסחורות בעקבות הפלישה הרוסית גרמו למשקיעים לרכוש זהב ואיגרות חוב ממשלתיות / צילום: Shutterstock, Kovalova Olena
השקעות. הזינוק במחירי הסחורות בעקבות הפלישה הרוסית גרמו למשקיעים לרכוש זהב ואיגרות חוב ממשלתיות / צילום: Shutterstock, Kovalova Olena

המשבר באוקראינה מניע בהלה להשקעות בטוחות ברחבי העולם. הזינוק במחירי הסחורות בעקבות הפלישה הרוסית גרמו למשקיעים לרכוש זהב ואיגרות חוב ממשלתיות וכן להמר על כך שהנכסים האלה ימשיכו לעלות בערכם.

התנודתיות הזו שחררה פרץ מסחר שקשור לאחת מקרנות הסל הגדולות ביותר העוקבת אחרי זהב, ומשקיעים הזרימו כסף גם לאג"ח ממשלתיות ועצרו בכך מבול של משיכות שהתחיל מוקדם יותר השנה. מדד הדולר של הוול סטריט ג'ורנל, המודד את ערך המטבע כנגד סל של 16 מטבעות אחרים, סגר ביום שני השבוע ברמה הגבוהה ביותר מאז יוני 2020; הדולר נראה כמקלט בטוח בשל מעמדו כמטבע העתודה של העולם.

בתוך שוק המניות, משקיעים רבים פונים למניות של חברות אנרגיה ותעשיות ביטחוניות. מניות של חברות השירותים עלו במדד S&P 500 ב־3.4% בינתיים החודש (נכון ליום ב'), בזמן ששאר המדד ירד ב־4.6%, מה שמביא את הירידה שלו מתחילת השנה לכ־12%.

משקיעים נאלצים להתמודד כיום עם אחת התחזיות הכלכליות הכי לא ודאיות של העשורים האחרונים. חלקם חוששים מאפשרות של פרץ אינפלציה ממושך לצד צמיחה כלכלית נמוכה, כמו בתקופת הסטגפלציה של שנות ה־70'. מה שמוסיף לחרדה היא העובדה שהפדרל ריזרב (פד) מוכן להתחיל להעלות את הריבית כבר ביום רביעי, וכנראה לא יתמוך בשווקים כפי שעשה בשנים האחרונות.

אדי פרקין, מנהל השקעות ני"ע ב־Eaton Vance, אמר שקיצץ את החשיפה למניות פיננסים לאחרונה, מחשש שהאטה כלכלית אפשרית עלולה לפגוע ברווחי הבנקים. בהתייחס להשלכות ארוכות הטווח של הסכסוך באירופה, אמר פרקין כי "נראה לי שמוקדם עדיין לקנות בשפל. אני לא רואה שהמצב באוקראינה נרגע בקרוב".

פרט להחלטת הריבית של הפד, המשקיעים יבחנו השבוע את הדוחות שיפרסמו חברת הבנייה Lennar, רשת Dollar General וחברת ההובלה פדקס, כדי לקבל רמזים על הכיוון שאליו הולכת הכלכלה האמריקאית.

הבהלה לנכסי מקלט מתודלקת על ידי הזינוק במחירי הסחורות בכל העולם והחשש מאינפלציה. מחירי הנפט עלו לרגעים מסוימים בשבוע שעבר ליותר מ־130 דולר לחבית, הרמה הגבוהה ביותר מאז 2008, בזמן שהחיטה והתירס רשמו כמה מהתנודות הגדולות ביותר במחיריהן אי פעם.

החששות האלה התבטאו במניות וגרמו לאחרונה לתנודתיות גדולה בשווקים אחרים. כך מדד נאסד"ק המשולב ירד לתחום הדובי בשבוע שעבר, עם ירידה של יותר מ־20% מהשיא של נובמבר. בדאו ג'ונס נרשם תיקון עם ירידה של לפחות 10% מהשיא של העת האחרונה, בפעם הראשונה מאז פרוץ מגפת הקורונה.

הנס אולסן, מנהל השקעות ב־Fiduciary Trust Co., אמר שהחברה שלו מכרה בשבוע שעבר מניות והגדילה פוזיציות במזומן על מנת להתכונן לאפשרות ששילוב של מחירי נפט גבוהים ועליות בשיעור הריבית יחניקו את הצמיחה הכלכלית.

"אם זה מעביר את הכלכלה למיתון, אנחנו הולכים לרצות את המזומנים ראשית כדי להוות חוצץ לתיק ההשקעות, ושנית כדי לנצל את עליית ערך המטבע שתקרה בהמשך הדרך", אמר.

הוא לא לבד. אסטרטגים בבנק ג'יי. פי מורגן צ'ייס מעריכים שנכון לשבוע שעבר, משקיעים הגדילו את פוזיציות המזומנים שלהם לרמה הגבוהה ביותר מאז מרץ 2020.

אמנם, משקיעים רבים מאמינים שכלכלת ארה"ב נמצאת בעמדה חזקה מספיק לספוג את הזינוק במחירי האנרגיה. שיעור האבטלה ירד בפברואר ל־3.8%, והתקרב עוד צעד לשפל של 50 שנה שנרשם בדיוק לפני פרוץ המגפה, 3.5%, כשהוצאות הצרכנים לקראת תחילת השנה היו גבוהות.

ישנם משקיעים שלא נקטו עמדה מתגוננת. משקיעים פרטיים, למשל, קנו מניות של חברות נסיעות כמו חברת התעופה יונייטד, חברת דלתא ותאגיד קרניבל, בזמן שרכשו מניות של חברות נוספות בזמן הדיפ בשוק, כך ניתן ללמוד מנתוני VandaTrack. זה רומז על כך שהם חושבים שהביקוש לתיירות יחזיק מעמד למרות מחירי הדלק הגבוהים יותר וכל רוח פנים כלכלית אחרת שעלולה להיות.

אבל אם מחירי הנפט יישארו גבוהים, זה עלול לפגוע בביטחון הצרכנים ולגרום למשקי בית לחשוב פעמיים על רכישות לא חיוניות. אפילו לפני שהגיע הנפט לשיאים של העת האחרונה, היו סימנים לכך שצרכנים נזהרים. סקר הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן למשל, מצא שסנטימנט הצרכנים ירד בפברואר לרמה הנמוכה ביותר זה יותר מעשור. ביום חמישי, כלכלני גולדמן זאקס אמרו שציפו לצמיחה איטית יותר השנה בגלל המשבר באוקראינה והעלייה במחירי הנפט.

בתוך שוק המניות, תחומים שלרוב נחשבים להגנתיים מחזיקים מעמד יותר טוב ממדד S&P 500 בכללותו. חברות השירותים במדד, שהציגו ביצועים שהיו שניים רק לתחום האנרגיה במרץ, נראות כשייכות למגננה בגלל שלקוחות נותנים עדיפות לדלק וחשבונות חשמל גם כשהם חוסכים בהוצאות אחרות. אותו רעיון נוגע לתחום הבריאות, שירד מעט החודש. מניות חברת American Electric Power עלו במרץ ב־4.5%, בזמן שמניות החברה מפעילת בתי החולים HCA Healthcare עלו ב־4.4%.

מניות של חברות שירותים הציגו גם תשואה נאה בדיבידנד ואפשרו למשקיעים להרוויח הכנסה הדומה להכנסה מאיגרות חוב. במדד S&P 500 יש תשואת דיבידנד של 1.39%, בהשוואה ל־3.03% מתחום השירותים לבד, על פי נתוני FactSet. התשואה על איגרות חוב בנצ'מרק של משרד האוצר לעשור שנים נעה סביב 2%.

סוחרים רבים נהרו לאופציות באחת מקרנות הסל הגדולות העוקבות אחרי הזהב, והגדילו את הפעילות לרמה הגבוהה ביותר מאז פברואר 2020, אז היה מסחר שורי במיוחד, על פי נתוני Cboe Global Markets. הפעילות בקריאות, הנותנת את הזכות לקנות מניות במחיר מסוים עד תאריך נקוב מראש, הגיעה לרמה הגבוהה ביותר אי פעם בשבוע שעבר. משקיעים שפכו כסף גם לקרן הסל iShares 20+ Year Treasury Bond, מה שסגר לקרן שבוע רביעי של נטו כניסת כספים לאחר הוצאת כספים רבים ממנה בתחילת השנה.

משקיעים דחו חלק מפעולות המסחר האלה בחודשים האחרונים. מחירי הזהב ירדו השנה והתחילו את 2022 בירידות לפני שעלו בפברואר והמשיכו לעלות החודש. התשואה על איגרות חוב של האוצר עלתה בחודשים האחרונים כשמשקיעים היו מוכנים לכך שהפד יעלה את שיעור הריבית. לאחרונה, רשמו כמה מהירידות הגדולות ביותר שלהן בשנתיים האחרונות.

תחום השירותים במדד S&P 500 עלה ב־14% בשנה שעברה, והציג ביצועים הרבה פחות טובים מכלל החברות במדד, שעלה בכללותו ב־27% לאורך השנה.

אש שאה, מנהל תיקים בכיר ב־Summit Global Investments, אמר שהחברה שלו קנתה בחודשים האחרונים מניות של חברות בתחום מוצרי הצריכה שהוא תחום שמור לרוב, כולל מניות של Hormel Foods, וולמארט ופרוקטר וגמבל.

"הוצאה על מוצרי צריכה לא הולכת להאט", אמר שאה. "אתה לא הולך להשתמש בפחות או יותר נייר טואלט ממה שהשתמשת לפני שנתיים בגלל שיעורי הריבית".