פייננשל טיימס: בנט הוא המתווך הבינ"ל העיקרי בשיחות בין רוסיה לאוקראינה

העיתון היה הראשון לדווח על תוכנית בת 15 סעיפים ששני הצדדים דנים בה באינטנסיביות בימים האחרונים, שיכולה לשים קץ למלחמה שבה פתחה רוסיה לפני כשלושה שבועות • התוכנית כוללת הפסקת אש מיידית והתחייבות של אוקראינה לא להצטרף לנאט"ו

רה''מ נפתלי בנט / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ
רה''מ נפתלי בנט / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

העיתון הבריטי "פייננשל טיימס" מדווח הערב (ד'), על רקע המגעים בין רוסיה לאוקראינה בנוגע להסכם שיפסיק את המלחמה, כי ראש הממשלה הישראלי נפתלי בנט הוא "המתווך הבינלאומי העיקרי" בין הצדדים. העיתון היה הראשון לדווח היום על תוכנית בת 15 סעיפים ששני הצדדים דנים בה באינטנסיביות בימים האחרונים, שיכולה לשים קץ למלחמה שבה פתחה רוסיה לפני כשלושה שבועות.

התוכנית כוללת הפסקת אש מיידית ונסיגה של כוחות רוסים משטח אוקראינה, התחייבות של אוקראינה לא להצטרף לנאט"ו, איסור על הקמת בסיסים או מערכות נשק מתקדמות של צבאות זרים במדינה, ערבויות בינלאומיות לביטחונה של אוקראינה והגדרתה כ"נייטרלית" וכן הכרה ברוסית כשפה רשמית במדינה.

ישנם חילוקי דעות משמעותיים בנוגע למהות הערבויות הביטחוניות הבינלאומיות, והצד האוקראיני הבהיר כי מדובר ב"רשימה המביעה את דרישות רוסיה", אולם שני הצדדים הביעו תקווה כי המסמך יכול לשמש בסיס להבנות שיסיימו את המלחמה.

כעת מדווח העיתון כי לפי "שלושה גורמים הקרובים לעניין" - "ראש ממשלת ישראל נפתלי בנט היה המתווך הבינלאומי המרכזי במהלך השיחות". העיתון מציין כי בנט ביצע ביקור בזק מפתיע במוסקבה ב-5 במרץ, ולאחר מכן סדרת שיחות טלפוניות עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ועם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, כולל בימים האחרונים. העיתון מציין גם את מעורבות נשיא טורקיה ארדואן, וייתכן כי המדינה תהיה חלק מהערבויות הביטחוניות.

לפי הדיווחים בעיתון, התוכנית עלתה על שולחן הדיונים ביום שני האחרון, והיא כעת נמצאת בשלבים מתקדמים. "אוקראינה ורוסיה רשמו התקדמות משמעותית בנוגע לתוכנית שלום טנטנטיבית", נכתב בדיווח, המסתמך על שיחות עם חמישה גורמים המעורבים במגעים.