חוסר ודאות באירופה: האם אספקת הגז הרוסי תיפסק?

חוסר וודאות על רקע הודעתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כי חתם על צו המחייב את כל מי שרוכש גז טבעי מרוסיה לשלם ברובלים • עם זאת, ביממה האחרונה דיווחו ראשי ממשלות גרמניה ואיטליה על שיחות טלפון עם פוטין בו התחייב להמשיך ב"עסקים כרגיל"

פוטין: פוטין, ''המדינה לא מקבלת שום דבר בחינם, ובהתאם אנחנו לא בענייני צדקה'' / צילום: Shutterstock
פוטין: פוטין, ''המדינה לא מקבלת שום דבר בחינם, ובהתאם אנחנו לא בענייני צדקה'' / צילום: Shutterstock

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הודיע היום בנאום בטלוויזיה כי חתם על צו המחייב את כל מי שרוכש גז טבעי מרוסיה לשלם ברובלים, בניסיון לתמוך במטבע הרוסי ולהתחמק מהסנקציות הבינלאומיות על הבנק הלאומי המרכזי. עם זאת, ביממה האחרונה דיווחו ראשי ממשלות גרמניה ואיטליה - שתי הלקוחות העיקריות של גז טבעי באירופה - על שיחות טלפון עם פוטין בו התחייב המנהיג הרוסי להמשיך ב"עסקים כרגיל" ולאפשר להן להמשיך ולשלם באירו ובדולר, כפי שהיה עד כה.

ההודעות הסותרות הביאו לאי-ודאות באירופה, התלויה באופן משמעותי בגז טבעי רוסי. "לא ברורה עדיין ההשלכה על רכש הגז הגרמני", כתב היום אחרי הצהריים אתר "דר שפיגל".

לפי הדיווחים על דבריו של פוטין, המנהיג הרוסי אמר כי המדינה "לא מקבלת שום דבר בחינם ובהתאם אנחנו לא בענייני צדקה". אם תשלומים לא ייעשו ברובלים בחשבון בנק ברובלים שייפתח במיוחד בבנק "גזפרום", שמוחרג מהסנקציות האירופיות עד כה, אמר פוטין: "אנחנו נראה בזה אי כיבוד של החוזים הקיימים מצד הקונים, עם כל המשמעות הכרוכה בכך. חוזים קיימים יופסקו", אמר פוטין. הוא אמר כי הצו הרוסי ייכנס לפועל מחר, ב-1 באפריל.

לעומת זאת, אמש דיווח דובר הממשלה הגרמנית, בעקבות שיחת טלפון בין שני המנהיגים, כי הדרישה לקבל תשלום ברובלים החל מ-1 באפריל (מחר) תהיה תקפה רק לחוזים חדשים, בעוד החוזים הישנים והקיימים ימשיכו להיות באירו ובדולרים. הוא אמר כי קנצלר גרמניה אולף שולץ, ביקש "הבהרות בכתב". גרמניה "העלתה כוננות" לאפשרות של הפסקה מיידית של הזרמת גז, ושוקלת קיצוב של המשאב במקרה כזה.

שר הכלכלה הגרמני רוברט האבק אמר בראיון לפני כשבועיים כי הפסקת יבוא הגז מרוסיה, צעד שגרמניה סירבה לעשות באופן יזום עד כה, תהיה כרוכה במיתון, בגל פשיטות רגל ואף בהגברת העוני במדינה. בין היתר, התעשייה הכימית הענפה של גרמניה תלויה בו. דובר איגוד החברות של תעשייה זו אמר השבוע כי השלכות עצירת יבוא הגז מרוסיה עשויות לכלול "פיטורים של מאות אלפי עובדים" ושיבוש בכל מנגנוני הייצור והתעשייה של הכלכלה הגדולה באירופה.

גם אוסטריה הגבירה את הכוננות מחשש להפסקת הזרמת הגז הרוסי. כ-80% מהגז הטבעי שנמצא בשימוש במדינה מגיעים מרוסיה, לעומת בין 55% ל-60% בגרמניה.

אירופה רוכשת גז טבעי מרוסיה בשווי שבין 500 ל-700 מיליון אירו ביום, כשמחצית מגיעה לגרמניה, הכלכלה הגדולה באירופה.