אחרי שנים של חישובים: פולין דורשת מגרמניה פיצוי של 1.3 טריליון אירו

ועדה היסטורית שמינתה ממשלת פולין פרסמה היום את דרישת הפיצויים של המדינה מגרמניה על מלחמת העולם השנייה • "הכיבוש היה מנוגד לחוק, אכזרי בצורה יוצאת דופן, והשלכותיו משפיעות עד עצם היום הזה" • גרמניה מצידה מכחישה בתוקף את הצורך לשלם פיצויים כלשהם לפולין ולמדינות אירופיות נוספות

ירוסלב קצ'ינסקי, ממשלת פולין / צילום: לואיז גרין
ירוסלב קצ'ינסקי, ממשלת פולין / צילום: לואיז גרין

ועדה היסטורית מיוחדת שמינתה ממשלת פולין פרסמה היום (ה') לראשונה את דרישת הפיצויים של המדינה מגרמניה על מלחמת העולם השנייה. לפי החישובים של הוועדה, הנזק שנגרם לפולין בחמש שנות המלחמה עומד על כ-6.2 מיליארד זלוטי, שהם 1.3 מיליארד אירו. ממשלת הימין העומדת בראשות פולין מינתה את הוועדה שעמלה על החישובים ופרסמה את הסכום היום, יום השנה לפלישת גרמניה הנאצית לפולין.

הדרישה לפיצויים מצד ממשלת פולין אינה חדשה, ומנהיגי פולין שבו והביעו בשנים האחרונות דרישות לתשלומים גרמנים. מי שהודיע היום על הסכום שאמור לשמש כבסיס לחישובים הוא ירוסלב קצ'ינסקי, ממפלגת "חוק וצדק" הנמצאת בשלטון, שכיהן בעבר כראש הממשלה.

גרמניה מכחישה בתוקף את הצורך לשלם פיצויים כלשהם לפולין וגם למדינות אירופיות אחרות הדורשות זאת, כמו יוון.

"הגרמנים פלשו לפולין וגרמו לנו נזק אדיר. הכיבוש היה מנוגד לחוק, אכזרי בצורה יוצאת דופן, והוא היה בעל השלכות שמשפיעות עד עצם היום הזה", אמר קצ'ינסקי. "אנחנו לא יכולים לחזור לעסקים כרגיל, רק כי למישהו נראה שפולין היא בפוזיציה נחותה בהשוואה למדינות אחרות".

בכך עשוי להיות רמז למדינת ישראל, לה הבטיחה גרמניה תשלום של כ-3 מיליארד מרק בשנות ה-50 במסגרת הסכם השילומים. מאז הרחיבה גרמניה את התשלומים, כולל לניצולי שואה. קצ'ינסקי חזה "דרך ארוכה ומסובכת" עד לקבלת הפיצויים.

בגרמניה שללו באופן גורף את הלגיטימיות של דרישה פולנית כזו. לפי הממשלה הגרמנית, כל חובותיה ויחסי החוץ של גרמניה הנאצית הסתיימו עם ההסכם של ארבע המעצמות שכבשו את גרמניה לגבי איחוד מחדש של המדינה. ההסכם בין רוסיה, ארה"ב, בריטניה, צרפת, מזרח גרמניה לשעבר ומערב גרמניה לשעבר נחתם ב-1990.

הוועדה לחישוב הערך של הנזק הכלכלי הישיר והעקיף לפולין קמה כבר ב-2017, ביוזמת מפלגת "החוק והצדק". פרסום הדוח נדחה במשך כמה שנים. האופוזיציה בפולין, בראשות דונלנד טוסק, האשימה את המפלגה ואת קצ'ינסקי בקמפיין "אנטי-גרמני", שנועד ללבות זעם ציבורי. הוא האשים אותה בגיבוש "תוכנית מאולתרת" שנועדה להמריץ את בוחריה, אך אמר כי אין לה שום סיכוי לעבוד.