לא רק בישראל: פייקים והטעיות ממערכות בחירות ברחבי העולם

הקלפיות עובדות לאחרונה במדינות רבות. וגם ההטעיות • המשרוקית של גלובס

מדה פרדריקסן, ר''מ דנמרק (מסיבת עיתונאים, 26.10.22) / צילום: Associated Press, Sergei Grits
מדה פרדריקסן, ר''מ דנמרק (מסיבת עיתונאים, 26.10.22) / צילום: Associated Press, Sergei Grits

 

בישראל הבחירות כבר נגמרו, אבל בעולם מדובר בעונת בחירות אחת גדולה. בברזיל הנשיא המכהן בולסונרו הודח בסיבוב השני, בדנמרק המרכז־שמאל הצליח לשמור על הרוב שלו ובארה"ב המצביעים יתבקשו השבוע להצביע בבחירות האמצע. כמו בישראל, גם שם העובדות לא תמיד שיחקו תפקיד. הנה כמה דוגמאות בולטות.

שובו של לולה. נתחיל בברזיל, שם התקיים ב־30 באוקטובר הסבב השני לבחירות לנשיאות, בין הנשיא המכהן ז'איר בולסונרו לנשיא לשעבר לואיז אינסיו "לוּלה" דה סילבה. לולה זכה לניצחון דחוק, עם 50.1% מהקולות. בהתאם, קרוב לחצי מהציבור פחות התלהב מהקאמבק, ויש מי שקיבלו אותו בסבר פנים מבוהלות. ציוץ בטוויטר, שיוחס ללולה, לא קיבל בחיוב את ההפגנות נגד המנצח. "לא נסבול הפגנות פשיסטיות של נהגי משאיות שרוצים לפגוע בברזיל", אמר הציוץ, שגם הבטיח "להילחם בנאו־נאציזם מהיום הראשון [בתפקיד] עם המשמר הלאומי החדש שלנו", אחרי שידאג לפרק את המשטרה מנשקה. רק שכפי שהראו בודקי העובדות מהארגון הברזילאי Aos Fatos, ציוץ כזה מעולם לא צויץ ע"י לולה. הדבר היחידי שלולה צייץ באותו יום היה תמונת פרופיל חדשה.

העיקר הבריאות. באותו יום בו הישראלים הלכו לקלפיות הלכו גם הדנים. נושא מרכזי במערכת הבחירות שם היה מערכת הבריאות. רה"מ מדה פרדריקסן ושר הבריאות מגנוס הויניקה ניסו להראות שתחתם נראו בתחום שיפורים ניכרים. "מגנוס, האין זה נכון שכ־10,000 עובדים נוספים נקלטו במערכת הבריאות?" שאלה פרדריקסן במסיבת עיתונאים יום לפני הבחירות. "כן, מאז שהגענו [לתפקיד], כן", השיב השר. רק שבודקי העובדות הדנים מ־TjekDet הגיעו למסקנה שהמספרים קצת נופחו. חלק מאותם 10,000 עובדים חדשים שהגיעו מאז שפרדריקסן נכנסה לתפקידה ב־2019 גויסו כחלק מההתמודדות עם מגיפת הקורונה, ביניהם אנשים שלקחו חלק במערך החיסונים. כיום, רבים מאותם עובדים כבר לא נמצאים יותר במערכת. אז כמה עובדים באמת נוספו למערכת הבריאות? כ־7,000. עדיין מספר מרשים בהחלט, אז בשביל מה לנפח?

מגייסים מבחוץ. ונסיים בבחירות האמצע שיתקיימו השבוע בארה"ב, ויהוו נקודת מפתח בנשיאותו של ג'ו ביידן. מתנגדי הנשיא טוענים לרמאויות עוד טרם נראו תוצאות. "אם הם לא יכולים לרמות, הם לא יכולים לנצח", נטען באתר Gateway Pundit. לפי האתר, מזכירת המדינה של קולורדו שלחה מכתבי הרשמה להצבעה לכ־30 אלף איש שאינם אזרחים כדי להטות את הבחירות לטובת המפלגה הדמוקרטית. בודקי העובדות מסוכנות הידיעות הצרפתית AFP עשו קצת סדר בעניין. אכן נשלחו 30 אלף מכתבים שמסבירים על הרשמה להצביע לאנשים נטולי אזרחות.

מדובר במכתב תקופתי שנשלח למי שייתכן שרשאים להצביע אך לא נרשמו לעשות זאת. אבל לפי ממשלת קולורדו, הדבר קרה בטעות. גם מי שלא מאמינים לממשלה יאלצו להודות שלא מדובר במזימה מתוחכמת במיוחד: הנמענים של המכתב לא קיבלו טופס הצבעה או אפילו טופס הרשמה להצבעה, אלא רק הסבר כיצד להירשם. מצוינים שם בפירוש קריטריונים לזכאות להירשם להצביע, ביניהם אזרחות אמריקאית.

תחקיר: אוריה בר-מאיר

לקריאה נוספת:

נשיא ברזיל הנבחר לא צייץ על פירוק המשטרה מנשקה - Aos Fatos
בכמה גדל מספר עובדי מערכת הבריאות בדנמרק? - TjekDet
אין ניסיון לגנוב את הבחירות בקולורדו עם 30 אלף נטולי אזרחות - AFP