מבחר ידיעות הכזב ששטפו את העולם בעקבות המהומות בברזיל

הפריצה למבני הממשל בברזיל הביאה לשלל ידיעות ברשתות, אבל לא כולן אמת • המשרוקית של גלובס

מתוך ציוץ בטוויטר, 9.1.23
מתוך ציוץ בטוויטר, 9.1.23

בשבוע שעבר תומכי הנשיא לשעבר ז'איר בולסונרו, שהתקשו לקבל את הפסדו בבחירות, פרצו למבני הקונגרס ובית המשפט העליון שבבירה ברזיליה, והמשטרה נדרשה לזמן כדי להשתלט על מבני השלטון בחזרה. הפייקים בנושא יצאו מגבולות ברזיל ונפוצו בכל העולם. הנה כמה נבחרים.

הדוד מאמריקה. לרבים הפריצה הזו למבני מוסדות השלטון הזכירה את אירועי הקפיטול של ה־6 בינואר 2021 בארה"ב (הפורעים בברזיל פספסו את יום השנה ביומיים). לפי פוסטים שנפוצו בעולם כולו נראה שהדמיון היה רב במיוחד: זוכרים את האדם צבוע הפנים, נטול החולצה וחבוש הכובע המקורנן? מדובר בג'ייקוב צ'נסלי, שלקח חלק במהומות הקפיטול ונידון ל־41 חודשי מאסר לאחר שהודה בחלקו במעשים. הוא מקדם של תאוריית הקונספירציה QAnon, ואף נתן לעצמו את הכינוי "השאמאן של Q". מתברר שגם לברזילאים יש אחד. "גם לברזיל יש את 'השאמאן הארור' שלה בברזיליה", נכתב בציוץ, שהאשים את ג'ורג' סורוס במהומות, אליו נוספה תמונה של אדם נטול חולצה, צבוע בצבעי הדגל הברזילאי ולראשו מצנפת נוצות אינדיאנית עם קרניים. אבל כפי שהסבירו ב־Politifact, סוכנות AFP ושלל ארגונים בעולם, התמונה הזו קצת מטעה. נתחיל במה שנכון: התמונה אמיתית, היא אכן מברזיל, המופיע בה הוא תומך של בולסונרו והוא באמת שאב השראה מהתלבושת של צ'נסלי. איפה הבעיה, אם כך? ובכן, התמונה היא מכנס תומכים של בולסונרו מספטמבר 2021, בחגיגות יום העצמאות של ברזיל. התמונה הזו קיבלה התייחסות בזמן אמת מפעילים וגם מכלי תקשורת ברזילאים שנתנו לתמונה את הכותרת: "תומך בולסונרו לובש תחפושת בהשראת הוויקינג מניסיון ההפיכה בקפיטול".

כבוד לחוקה. ציוץ ויראלי בצירוף סרטון טען שבמהלך המהומות בברזיליה נגנב העותק המקורי של החוקה שנכתבה ב־1988 עם סיום הדיקטטורה הצבאית במדינה. בסרטון נראה אדם שעוטה את דגל ברזיל כגלימה מחזיק בתיקייה שכתוב עליה בפורטוגזית "חוקה". הסרטון לא נשאר בגבולות ברזיל ונפוץ גם לאירופה. אבל כפי שהסבירו בארגון בדיקת העובדות האיטלקי Facta, דוברות ביהמ"ש העליון הפדרלי הכחישה את הטענה. העותק המקורי אכן נמצא בבניין, אבל הוא מוחזק במרתף שלו, אליו הפורעים לא הצליחו להגיע. לכן, ככל הנראה, אותו אדם הצליח להגיע רק לאחד העותקים של החוקה.

חגיגה במדים. האם המשטרה תמכה בפורעים? כך נטען בציוץ ויראלי שיצא מגבולות ברזיל עד לאירופה: "המשטרה חוגגת עם המפגינים באמצעות הנפת הדגל על הדלת של מכונית הסיור". לציוץ נוסף וידאו של מכונית משטרה עליו נמצא דגל ברזיל נוסע בין מפגינים. כפי שהסבירו באתר Newtral הספרדי, למרות שאכן יש טענות לתמיכת שוטרים בפורעים, הווידאו לא מאמת אותן. הווידאו הוא אמיתי והנפת הדגל אכן נחשבה כהזדהות של השוטרים ברכב עם מפגינים תומכי בולסונרו. אבל ההפגנה היא מנובמבר 2022, כשהם התרעמו על ההפסד שלו. ההפגנה התקיימה בריו דה ז'ניירו, ולא בברזיליה.
גם לברזיל יש את 'השאמאן הארור' שלה בברזיליה… אני רואה שם את היד של סורוס"