דויטשה בנק | שאלות ותשובות

מניות הבנק הגרמני תחת לחץ: מה קורה בדויטשה בנק?

מניות דויטשה בנק התרסקו ביום שישי האחרון, והמחיר של ביטוח החוב של הבנק המחלק הלוואות נגד חדלות פירעון זינק לשיא רב־שנתי • למה משקיעים כל־כך חוששים לגבי בנקים, והאם דויטשה בנק באמת בצרות?

דויטשה בנק / צילום: אסנת פרץ שמש
דויטשה בנק / צילום: אסנת פרץ שמש

מניות דויטשה בנק  התרסקו ביום שישי האחרון, והמחיר של ביטוח החוב של הבנק המחלק הלוואות נגד חדלות פירעון זינק לשיא רב־שנתי, הסימן האחרון לעצבנות של משקיעים בבנקים ברחבי העולם. 

"גניבת זכויות פנסיוניות"? הצד המסוכן של הנכסים שנועדו לאזן ירידות בבורסה | ניתוח
"רגע ליהמן" של אירופה מתקרב? מניות דויטשה בנק קורסות ב-8.5% עקב זינוק ברמת הסיכון שלו 

מהו דויטשה בנק, ולמה הוא חשוב?

הבנק הוא נותן ההלוואות הגדול ביותר בגרמניה, עם סך נכסים של כ־1.337 טריליון אירו, כ־1.448 טריליון דולר בסוף שנה שעברה. הבנק מעסיק כמעט 85 אלף עובדים ב־58 מדינות, והוא אחד מ־30 בנקים חשובים ברמה עולמית שרגולטורים מפקחים עליהם יותר מקרוב, במטרה להגן על היציבות הפיננסית.

בדומה לג'י'.פי מורגן צ'ייס ולסיטיגרופ, דויטשה בנק הוא בנק אוניברסלי שעושה הכול, מחלוקת הלוואות למשקי בית ולעסקים ועד ייעוץ על מיזוגים תאגידיים ומסחר בניירות ערך עבור משקיעים גדולים.

למה משקיעים כל־כך חוששים לגבי בנקים?

משקיעים עצבניים לגבי בריאות תחום הבנקאות אחרי הדעיכה הפתאומית של בנק סיליקון ואלי, בנק סילברגייט ובנק סיגנצ'ור בארה"ב, והשתלטות החירום על קבוצת קרדיט סוויס השוויצרית על־ידי יריבתה המקומית קבוצת UBS.

הקריסות האלה הדגישו עד כמה פגיעים בנקים בפני שינויים פתאומיים באמון, בתקופה של בנקאות מקוונת ורשתות חברתיות היפר־אקטיביות, ועד כמה מחלקי הלוואות לא היו מוכנים לעלייה המהירה בשיעורי הריבית.

בנוסף, ההשתלטות על קרדיט סוויס הובילה למחיקה השנויה במחלוקת של כ־17 מיליארד דולר בחוב הנמצא בסיכון גבוה יותר ומוכר כאג"ח נוספות מרמה 1 (additional tier 1 bonds). זה כנראה מייקר את עלויות המימון לבנקים ברחבי אירופה, על אף העובדה שהרשויות באיחוד האירופי ובבריטניה ניסו להרחיק את עצמן מההתפתחויות בשווייץ.

למה נפגעו מניות דויטשה בנק?

מגיבים ברשת "ירד"ו על דויטשה בנק, במידה רבה באופן דומה לדרך בה עשו עם קרדיט סוויס. בדומה לאותה אפיזודה, חלק מהחשש מתמקד במחירים העולים של חוזי החלף לסיכוני אשראי (חוזי CDS).

חוזי CDS הם חוזים נגזרים שמשקיעים מחזיקים כדי לגדר עצמם, או כדי להמר על שינויים בשווי האשראי של חברות. העלייה ככל הנראה משקפת חוסר נחת כללי לגבי המערכת הבנקאית וכן את הטלטלות בחוב בנקאי אירופאי שנמצא בסיכון גבוה יחסית.

בנוסף, בדויטשה בנק עצמו זוכרים תקופות קשות. במשך שנים אחרי המשבר הפיננסי העולמי, הבנק שבעבר היה מעורב בהרפתקאות נועזות התקשה להמציא עצמו מחדש, ונראה כאחד הבנקים הגדולים ביותר בתעשייה שיש בהם בעיות חמורות. הבנק ספג הפסדים, עבר שינויי מבנה גדולים, חילופים בשדרת הניהול וקיבל קנסות גדולים. ב־2016 סבל הבנק מכמה משברים חמורים באמון המשקיעים.

ממשלת גרמניה אפילו תמכה בעבר בפתרון דומה לזה שנעשה בשווייץ בין קרדיט ו־UBS: מיזוג אפשרי בין דויטשה בנק לקומרצבנק, מתחרה שלו.

האם דויטשה בנק באמת בצרות?

דויטשה בנק הרבה יותר מתקדם בתוכנית ההבראה שלו ממה שהיה קרדיט סוויס כשהאמון התנדף.

מאז 2018, דויטשה בנק הובל על־ידי המנכ"ל כרסיטאן סווינג, אדם שיש לו רקע נרחב בפיקוח, בקרת סיכונים ובנקאות מסחרית. בהנהגת סווינג, נראה כי הבנק נעשה יותר רווחי ופחות מועד לתקלות.

בשנה שעברה, הבנק הכניס 5.66 מיליארד אירו ברווח, הרווחים הגדולים ביותר מאז 2007. התשואה על אקוויטי ממשי, מדד מרכזי של רווחיות, הגיעה ל־9.4%, יותר מהתחזיות. כמו כן בנה הבנק הגנות הון חזקות, עם יחס אקוויטי ליבה ברמה 1 (CET1) חזק של 13.4%.

"צריכים להיות ברורים - דויטשה אינו קרדיט סוויס הבא", כתבו האנליסטים סטיוארט גרהם וליאונה לי מ־Autonomous Research בהודעה ביום שישי. הבנק רווחי באופן סולידי, נהנה מיחס ההון החזק ביותר מאז סוף שנות ה‏־90, ויש בו סיכון ריבית נמוך יותר מחלק מהבנקים האמריקאים, נמסר מצוות הבנק.