גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

זיהוי פנים ביומטרי יהפוך את המשטרה לשב"כ ויפגע בכל אזרח

יצירת מאגר מידע כה רגיש בידי המשטרה מעלה חשש לדליפה ולשימוש לרעה על ידי בעלי הגישה אליו ● זהו כוח שאסור לתת בידי השלטון

זיהוי פנים / צילום: Shutterstock, DedMityay
זיהוי פנים / צילום: Shutterstock, DedMityay

שוורץ אלטשולר היא מומחית למשפט וטכנולוגיה במכון הישראלי לדמוקרטיה, כהנא הוא חוקר במכון. ספרם, "האדם, המכונה והמדינה - לקראת אסדרה של מערכות בינה מלאכותית", יצא לאור לאחרונה

בערב ראש השנה פורסמה טיוטת תזכיר חוק לתיקון פקודת המשטרה, כדי שזו תונח על שולחן ועדת השרים לענייני חקיקה ביום שני שלאחר החג, ואכן, התיקון אושר בוועדת השרים.

זיהוי פנים הוא אחד הנושאים הנפיצים בסביבה הטכנולוגית, אבל נראה כי לפי דעתם של מגישי ההצעה, שרי הממשלה לא זקוקים לזמן למידה של העניין. כנראה שבממשלה מתעוררים לפעולה בנושאי מעקבים דיגיטליים רק כשמדובר ברוגלות מעקב ובמשפטי נתניהו. 

שאלות ותשובות | "חוק האח הגדול" אושר בוועדת השרים. מה המשמעות שלו? 

תזכיר החוק עוסק בזיהוי פנים אנושיות באמצעים טכנולוגיים מבוססי בינה מלאכותית. התזכיר מאפשר שימוש בזיהוי פנים לא רק כדי לפענח בדיעבד חשד לפשע וחיפוש חשוד ספציפי לאחר שמתקבל צו בית משפט, אלא גם כדי להקים מערכת "מעקב המונים" של מצלמות (לרבות ניתוח מידע חזותי ממצלמות "טיפשות" שאליהן למשטרה כבר יש גישה כגון המצלמות המופעלות על־ידי רשויות מקומיות), שמאפשרות זיהוי של כל מי שהולך ברחוב, ככלי מניעתי, בין השאר לצורך אכיפת איסורי כניסה וצווי הרחקה. כלומר, מדובר במערכת שמיועדת לדיכוי הפגנות. אומנם בתיקון חפוז תוך כדי הדיון בוועדה התווסף סעיף המחריג "אירועים של חופש ביטוי", אך זהו מושג שהגדרתו לא ברורה.

האישורים להפעלה והצבת מצלמות ביומטריות הם פנים־משטרתיים, על-ידי קצין בדרגת ניצב ומעלה וללא פיקוח בית משפט, וככלל ההסדרים בתזכיר משאירים טווח רחב של פעילות עבור המשטרה. אכן, המשטרה תצטרך לדווח ליועמ"ש ואחת לשנה גם לוועדה לביטחון הפנים, אבל הסדרים דומים של דיווח לא עזרו כשדובר ב"פגסוס".

עדיין לא נכנס לשימוש

להבדיל ממערכות מעקב אחרות שהוכנסו לשימוש בחשאי, ועובדת קיומן, בלי סמכות, נתגלתה כעבור שנים, אנו מקווים שמערכות זיהוי פנים עדיין לא בשימוש פעיל. בשל כך חובה לעצור ולשאול האם אנו רוצים את הטכנולוגיה הזו בידי המשטרה? האם יתרונותיה המבצעיים מצדיקים את הפגיעה שהיא מביאה?

שימוש במערכות זיהוי פנים על-ידי מערכות אכיפת חוק מעורר שורת בעיות קשות. ראשית, מערכות לזיהוי פנים אינן נעצרות בידיעה מי היה, היכן ומתי, אלא מסוגלות לנתח מצבי־רוח, נטייה מינית, מוצא אתני ועוד. הדבר עשוי להעניק למשטרה גישה למידע רגיש ביותר שנמצא בליבת הזכות לפרטיות.

שנית, המערכות נוטות לטעויות, ביחוד כשמדובר באנשים בעלי צבע פנים כהה, מה שיכול לגרום לאכיפה שגויה ולא מוצדקת.

שלישית, יצירת מאגר כל־כך רגיש בידי המשטרה מעורר חשש לדליפה שלו ואפילו של שימוש לרעה על־ידי בעלי גישה, שהיא רעה חולה שכבר ראינו במשטרה בעבר.

רביעית, הצבת מערך מצלמות חכמות במרחב הציבורי תמנע מאנשים להתנהג באופן חופשי ולממש את הזכויות הפוליטיות שלהם. העבר הוכיח: היום זה קפלן, ומחר מפגיני ימין, חרדים או אתיופים.

למעלה מכל אלה, מערכות איסוף מידע כלליות מעניקות למשטרה מידע לא קונקרטי והופכות את המשטרה לשב"כ. מידע כללי בידי המשטרה משנה את יחסי הכוחות בין המשטרה לאזרחים ולדרג הפוליטי.

המגמות במערב הפוכות

הבעיות האלה אינן ייחודיות לישראל, והמגמה במערב היא לאסור על מערכות אכיפת חוק להשתמש בשגרה במערכות זיהוי פנים. ערים רבות בארה"ב אוסרות על המשטרה לעשות שימוש במערכות, וחברות טכנולוגיה גדולות מפסיקות לממן מו"פ בתחום.

חוק הבינה המלאכותית החדש של האיחוד האירופי אוסר באופן גורף זיהוי פנים מבוסס בינה מלאכותית בזמן אמת על-ידי רשויות אכיפת חוק, ובדיונים סביבו נאמר במפורש שזיהוי הפנים יהיה סימן ההיכר בין דמוקרטיות לדיקטטורות.

העובדה שדווקא כעת בוער לממשלה להוציא את עצמה מקרב קבוצת המדינות המתוקנות צריכה להטריד כל אחד, ובייחוד את אלה שהחשש מפני שימוש לרעה בטכנולוגיות מעקב הפך לדגל שהם נושאים.

עוד כתבות

סשה טרופנוב, עובד אמזון. נחטף ב–7 באוקטובר / צילום: פרטי

עובדי אמזון: בחברה העולמית המליצו לנו לא להביע הזדהות עם העובד החטוף

מאז נחטף סשה טרופנוב, מהנדס חומרה באמזון, עובדי החברה בישראל ערכו שלל יוזמות הקוראות לשחרורו ● החברה העולמית, לעומת זאת, לא הביעה הזדהות רשמית כלל ● כעת מתברר כי מאחורי הנמכת הפרופיל הציבורי עומדת מדיניות, וכי אמזון אף הנחתה את העובדים שלא להביע תמיכה פומבית

השופט איתן אורנשטיין ועו''ד אפי נוה / צילום: שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

התזמון לא מקרי: הפצצה שהטילה יאח"ה במקביל לכנס הגדול באילת

המשטרה בחרה להוציא את דבר החקירה של איתן אורנשטיין ואפי נוה דווקא בעיצומו של כנס לשכת עורכי הדין השנתי, המקום בו נוה היה בעבר השליט הבלתי מעורער ● התיק לא יהיה חף מקשיים, אך יש לקוות שהאמת תצא לאור - על השיחות, על מה שהובטח וניתן ועל מה שעשו מקבלי ההחלטות באותה העת

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בת"א; מדד הבנקים עולה ב-1%, אלקטרה צריכה קופצת ב-5%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.2% ומדד ת"א 90 יורד ב-0.2% ● עונת הדוחות בבורסה המקומית תופסת תאוצה: היום יפרסמו דוחות הפניקס, הראל השקעות, אזורים ואל על ● אנבידיה ממשיכה במומנטום החיובי לאחר הדוחות, הנאסד"ק שוב שבר שיא ● במורגן סטנלי מסבירים אילו תחומים ייהנו מהראלי במניות ה-AI

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יואב דודקביץ , ידיעות אחרונות

חקירת נוה ואורנשטיין מסמנת עידן חדש באכיפת שחיתות בישראל

מאז חקירת רה"מ בנימין נתניהו והעמדתו לדין לפני ארבע שנים הלך ופחת מספר חקירות השחיתות נגד אישי ציבור ● אולם גלי בהרב־מיארה, הוכיחה בשנה האחרונה שיש לה אומץ ויכולת לעמוד איתנה מול הממשלה ● ייתכן שההחלטה לפתוח בחקירה הנוכחית מלמדת על עידן חדש ויציאה מההקפאה באכיפת שחיתות בישראל

גיא חכמי, מנהל ההשקעות הראשי של הבנקאות הפרטית בבנק דיסקונט / צילום: דוברות דיסקונט

מנהל ההשקעות שבטוח שענקיות הטכנולוגיה לא ימשיכו להוביל בעשורים הבאים

גיא חכמי, מנהל השקעות בדיסקונט, בטוח שענקיות הטכנולוגיה שמובילות את וול סטריט לא יעשו זאת בעתיד ● בהתאם הוא ממליץ לפזר את ההשקעות בעולם ולהתמקד באג"ח קונצרניות: "יש אפיקים בשוק החוב שנותנים 8%–9% שנתיים, כלומר יותר מלהכפיל את הכסף בעשר שנים"

מסילת 431 / צילום: ענת דניאלי לב

בין כביש 1 לנתיבי איילון: כל חסימות הכבישים שמתוכננות בקרוב

בשבוע הבא, כביש 1 צפוי להיחסם בין השעות 22:30 בלילה ועד 4:30 לפנות בוקר, לאחר שעבודות שנקבעו במקור לימי שבת בוטלו בלחץ המפלגות החרדיות ● גם נתיבי איילון ייחסמו השבוע, החל מיום חמישי אחר הצהריים ועד ליום שישי בסמוך לכניסת השבת

ח''כ משה סולומון, הציונות הדתית / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

האם שיעורי העישון בישראל עולים או יורדים? תלוי בקבוצת הגיל

ח"כ משה סולומון טען כי גרף המעשנים כל שנה ושנה הולך וגדל, וכי גיל המעשנים הולך וקטן. בדקנו ● המשרוקית של גלובס

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כך התגברה חברת השילוח הקטנה מחולון על איום החות'ים

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● הראל הציגה דוחות חזקים לאור התשואות בשוק ההון ושיפור בביטוחי הבריאות ● גם הפניקס הציגה זינוק מרשים ברווח אך רשמה הפסד בתחום ביטוחי הבריאות ● חברת השילוח אי.טי.ג'י.איי הציגה קיטון בהכנסות לאור המצור הימי של החות'ים אך שיעור הרווח הגולמי שלה עלה ● מדור חדש 

הישראלים מזמינים חופשות ליעדים קרובים / צילום: Shutterstock

הישראלים מזמינים יותר חופשות, אבל קצרות וליעדים קרובים יותר

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● נתוני הפניקס גמא מצביעים על עלייה של 17% במחזור המכירות של ענף התיירות

כוחות צה''ל בשדרות / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg

2 ק"מ מעזה: תוכנית לכ־5,000 דירות מקודמת בשדרות. האם יהיה לה ביקוש?

פרויקט לשכונת מגורים במערב שדרות, שכולל בניינים רבי־קומות ומרחבים למוסדות חינוך, יובא השבוע לדיון ראשון בדרך לאישור הוותמ"ל ● הבנייה מתוכננת לאזור הקרוב ביותר לרצועת עזה אך בשוק הנדל"ן ובעיר דווקא אופטימיים: "הבנייה תעצים את תחושת הביטחון"

מליאת הכנסת / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

"הסכנה ברורה": 130 כלכלנים בכירים במכתב חריף על מדיניות הממשלה

בכירי הכלכלנים בישראל פרסמו מכתב חריף, שבו הם טוענים כי נטל המילואים על האוכלוסייה העובדת והפטור מגיוס לחרדים מסכן את עצם קיום המדינה ● לדבריהם, אם המגמות הנוכחיות יימשכו, רבים מהנושאים בנטל הכלכלי והביטחוני יעדיפו להגר מישראל, והמשכילים יהיו הראשונים לעזוב

לבואינג אג''ח בעשרות מיליארדי דולרים בסכנה של הורדת דירוג / צילום: Reuters, Peter Cziborra

רודפים אחר תשואה ומתעלמים מהסיכונים הגוברים: נורות אזהרה למשקיעי האג"ח

מרווחי התשואות בשוק הקונצרני בארה"ב, במיוחד מתחת לדירוג השקעה (זבל), ירדו לשפל היסטורי ● הנפקות בסיכון גבוה, ובתשואה שאינה מפצה עליו, בוצעו מתחילת השנה בהיקף כפול מהתקופה המקבילה ● בישראל התמונה דומה, חרף סיכוני המלחמה. מה המשמעויות למשקיעים?

כפר סבא / צילום: Shutterstock

עם הנחות של כמיליון שקל לדירה: שווקו 950 יח"ד במחיר מטרה במרכז הארץ

על הקרקעות יוקמו הפרויקטים שישתתפו בהגרלות העתידיות של תוכנית "דירה בהנחה", והם עשויים להציע הנחות גבוהות במיוחד, ודאי ביחס למחירים באזורי הביקוש ● 137 הצעות הוגשו לתשעת המגרשים

משרדי מיתר, הרצוג ופישר, בכר, חן. לשכת עורכי הדין החריגה את הגדולים מההגבלות / צילומים: ZUZ יועצי נדל''ן, תמר מצפי

לשכת עוה"ד פרסמה הנחיות חדשות עם סוכריה למשרדים הגדולים

הנחיות חדשות שהוציאה לשכת עורכי הדין מגבילות את האופן שבו רשאים עורכי הדין להציג בפומבי את שלטי משרדיהם, אך החריגה רבי-קומות ● בתגובתה הבהירה הלשכה: "ניתן יהיה לחרוג מהגודל כדי להתאימו לגודל ולממדי הבניין"

משרדי וולט / צילום: אהרון מזרחי, מתוך אתר פיקיויקי

המנהל שהביא את וולט לישראל וההסתבכות בהיקף של 230 מיליון שקל

חקירת רשות המסים את סמנכ"ל התפעול של חברת השליחויות חושפת חשד לעבירות מס במאות מיליוני שקלים, וקשר עמוק לחקירות דומות נוספות ● מיהו הבכיר שאחראי על עשרת אלפים שליחים ונמצא במוקד החקירה, ואיך עבדה לכאורה השיטה? ● וולט: "הטענות אינן נכונות"

מנהלי המשרד הממוזג גולדפרב גרוס זליגמן / צילום: דדי אליאס

מתקפת הסייבר על משרד עורכי הדין הגדול מסתבכת: "אותר גורם עוין ברשת"

במשרד עוה"ד גולדפרב גרוס זליגמן, שהותקף בשבוע שעבר ע"י האקרים, עדכנו כי עדיין קיימת פעילות של גורם עוין ברשת, וקיים חשש לדליפת מידע ● עפ"י ההודעה, במשרד החליטו, בהתאם להמלצה המקצועית, לנתק באופן מיידי את התקשורת החיצונית

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

למה יגאל דמרי בטוח שישראל הולכת ל"קטסטרופה"

על רקע עליית קצב מכירת הדירות שמציגות חברות נדל"ן בורסאיות מתחילת השנה, מעריכים בכירים בענף כי המחסור בעובדים והתייקרות חומרי הגלם תומכים בעליית מחירים ● וגם: כיצד ישפיעו הירידה בהתחלות הבנייה ושיטת המכירה החדשה של דירות על השוק

מטוס של bluebird airways / צילום: Shutterstock

חברת התעופה שהפכה לאחת הפופולריות בנתב"ג, והקשר הישראלי

בלו בירד, חברת תעופה יוונית, הייתה בין הראשונות שחזרו לפעול בארץ לאחר ה-7 באוקטובר, וכעת היא ניצבת ברשימת חמש החברות הפופולריות ביותר בנתב"ג ● היא אומנם לא רשומה כישראלית, אך היא שייכת לקבוצת התיירות המקומית "קווי חופשה"

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם הצו של ביה"ד הבינ"ל לצדק בהאג מאפשר את המשך הלחימה ברפיח?

האם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג בהאג אסר על ישראל ללחום ברפיח? נראה שלא - אבל יש מגבלות ● המשרוקית של גלובס

התובע הראשי בבית הדין הפלילי הבינלאומי, כרים חאן / צילום: ap, Peter Dejong

ההשוואה המקוממת של התובע בהאג: על ישראל לנהוג כמו בצפון אירלנד

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, אמר בראיון ל"סנדיי טיימס" כי ישראל הייתה צריכה להגיב להתקפת חמאס ב־7 באוקטובר כפי שהגיבו כוחות הביטחון הבריטיים להתקפות של ה־IRA ● "הבריטים לא אמרו 'ברחוב המרכזי של בלפסט יש ללא ספק כמה חברי IRA, ולכן בואו נפיל עליו פצצות של טון'", אמר חאן